Az X-Faktorba érkező emberek tudják, mit vállalnak, tudják, hogy kritikát fognak kapni

2021. október 7. – 04:59

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A tizedik évadához érkezett az X-Faktor, az RTL Klub énekes-tehetségkutató realityje, ami a kezdeti formátumhoz képest számos változáson ment keresztül, legyen szó a lebonyolításról, a zsűriről vagy a műsorvezetőkről. A hétvégén kezdődő új évad előtt az After Podcast vendége az X-Faktor új műsorvezetője, Miller Dávid, illetve Verebély Marcell kreatív producer voltak.

Bár Magyarországon a Megasztár volt az első nyugati típusú énekes-tehetségkutató a tévében, azonban mégis az RTL Klub műsora tudott hosszabb ideig fennmaradni, amelynek 2010 óta összesen kilenc évada jelent meg, és hamarosan kezdődik a tizedik. A formátumot eredetileg Simon Cowell angol televíziós személyiség találta ki, és 2004-től több mint egy évtized volt nem csak Nagy-Britannia, hanem az egész világ egyik legnépszerűbb tévés formátuma, ami elindított még egy sor hasonló műsortípust világszerte.

Az RTL Klub 2010-ben szerezte meg a licencet, és azóta mindössze két olyan év volt (2015 és 2020), amikor nem volt műsoron. Ez idő alatt egy sor ismert előadóművész megfordult a zsűriben Alföldi Róberttől Geszti Péteren át a blueszenész Little G Weevilig, majd pár éve jött egy erősebb fiatalító hullám, és olyanok kerültek a mentorszékbe, mint ByeAlex, Puskás Peti vagy éppen Dallos Bogi, de ennek a folyamatnak a része az is, hogy a 25 éves Miller Dávidra bízták az új évad levezénylését műsorvezetőként.

Szerettünk volna egy vadonatúj arcot, akit ennek a műsornak a sikere meg tud tolni, és sok polccal feljebb rakni. (…) Dávidban én azt látom, hogy pár év múlva az élvonalban lesz, és a legmeghatározóbb férfi televíziós műsorvezetők között fogjuk őt számon tartani

– magyarázza Verebély Marcell, a műsor kreatív producere, hogy Sebestyén Balázs, Ördög Nóra vagy éppen Istene Bence után miért Miller Dávidra esett a választás a műsorvezetői poszton. Persze azt sem lehet mondani, hogy Miller teljesen új arc lenne. Annak idején megnyerte az RTL Klubon futó Álarcos énekest, illetve egy ideje ő vezeti a Reggeli című műsort is, ráadásul színészcsaládból jön, hiszen édesanyja Ullmann Mónika, édesapja pedig Miller Zoltán színművészek. Emellett ő maga is elkezdte egy ideje építeni a saját zenei karrierjét is.

Bár a műsor az évek folyamán egy sor ma is felkapott vagy népszerű előadónak indította el az útját, mint Manuel, Opitz Barbi, Csobot Adél vagy Vastag Csaba, nagyon sokan kifejezetten a korai részeket szeretik igazán, amikor az előválogatás során a mentorok bizonyos esetekben földbe döngölnek olyan kezdőket, akik valamiféle tehetség híján jelentkeznek a műsorba. Számos felvétel kering a YouTube-on egészen katasztrofális, szomorú vagy éppen vicces előválogatón történt esetről, amikor egyesek hatalmas hiszti vagy kiborulás mellett vonultak le a színpadról, és ezeket a helyzeteket általában a műsorvezetőnek kell kezelnie. Miller már az előcasting során találkozott ezzel a helyzettel, amit saját maga sokkolónak élményként élt meg.

„Azért mondom, hogy sokkoló, mert ezek emberi történetek. Úgy jönnek oda, hogy valamit gondolnak magukról, valamit hallottak magukról, és esetleg ott az a négy ember a zsűriben a földbe tiporja őket”

– hozzátette, hogy ez nem egy személyes földbe tiprás, hanem egy értékelése egy teljesítménynek vagy egy énekhangnak. Verebély ki is egészíti, hogy ilyenkor a mentorok nem a személyét bántják a versenyzőnek, hanem a produkcióról mondanak véleményt. Verebély szerint egyébként nem jó szó a földbe tiprás, mert

„ezek az emberek tudják, mit vállalnak, tudják, hogy azért jönnek ide, mert kritikát fognak kapni. És a kritika nem mindig csak pozitív, hanem nagyon sok esetben negatív. Pláne egy tizedik évadát taposó műsornál tudják azt az emberek, hogy milyen reakciók érkezhetnek a zsűripultból”

– reagál Verebély Miller véleményére.

Az elmúlt években az X-Faktor abban is változott, hogy nem csak a bulvármédiának kreáltak új celebeket a műsorokkal, hanem piaci alapon is működő előadókat és produkciókat támogattak meg. Verebély szerint a műsor készítői saját maguk is nagyon hisznek sok előadóban, később is segítik a pályájukat, arról nem is beszélve, hogy egy ideje már maguk a zsűritagok (akik éppen ezért lettek már inkább mentorok) is írnak dalokat a versenyzőknek. Az egyik legismertebb példa, amikor ByeAlex a nyolcadik évadot megnyerő USNK rapduónak írt dalt Posztolj címmel, ami ma már 10 millió megtekintés fölött jár a YouTube-on.

A több mint egyórás beszélgetésben szóba kerül még:

  • Hogyan működik a casting a social média korában? Mennyire változtatták meg a tehetségek felkutatásának módját az olyan felületek, mint a YouTube vagy a TikTok?
  • Mi a jó zsűri titka? Mi alapján válogatják össze, hogy melyik évadban kik lesznek a mentorok?
  • Hogyan próbál meg trenddiktáló lenni a műsor és megfogni akár a 14-15 éves korosztályt is a műsorban elhangzó dalokkal?
  • Számít-e ma már, hogy egy jelentkezőnek esetleg van egy kiépült követői bázisa, mielőtt feltűnik a műsorban? És mennyire tudja megdobni az X-Faktor egy-egy előadó social jelenlétét?
  • Van-e még egyáltalán létjogosultsága az X-Faktornak? Egy olyan kicsi ország esetében, mint a miénk, meddig lehet még jó hangokat találni? Számít egyáltalán, hogy valakinek jó hangja van, vagy ez ma már önmagában kevés?
  • Miért nem sikerült befutnia minden X-Faktor-győztesnek? Mi történt azokkal, akik nem tudták meglovagolni a műsor hozta népszerűséget?
  • Mi a valódi értéke annak, ha egy-egy x-faktoros előadó a karrierje elején sokat jár falunapozni?
  • Miért nem tudott olyan hosszan fennmaradni a Megasztár, mint az X-Faktor? Mennyire erős a rivalizálás az RTL Klub és a TV2 között mostanában?

(Disclaimer: Az After Sajó Dáviddal című podcast a Universal Music Group és Sajó Dávid telexes újságíró műsora, de a Telextől függetlenül készül. A további adások elérhetők YouTube-on, Spotifyon és iTuneson is.)

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!