Ezek most Európa legnépszerűbb új autói

2022. december 7. – 13:28

Ezek most Európa legnépszerűbb új autói
Fotó: Stellantis

Másolás

Vágólapra másolva

A gyengélkedő európai újautó-piac legnépszerűbb típusai közül kettő Dacia, az első húsz közé mindössze egy olasz gyártmány került be, ráadásul az sem különlegesség, hanem a legolcsóbb és leghosszabb ideje gyártott tömegmodell, és bár a Teslák határozottan viszik előre a villanyautózás ügyét, a Model Y és Model 3 is csupán átmenetileg szerepelt az eladási listák élén, ahová villanyautónak amúgy nem is volt esélye feljutni.

Amikor szeptemberben megjelent a hír, hogy a Tesla Model Y Európa legkeresettebb új autója, sokan a fejükhöz kaptak: Elon Musk mindent letarol és hirtelen tömegeknek lett 24,5 millió forintnyi pénzük egy új autóra? Bár a tavasz óta Németországban is gyártott villanyautók sikere vitathatatlan, a képet árnyalja, hogy a Teslákat hullámokban szállítják ki. Amikor Model 3-ak, illetve az Y-ok tízezreire egyszerre kerül rendszám, a két legolcsóbb típus feljön az eladási listákon, majd visszacsúsznak a reálisabb harmincadik-negyvenedik helyre. A Villanyautósok portál október végén azt írta, hogy az idei harmadik negyedévben megrendelt példányok 77 százalékát szeptemberben adták át, ez a valódi magyarázat a kiugró eredményre.

A Tesla Model Y az egyik legnépszerűbb villanyautó az Európai Unióban – Fotó: Tesla
A Tesla Model Y az egyik legnépszerűbb villanyautó az Európai Unióban – Fotó: Tesla

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) október végi összesítése szerint idén nyolcvanötezer Model Y-t adtak el az Európai Unió piacán, de a tízhavi összesítésben egyetlen született villanyautó sem szerepel az első húsz helyezett közt, legfeljebb hagyományos típusok elektromos kivitelei, elrejtve a típusnevek mögött.

A teljes, EU-s piacon 7,5 millió új személyautó fogyott, ami nyolc százalékkal kevesebb, mint 2021 azonos időszakában, egyúttal jelentősen elmarad a koronavírus-járványt megelőző időszak számaitól is. A hajtási módok eloszlásában már több mint tíz százalékot tesznek ki a villanyautók, a teljes piac ötödét adják a mindenféle hibridek. A dízelek folyamatos térvesztés után 17 százalékon állnak, az új autók több mint harmada pedig benzines.

A vevők zöme ár alapján dönt

Európa legnépszerűbb új autója az idei év eltelt időszakában a Peugeot 208 volt,

vagyis egy francia kisautó, amely kategóriája legbátrabb formavilágú tagja, egyúttal a sokmárkás autóipari egyesülés, a Stellantis húzómodellje. Nemcsak feltűnő megjelenése miatt szeretik sokan főként a nyugat-európai vevők közül, hanem mert a 208 hagyományos, műszakilag egyszerű személyautó, könnyű vele manőverezni, parkolni, és a fenntartása sem kerül egy vagyonba. Biztosan megtolta egy kicsit a vásárlók bizalmát az is, hogy a típus 2020-ban, a Tesla Model 3-at megelőzve elnyerte az Év Autója díjat, így ezzel is sokáig hirdették.

Európa legnépszerűbb új autója egy hagyományos és viszonylag olcsó kisautó, a Peugeot 208 – Fotó: Stellantis
Európa legnépszerűbb új autója egy hagyományos és viszonylag olcsó kisautó, a Peugeot 208 – Fotó: Stellantis

A benzinesekből, dízelekből, illetve egy elektromos hajtásláncból álló motorkínálata szintén kedvez a nagyobb darabszámnak, ahogy az is, hogy az alapkivitelbe 75 lóerős, 1,2 literes, szívó benzinmotor kerül. Bár ezzel is tisztességesen mozog a Peugeot, a magyar árát emészteni kell, hiszen még a raktári példányok sem fértek be 7 millió forint alá. A tisztán elektromos hajtású e208 minimum 14,7 millió forintba kerül, amikor éppen lehet kapni. Ehhez igazán kellene az állami támogatás, de egyelőre nincs hír újabb magyarországi pályázatról.

Az azonnal átvehető, belső égésű motorral szerelt kis Peugeot ötajtós, manuális klímaberendezés, rádió, valamint sebesség- és sávtartó automatika, vagyis 2022 végének minimumkellékei kerültek bele, első ködlámpa viszont már nem. Az európai népszerűségi lista első öt helyezettje közül csak a több mint 175 ezer példányban eladott Peugeot darabszáma emelkedett az előző évhez képest, ám ezt és a további helyezéseket is fenntartásokkal kell kezelni, mert a darabszámcsökkenések hátterében jellemzően a visszatérő alkatrészhiány áll.

