Az új SUV-k környezetszennyezőbbek, mint egy tízéves autó, derült ki egy új kutatásból

2023. október 30. – 18:12

Az új SUV-k környezetszennyezőbbek, mint egy tízéves autó, derült ki egy új kutatásból
Európa számos országában növekvő elégedetlenséggel néznek szembe az SUV-k tulajdonosai. A Lyonban egy ideje magasabb parkolási díjat kell fizetni a nagyobb tömegű autók után, és az ebből származó bevételt a legszegényebb családok kapják Fotó: AFP / Hans Lucas

Másolás

Vágólapra másolva

A magasépítésű és nagy tömegű hobbiterepjárók, vagyis az SUV-k népszerűségének káros környezeti hatásaira hívta fel a figyelmet az angliai Possible környezetvédelmi szervezet tanulmánya, írja a Guardian.

A felmérés szerint az angliai járműnyilvántartás adatai azt mutatják, hogy a jövedelmi skála felső ötödébe tartozó háztartások 81 százalékkal nagyobb valószínűséggel rendelkeznek magas szén-dioxid-kibocsátású autóval, mint a többiek.

Kiderült az is, hogy a legmagasabb keresetűek évente átlagosan háromszor annyit autóznak, mint a legalacsonyabb keresetűek. Ilyen módon a leggazdagabbak autóhasználati szokásai lényegesen nagyobb mértékben károsítják a környezetet, mint a legszegényebbeké, állapították meg.

Bár nem létezik az SUV-kategóriára vonatkozó pontos jogi meghatározás, az általában ide sorolt emelt hasmagasságú, sokszor összkerékhajtású autók Európa-szerte hatalmas népszerűségnek örvendenek. Piaci részesedésük közel ötven százalék.

A Nemzetközi Energia Ügynökség (NAÜ) év elején közreadott felmérése szerint a globális SUV-őrület tavaly egymilliárd tonna szén-dioxid-kibocsátást jelentett, és a világszerte forgalomban lévő mintegy 330 millió szabadidő-autó összességében ugyanannyi káros anyagot bocsát a légkörbe évente, mint Németország és az Egyesült Királyság együttvéve. A szervezet állítása szerint ezek az autók átlagosan 20 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak, mint hagyományos felépítésű típusok és az SUV-k terjedése volt felelős a tavalyi globális olajkereslet-növekedés harmadáért.

A Guardian cikkében idézett, Possible-től származó tanulmány rámutat arra is, hogy a nagyobb tömeg, illetve az SUV-k karosszériakialakítása miatt jelentkező nagyobb légellenállás miatt a 2023-ban Angliában eladott új, belső égésű motorral szerelt autók átlagosan több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint 2013-ban forgalomba helyezett elődeik.

A szervezet azt javasolja, hogy az angliai tulajdonosok adóztatásakor a hatóságok fokozottan vegyék figyelembe az autók szén-dioxid-kibocsátását, szemben a mostani képlettel, amikor csak az egészséget közvetlenül károsító nitrogénoxid-kibocsátás alapján szabják ki a közterheket.

A londoni ultra-alacsony kibocsátási zónáról (Ultra Low Emission Zone – ULEZ) zajló vita lényege szerint a magasabb nitrogénoxid-kibocsátású autók szinte mind régebbiek és aránytalanul gyakran használják őket a jellemzően alacsonyabb jövedelmű gazdáik. Ezzel szemben a jelentés készítői úgy látják, hogy a magasabb üvegházhatású gázkibocsátás hátterében az áll, hogy a gazdagabb autósok akár olyan áron is hatalmas SUV-ket választanak, amennyiért elektromos autót is vehetnének.

Az SUV-problémáról ebben a cikkünkben olvashattak, a londoni ultra-alacsony kibocsátási zóna kiterjesztéséről pedig itt.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!