Brutális áremelés jön a Mobiliti villanyautó-töltőin

2022. december 29. – 21:55

Másolás

Vágólapra másolva

Egész Európában megfékezheti a villanyautózás terjedését az energiaárak emelkedése, de Magyarországon és a hozzánk hasonlóan árérzékeny piacokon még súlyosabb hatása lehet annak, ahogy a nyilvános töltőpontokon folyamatosan drágulnak a töltési lehetőségek. Az országosan elérhető nyilvános töltőpontokon idén tavasszal és ősszel is emelkedtek a tarifák és a tendencia várhatóan hasonló lesz 2023-ban is.

Elsőként az MVM Mobiliti adta közre 2023 január 2-től érvényes díjtáblázatát, amelynek érdekes eleme, hogy jövőre bizonyos töltéstípusok esetében oszloponként eltérő tarifákat alkalmaznak majd. Mint a cég közleményében írják ez lehetővé teszi, hogy az adott töltőre, az árakat folyamatosan felülvizsgálva, a legkedvezőbb árat tudják biztosítani a regisztrált felhasználók számára.

A Villanyautósok portál idén áprilisban arról írt, hogy percenként 120 forintra emelték a 100 kilowattnál nagyobb teljesítményű, úgynevezett ultratöltés árát a Mobiliti hálózatán, majd novemberben 150 forintra. Jövőre ugyanez 415 forintba fog kerülni percenként, ami közel háromszoros drágulás a jelenlegi árszinthez képest.

A legolcsóbb 22 kilowattos AC-töltési lehetőségért, januártól kilowattóránként minimum 170 vagy akár 375 forintot kérnek majd a Mobiliti oszlopainál, míg a köztes lépcsőfoknak tekinthető, minimum 40, maximum 50 kilowattos AC és DC villámtöltés ára percenként 140-240 forintba fog kerülni a jövő év elejétől.

Hyundai Kona electric Fotó: Hyundai
Hyundai Kona electric Fotó: Hyundai

Mindez a HVG gyors számítása szerint azt jelenti, hogy a kedvező, 16,7 kWh / 100 km fogyasztású Hyundai Kona electric villanyautóval közel 10 liter benzin árának megfelelő összegért tölthetünk majd száz kilométer megtételéhez elegendő elektromos áramot a leglassabb, 22 kilowattos Mobiliti oszlopoknál. Ahogy azt a német autóklub, vagyis az ADAC valós fogyasztási adatait összegző táblázatában láthatjuk, számos villanyautóval a benzinesekét messze meghaladó költséget jelent majd az MVM töltőinek használata. A táblázatban bőven találunk 20 kWh / 100 km-t meghaladó átlagfogyasztású villanyautókat is.

A Telexen legutóbb november elején, az előző áremelési hullám idején foglalkoztunk részletesen a nyilvános töltési lehetőségek drágulásával, illetve azzal, hogy több magyar településen megszüntették a zöld rendszámos, tisztán elektromos vagy plug-in hibrid autók ingyenes parkolását.

A cikkünkben felsorolt városokhoz december elején csatlakozott Békéscsaba, ahol januártól szintén fizetni kell majd a zöld rendszámos autók parkolása után is, de Budapesten egyelőre nem tervezik a kedvezmény megvonását. Az év utolsó heteiben jelentős csapások érték az úgynevezett házi kiserőművek, jellemzően napelemes rendszerek tulajdonosait is, hiszen megszüntették a visszatáplálás lehetőségét, ráadásul a jövőben bevezetett szabályozás miatt távolabbra kerül a megtérülés időpontja, illetve újabb eszközökbe kell beruházni ehhez.

Mindezek és a hatósági áramár-szabályozás logikája együttesen szintén sokakat visszatarthat az otthoni autótöltéstől, illetve a villanyautó-vásárlástól. A villanyautók mellett így is számos érv szól, hiszen ezek a típusok helyben nem szennyezik a környezetet.

Mivel a villanyautók felépítése és működése egyszerű, használatuk, karbantartásuk és javításuk pedig lényegesen olcsóbb, mint bármilyen belső égésű motorral szerelt típusé, folyamatos otthoni töltés esetén gazdaságos döntés lehet az átállás egy hagyományos autóról. Ugyanakkor az utcai töltés folyamatos drágulása sok dilemmát nyit meg a zöld autózás előtt.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!