A korábbi összesítéseket visszanézve egyértelmű, hogy a Renault tulajdonában álló Dacia jó irányba lépett, amikor két és fél éve bemutatta a Sandero harmadik generációját. A több mint négy méter hosszú Dacia jelenleg a második az európai népszerűségi listán 160 ezer eladott példánnyal. A gyártó felmérése szerint a vevők több mint fele az ára miatt választja a típust, sokszor a vidékiek autója nyugaton, illetve a kispénzű családoké a közép-európai régióban.

A Sandero nem a jövő autója, de már nem is tartozik a bevásárlószatyor-minőségű Daciák közé – Fotó: Dacia
A Sandero nem a jövő autója, de már nem is tartozik a bevásárlószatyor-minőségű Daciák közé – Fotó: Dacia

Az anyacéggel megosztott, egyebek mellett a Clióéval közös padlólemez és motorok, illetve váltók miatt mai mércével mérve olcsónak számít a Sandero. Listaára 5 millió forint alatt kezdődik, kevesebb mint hatmillióért pedig már automata klímás, 90 lóerős turbóbenzinest adnak raktárról, és létezik gázüzemű, illetve enyhén emelt hasmagasságú Stepway-kivitel is, dízel viszont nincs. Szintén a tíz legnépszerűbb típus közt találjuk a nyolcadik helyezett Dustert, amely lassan önálló márkává válik a Daciák közt, hiszen az első- és összkerékhajtással is kapható kvázi terepjárót magánszemélyek és cégek is keresik.

Elsőre buta ötletnek tűnik a nyitott tetejű SUV, de a vevők elfogadták a VW T-Roc kabriót – Fotó: Volkswagen
Elsőre buta ötletnek tűnik a nyitott tetejű SUV, de a vevők elfogadták a VW T-Roc kabriót – Fotó: Volkswagen

A Volkswagen nem kockáztatott sokat, amikor 2017-ben bemutatta az Unió piacán az idei első tíz hónap összesítése szerint harmadik legnépszerűbb T-Rocot, amelyből 150 ezer példányt adtak el. A 4,2 méteres, így a Golfnál két centivel rövidebb, de ugyanennyivel szélesebb és 12 centiméterrel magasabb kompakt szabadidő-autó megjelenésekor már tombolt az SUV-láz Európában. Nagy gyártóként a Volkswagen is megteheti, több modellben használja ugyanazt a padlólemezt, motorokat és váltókat, ezzel elosztva a fejlesztési és gyártási költséget. A T-Roc új vevőket hoz a márkának, hiszen fiatalos megjelenésű, ötajtós és nyitott tetejű változatot is készítenek belőle, jóllehet a kabriózás eredetileg nagyon nem passzolt az SUV-kategóriához.

Majdnem kinyírták a tavalyi piacvezetőt

A terepjárószerű Volkswagen utastere tágas, könnyen variálható, a csomagtér pedig az ülések ledöntése nélkül is 445 literes. Nem perdöntő bizonyíték, de jelzésértékű, hogy a T-Rocból jelenleg közel száz különböző benzines és dízelmotoros példány elérhető a magyar importőr készletéből, miközben a lényegesen ismertebb Golfból mindössze tizenhárom. A jelenség hátteréről az európai autóipar újragombolásáról szóló cikkünkben olvashattak, de az arányeltolódás magyarázata röviden annyi, hogy a nyersanyaghiányos időkben minden tömeggyártó a nagyobb haszonnal eladható típusokra helyezte a hangsúlyt, ezek pedig az SUV-k.

Nem meglepő, hogy az öt legnépszerűbb új autó közül kettő is Volkswagen. Az októberi eladási rekorder Golf korábbi generációi is sokszor szerepeltek az eladási listák élén, és a mostani nyolcadik generációs Golf volt 2021 legnépszerűbb típusa az Európai Unióban. Az október végi adatok szerint a negyedik (149 ezer darab), és idén többféle hírt is lehetett hallani az 1974 óta létező kompakt modell jövőjéről. Egy ideig úgy tűnt, nem lesz folytatás, és a Golf VIII gyártási ciklusának végén egy eleve villanyautónak tervezett modell veszi át helyét. Végül a VW mégis a megtartása mellett döntött, 2026-tól teljesen új villany-Golf is várható, ennek az lehet az oka, hogy a németek egyelőre nem vágnak bele a Tesla Model S közvetlen konkurensének gyártásába, vagyis a Trinity projektbe.

