Roncsprémium Londonban: akár ötezer fontot is adnak, ha valaki új autót venne
2023. február 1. – 17:47
Korábban politikai pályája legnehezebb lépésének nevezte Sadiq Khan polgármester a döntést, amelynek értelmében augusztus végétől London egész területén korlátozni fogják a régebbi típusú gépjárművek közlekedését. Az úgynevezett Ultra Low Emission Zone (ULEZ) már eddig is létezett, ezért a főváros belső kerületeibe évek óta csak megfelelő engedéllyel, napi 12,5 font (kb. 5 ezer forint) behajtási díj ellenében vagy a magasabb, jellemzően Euro 4 és Euro 6 környezetvédelmi besorolás teljesítése esetén hajthattak be az autók.
Az új tervezet augusztus 29-től London teljes belső területére, tehát az M25-ös városi körgyűrűn belüli részekre kiterjeszti a szabályokat, így a városvezetés állítása szerint ötmillió helybéli számára válik tisztábbá a levegő.
Az átállás könnyítése érdekében a héten 110 millió fontos, átszámítva közel 50 milliárd forintnak megfelelő keretösszegű roncsprémium-programot jelentettek be, írj az Autocar szakportál. Ennek keretében várhatóan több tízezer régi járművet cserélhetnek újra a londoniak, és a részletszabályok szerint a személyautók után 2000 font (kb. 900 ezer forint), a kerekesszék szállítására alkalmas járművek után 5000 font (kb. 2,2 millió forint), míg a motorkerékpárok esetében ezer font, vagyis közel félmillió forint az elérhető támogatás összege. Akik nem vásárolnának új járművet a régi helyett, azok éves busz- és villamosbérletet kapnak a várostól.
Érdekesség, hogy azok a vállalkozások, akik nem szeretnék leselejtezni a behajtási feltételeket nem teljesítő járművüket, szintén kaphatnak 5000-9000 fontot, hogy mikrobuszaikat és kisteherautóikat utólag redukciós katalizátorral (SCR) szereljék fel, így téve alkalmassá az Euro 6 környezetvédelmi norma teljesítésére. További lehetősége, hogy a belső égésű motort villanymotorra, illetve akkumulátorra cseréljék.
Több közösségi mikromobilitási, azaz roller- és kerékpárkölcsönző nyújt kedvezményeket azoknak, akik jelentkeztek a rendszerbe. A Lime 300 perc ingyenes e-robogózást ad, a Dott harminc font kedvezményt biztosít az a villanykerékpárok és robogók bérleti díjából, a TIER pedig két alkalommal ingyenes bérletidőszak-kezdéssel, illetve 20 perc ingyenes használatot, valamint további hat hónapig félárú bérlést tesz lehetővé az érintetteknek, akik vállalják, hogy egyáltalán nem autóznak Londonban.
A szabályozás ellenzői szerint sokaknak megélhetési nehézségeket okozhat az öreg autók kitiltása, ezért több külső városrész vezetői szerint a londoni adminisztrációnak többet kéne tennie az átállás elősegítése érdekében.