220 millió eurós bírságot kapott a Google, mert kivételezett a saját hirdetőplatformjával

2021. június 07. – 17:43

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

220 millió eurós, vagyis több mint 76 milliárd forintos bírságot kell fizetnie, valamint az eddigi gyakorlatán is változtatnia kell a Google-nek egy, a francia hatóságokkal kötött trösztellenes megállapodás értelmében. A cég ellen többek közt az Egyesült Államokban is több vizsgálat folyik a monopolhelyzetének kihasználása, illetve a szabad verseny korlátozása miatt, ebben az esetben az online hirdetések piacának torzítása miatt marasztalták el őket – írja a CNN.

A francia versenyhivatal hétfőn közzétett jelentése szerint a Google kihasználta a domináns piaci helyzetét az online hirdetések piacán, mellyel hátrányos helyzetbe hozta a riválisait. A hivatal egészen pontosan azzal vádolta meg a techóriást, hogy több fronton is a saját hirdetéskezelő platformját, a Google Ad Managert részesítette előnyben más megoldásokkal szemben.

A megállapodás értelmében a Google nem csak fizetni fog, azt is megígérték, hogy a francia hirdetőknek egyszerűbbé teszik az adataikhoz való hozzáférést, illetve az eszközeik használatát akkor is, ha egyébként nem az ő technológiájukat alkalmazzák. Mint azt hétfői közleményükben írták, a következő hónapokban ezeken a változtatásokon fognak dolgozni, később pedig szélesebb körben is bevezetik majd őket – olyan is lesz, ami globálisan érvényes lesz majd. Azt is hozzátették, hogy elkötelezettek a szabályozó szervekkel történő együttműködés mellett.

Forrás: Alain Jocard / AFP

Isabelle de Silva, a francia versenyhivatal vezetője elmondta, hogy a mostani szankció kifejezetten fontos, a probléma feltárása során ugyanis először vizsgálták meg azokat a bonyolult folyamatokat, amelyekből az online reklámpiac összeáll. De Silva szerint a bírság, illetve a Google vállalásai nyomán mindenki egyenlő esélyekkel indulhat majd, azok a kiadók pedig, akik hirdetéseket akarnak elhelyezni a honlapjukon, biztosak lehetnek abban, hogy a lehető legjobb kondíciók mellett tudják kiadni a hirdetési helyeket.

Az ügy azután kezdődött el, hogy több lapkiadó is panaszt tett a Google ellen, melynek nyomán a cég belement abba, hogy fizessen a francia, majd később az ausztrál híroldalaknak is a hírekért. Hosszas huzavona után hasonló megállapodást a Facebook is kötött idén. A két cég ellen több vizsgálat is zajlik az EU-ban, illetve az USA-ban is, tavaly decemberben ugyancsak az online hirdetések kapcsán még az is felmerült, hogy a Facebook és a Google összejátszottak egymással, és a monopolhelyzetüket kihasználva házon belül bonyolították le a tranzakciókat.