Meztelen sofőr, cuki kiskutya, elütött gyerek: a Tesla dolgozói egymásnak küldözgethették az autók kameráinak felvételeit

2023. április 7. – 17:36

Másolás

Vágólapra másolva

2019 és 2022 között Tesla-alkalmazottak csoportjai egy belső üzenetküldő rendszeren keresztül magáncéllal osztották meg az ügyfelek autóinak kamerafelvételeit. A képek és videófelvételek sok esetben súlyosan sértették a tulajdonosok magánélethez való jogát, és az sem biztos, hogy a felvételeken szereplő emberek tisztában voltak azzal, hogy az autó kamerája éppen rögzíti őket. A Reuters a cég kilenc volt alkalmazottjával készített interjút, az ő elmondásuk alapján derült fény a visszaélésekre.

Az, hogy a Tesla autóiban beépített kamerák működnek, a tulajdonosok előtt sem titok, ezek ugyanis az önvezető mód elengedhetetlen kellékei. A cég a weboldalán is hangsúlyozza, hogy a járművekbe épített, vezetést segítő kamerákat „az alapoktól kezdve úgy tervezték, hogy megvédjék az Ön magánéletét”.

A Tesla adatvédelmi szabályzata szerint a kamerafelvételek névtelenek, így nem azonosítható a tulajdonos vagy jármű. Hét korábbi alkalmazott azonban azt mondta a Reutersnek, hogy a munkahelyükön használt számítógépes program képes beazonosítani a felvételek készítésének helyét, ez alapján pedig könnyen beazonosítható, hogy hol lakik a Tesla tulajdonosa.

A kamerák ráadásul nem csak akkor működtek, amikor a Tesla használatban volt, így a tulajdonosok garázsában vagy udvarán is készített felvételeket. Néhány évvel ezelőttig ugyanis, ha a tulajdonos ebbe beleegyezett, a Tesla akkor is kapott videofelvételeket a járműveiről, amikor azok ki voltak kapcsolva. Azóta ezt a gyakorlatot leállította a cég.

A Tesla előre néző kamerája Fotó: Beck Diefenbach / Reuters
A Tesla előre néző kamerája Fotó: Beck Diefenbach / Reuters

És hogy miért van szüksége a cégnek a videófelvételekre? Röviden az önvezető rendszer fejlesztéséhez, amin többszáz alkalmazott dolgozik 2016 óta. A Tesla önvezető rendszere ugyanis egy olyan mesterséges intelligencián alapszik, ami emberi segítséggel tanul, tehát a kamerafelvételeket emberek monitorozzák, beazonosítják rajtuk a járókelőket, utcatáblákat, közlekedési akadályokat, majd ezeket az információkat továbbítják a mesterséges intelligenciának, hogy az a későbbiekben a címkék alapján minél nagyobb pontossággal tudja saját maga is beazonosítani azokat.

Elon Musk garázsában is körbenézhettek a dolgozók

Csakhogy – ahogy azt a Reutersnek nyilatkozó volt alkalmazottak is elmondták – a felvételeket egyáltalán nem csak munkacélra használták a dolgozók, mindennapos volt a vicces, intim vagy zavarbaejtő felvételek küldözgetése, amit ráadásul nemegyszer mémesítettek is a fiatal dolgozók.

A felvételek némelyike kifejezetten kínos helyzetekben kapta el a Tesla ügyfeleit, egy futótűzként terjedő felvételen például az látszódott, ahogy egy férfi anyaszült meztelenül közelíti meg az autóját.

De ennél jóval súlyosabb felvételek is keringtek a dolgozók között. Egy 2021-ben készült videón egy Tesla nagy sebességgel haladt egy lakott területen és elütött egy bicikliző gyereket. „A gyerek az egyik irányba repült, a bicikli pedig a másikba” – idézte fel az egyik dolgozó. Ez a videó a kaliforniai San Mateóban található Tesla-irodában terjedt privát csevegéseken keresztül.

Olyan felvételt is küldözgettek egymásnak a dolgozók, amin valakit látszólag akarata ellenére berángattak egy autóba.

Emellett számtalan kép készült kutyákról, vicces utcatáblákról, és a garázsokban tárolt érdekes tárgyakról is. Egy három évvel ezelőtti videófelvételen például egy garázsban álló különleges tengeralattjáró jármű szerepelt. Ez a „Wet Nellie” becenévre hallgató jármű szerepelt az 1977-es, „A kém, aki szeretett engem” című James Bond-filmben.

Hogy ki a tulajdonosa? Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója.

A Reuters kereste a vezérigazgatót, de nem reagált a lap kérdéseire.