Idén több hír szólt arról, hogy a Golf utód nélkül szűnhet meg, végül mégis marad – Fotó: Volkswagen
Idén több hír szólt arról, hogy a Golf utód nélkül szűnhet meg, végül mégis marad – Fotó: Volkswagen

Az ötajtós és kombi karosszériával gyártott jelenlegi Golf neve nagyon értékes, az autóról mindenki tudja, hogy jól személyre szabható, hiszen három- és négyhengeres turbós benzinmotorjait kézi és automata váltóval párosíthatjuk, továbbra is kínálnak belőle dízelmotoros kivitelt többféle teljesítménnyel, és persze van plug-in hibrid is. A legolcsóbb összeállítás körülbelül 10 millió forintba kerül, a kereskedői ajánlatok közt viszont inkább 11-13 milliós raktári példányok szerepelnek 1,5 literes benzinmotorral, illetve kétliteres dízellel.

Az öt legnépszerűbb új autó közül mindössze egy japán gyártó terméke, de a negyedik generációnál tartó Toyota Yaris nimbusza megalapozott, így érthető, hogy az ötödik helyezettből eladtak 139 ezret. Elődei mindig a legmegbízhatóbb autók közt szerepeltek a német autóklub, az ADAC lerobbanási statisztikáiban, és 2021-ben az aktuális generáció lett az Év Autója Európában. A három- és ötajtós, hagyományos verziók mellé kitalált, terepjárószerű, korábban a Telexen is bemutatott Yaris Cross formavilága egyaránt radikális, de erre szükség is volt, mert tíz évre nyúlt a harmadik generáció gyártási ciklusa, és közben alaposan elrohant a világ a kis Toyoták mellett.

Az aktuális Yaris belépőszintjét egy ezer köbcentis, háromhengeres, tipikus városi összeállítás jelenti, amelyet 6,7 millió forintért csak fehér színben kaphatunk meg, és az ár azonnal ugrik egyet a hétmilliós határ felé, amint a színt feketére változtatjuk a konfigurátorban. A Toyotától, a világ vezető hibridautó-gyártójától nem meglepő, hogy továbbra is létezik benzin-elektromos kivitel, illetve egyszerű szívó benzines, 1,5 literes Yaris, de még érdekesebb a csúcsmodell, az utcai versenyautónak tűnő, összkerékhajtású GR.

Ebben szintén három henger van ugyan, de ez turbós, 265 lóerős, így a csúcs-Yaris az egyik leggyorsabb utcai Toyota-modell. 5,5 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből száz kilométeres sebességre, és aprók a méretei. Profi futóműve miatt valóban élvezetes vele az autózás, miközben talán ez az utolsó bátor Toyota, amelyben nem villanymotor zümmög. A cég meg is teheti, hogy egy ilyen 186 gramm/kilométer szén-dioxid-kibocsátású szörnyet szerepeltessen az árlistán, mert a hibridek és a villanyautók ellensúlyozzák a Toyota átlagát.

A Yaris tavaly másodszor lett az Év Autója Európában – Fotó: Toyota
A Yaris tavaly másodszor lett az Év Autója Európában – Fotó: Toyota

A felsorolás vegyes képet mutat az európai autóvásárlók ízléséről, illetve lehetőségeiről. Engem például meglepett, hogy az első tíz helyezett közt nincs Ford, hiszen a sokoldalú Puma a tizenegyedik, az első húsz közt csupán egy olasz típust, az olcsó és régóta gyártott Pandát találjuk, ráadásul a dél-koreai gyártók közül is csak a Hyundai ért el nagyobb sikert, hiszen a Tucson hobbiterepjáró lett a hetedik legnépszerűbb új autó az európai piacon.

A kínaiak lenyomják a japán márkákat

Az Automotive News Europe a Dataforce közreműködésével közölt egy teljes, márkánkénti eladási listát is. Ezen jól látható, hogy bár a kínaiak egyelőre nem tudtak megjelenni az élen a következő években erre lehet számítani. A Volvót birtokló Geely 225 ezer autót adott el, a sanghaji SAIC, amelynek MG márkanéven forgalmazott autói közül a ZS-t ebből a cikkünkből ismerhetik, egy év alatt megduplázta eladásait a kontinensen, így 2022-ben 85 ezer ilyen autó került forgalomba. Nem a mennyiség, hanem a növekedés üteme igazán mellbevágó és az, hogy az MG most a jelentős csökkenés után 107 ezer példánynál tartó Suzuki, illetve a Jaguar közé esik, amelyből 94 ezred adtak el idén október végéig, továbbá lazán megelőzte a Hondát, amely alig 57 ezer autóig jutott.

A tömegmodellek mellett sok méregdrága luxus- és szupersport-autó is elkelt az Európai Unióban: a néhány tucat, esetleg egy-két száz példányban forgalomba kerülő ritkaságokról szól cikkünk folytatása.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!