A lapnak nyilatkozó volt dolgozók némelyike azt mondta, nem érezte etikailag kifogásolhatónak, hogy látta felvételeket, mivel azokat kizárólag munkacélból tekintette meg, vagy továbbította a feletteseinek, a Tesla tulajdonosai pedig a vásárláskor amúgyis beleegyeztek a kamerafelvételek rögzítésébe. Olyan is volt, aki azzal érvelt „az emberek már régen lemondtak a személyes adatok bizalmas kezelésével kapcsolatos ésszerű elvárásokról”. Többeket azonban zavart a privát felvételek kezelésének módja.

„Őszintén szólva ez a magánélet megsértése volt. Én mindig azzal viccelődtem, hogy soha nem vennék Teslát, miután láttam, hogyan bánnak ezekkel az emberekkel” – mondta egy volt alkalmazott.

„Azok az emberek, akik megveszik az autót, nem hiszem, hogy tudják, hogy a magánéletüket nem tartják tiszteletben... Láthattuk őket mosni és nagyon intim dolgokat csinálni. Láthattuk a gyerekeiket” – nyilatkozta egy másik.

A Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint a dolgozók körében terjesztett videók nem csak az amerikai és európai adatkezelési jogszabályainak nem felel meg, de a cég saját irányelveit is megsérti, ugyanis semmilyen formában nem szolgálja azt, amire az autók tulajdonosai engedélyt adtak, tehát az autó biztonságos működését, vagy a Tesla önvezető rendszerének fejlesztését.

Mémektől az előléptetésig

A Tesla San Mateo-i irodájában többnyire fiatal, 20-as és 30-as éveik elején járó dolgozók dolgoztak, akik a Reutersnek nyilatkozók szerint előszeretettel mémesítették az autók kamerafelvételeit. A beszámolók szerint a céges chatszobákban felszabadult légkör uralkodott, ahol a dolgozók egymásnak küldözgették a mémeket, és a botladozó, eleső vagy éppen balesetet szenvedő Tesla-sofőrökről készített lassított felvételeket. Az itt megosztott képekre nem csak a címkézésen dolgozók, de a vezetők is reagáltak, a volt dolgozók elmondása szerint „presztízskérdés” volt a vicceskedésben való részvétel, és állításaik szerint jellemzően a legaktívabb mémesítők kapták meg az előléptetéseket is.

„Azok az emberek, akiket vezető pozícióba léptettek elő, sok vicces dolgot osztottak meg a chaten, és hírnevet szereztek az irodában azzal, hogy milyen viccesek” – mondta az egyik volt alkalmazott a Reutersnek.

A Reuters közel 300 dolgozót megkeresett, közülük kilencen voltak hajlandóak – név nélkül – nyilatkozni a lapnak. Képeket és videófelvételek viszont nem jutottak a lap birtokába, azokról a dolgozók azt mondták, nem tartották meg őket.

A lap megkeresésére sem a Tesla, sem az önvezető funkción dolgozó részleg vezetői nem reagáltak.

Leparkolok a ház előtt, bekukkantok az ablakon

A Tesla kamerarendszere a közelmúltban több negatív kritikát is kapott. Februárban a holland adatvédelmi hatóság (DPA) közölte, hogy lezárta a Tesla elleni vizsgálatot az adatvédelem lehetséges megsértése miatt a „Sentry Mode” funkcióval kapcsolatban, amely az autó parkolásakor bármilyen gyanús tevékenységet rögzít, és riasztja a tulajdonost.

Kamera a Tesla karosszériáján Fotó: Aly Song / Reuters
Kamera a Tesla karosszériáján Fotó: Aly Song / Reuters

Ezeket a felvételeket az autók tulajdonosai is visszanézhették, a holland hatóságokat pedig az aggasztotta, hogy a járókelőket semmilyen formában nem tájékoztatták arról, hogy kamera veheti őket, ráadásul ha egy Tesla-tulajdonos egy ház ablaka előtt parkolt le, akár azt is felvehette és visszanézhette, hogy mi történik a házban.

A DPA végül megállapította, hogy a felvételekért az autók tulajdonosai feleltek, és nem a cég, és nem szabott ki bírságot a vállalatra, miután a Tesla közölte, hogy több változtatást is eszközölt a Sentry Mode-on. Többek között azt, hogy a jármű fényszóróinak pulzálása tájékoztatja a járókelőket arról, hogy esetleg rögzítik őket.

Kínában két éve egyes kormányzati épületek előtt és lakónegyedekben be is tiltották a Teslákat a kamerákkal kapcsolatos aggodalmak miatt.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!