Valter Attila 9. lett a Giro d'Italia kerékpáros körverseny szombati nyitószakaszán Torinóban. A Visma-Lease a Bike magyar bajnok bringása végig az élmezőnyben tekert a több emelkedővel is nehezített etapon, és csak az utolsó kilométereken szakadt le néhány másodperccel a verseny fő esélyesének tartott szlovén Tadej Pogačartól.
A Torinóhoz közeli Venaria Realéból induló 140 kilométeres szakaszt az ecuadori Jhonatan Narváez nyerte, aki a végén meglepetésre lesprintelte Pogačart és a német Maximilian Schachmannt, így ő viselheti először a rózsaszín trikót az idei olasz körversenyen. Valter az összetettben a 10. helyen áll, csak 20 másodperc a hátránya Narváezhez képest. Vasárnap jön a Giro első hegyi befutója az 1136 méter magas Oropán.
Eredmények:
1. szakasz, Venaria Reale-Torinó, 140 km:
- 1. Jhonatan Narváez (ecuadori, Ineos-Grenadiers) 3:14:23 óra
- 2. Maximilian Schachmann (német, Bora-Hansgrohe) azonos idővel
- 3. Tadej Pogačar (szlovén, UAE) a. i.
- ...9. Valter Attila (Visma-Lease a Bike) 10 mp hátrány
Az összetett élcsoportja:
- 1. Narváez 3:14:13 óra
- 2. Schachmann 3 mp hátrány
- 3. Pogačar 6 mp h.
- ...10. Valter 20 mp h.
Mindenki Pogačar ellen
A Giro d'Italia a világ második legnagyobb háromhetes kerékpáros körversenye a Tour de France után, az idei már a 107. kiírása. A címvédő Primož Roglič nem indul, ott van viszont a mezőnyben egy másik szlovén sztár, a kétszeres Tour-győztes Tadej Pogačar, aki toronymagasan a verseny legnagyobb esélyese. Az UAE Team Emirates 25 éves versenyzője csúcsformában van, tavasszal megnyerte a Strade Bianchét, a Katalán körversenyt és a Liége-Bastogne-Liége klasszikust, a Milánó-San Remón pedig harmadik lett. Pogačar pályafutása során most először indul az olasz körversenyen, és a nagy célja, hogy ugyanabban az évben a Girót és a Tour de France-t is megnyerje. Erre legutóbb a legendás Marco Pantani volt képes 1998-ben.
Pogačarnak eléggé kedvező az idei Giro útvonala, szokatlan módon már a második szakaszon hegyi befutó vár a mezőnyre, és összesen több mint 70 kilométernyi időfutam lesz a három hét során, ami papíron több percnyi előnyt jelent a szlovén klasszisnak a riválisaival szemben, A rajtlistát átböngészve nem igazán látszik, hogy ki tudná akár csak megszorongatni Pogačart ezen a versenyen, ugyanakkor a Grand Tourok ritkán szoktak véget érni meglepetés nélkül. Bármelyik szakaszon bekövetkezhet egy bukás, vagy közbe jöhet egy megfázás.
A dobogóra esélyes versenyzők közé sorolják a korábbi Tour-győztes Geraint Thomast, (Ineos-Grenadiers), Ben O'Connort (Decathlon AG2R), Daniel Felipe Martínezt (Bora-Hansgrohe) és Cian Uijtdebroekst (Visma-Lease a Bike) is.
Az idei Girón 7-8 szakasz is a sprintereknek és a mezőnyhajrás befutóknak kedvez, ebből adódóan előfordulhat, hogy a pontverseny izgalmasabb lesz, mint az összetett. A ciklámen trikó megnyerésére több sprinter is jó eséllyel pályázhat: ott van a mezőnyben a tavalyi győztes Jonathan Milan (Lidl-Trek), Tim Merlier (Soudal Quick-Step), Olav Kooij (Visma-Lease a Bike), Caleb Ewan (Team Jayco AlUla), Fabio Jakobsen (Team DSM) és Biniam Girmay (Intermarché-Wanty).
Valter csapata a szakaszgyőzelmekre hajt
Valter Attila – aki a 2021-es Girón három napon át viselte a rózsaszín trikót – a rajt előtt az M4 Sportnak azt nyilatkozta, reményei szerint sok lehetősége lesz megvalósítani a céljait a versenyen. „Nagyon jó és nagyon mókás csapattal érkeztünk. Nagyon sokat nevetünk, de természetesen az ambíciók ugyanolyan magasak, amilyenek szoktak” – mondta. Hozzátette, nagyon komplex verseny lesz számukra, mert most más a csapat felállása, mint tavaly. Ezúttal nem az összetett győzelmet célozzák meg, hanem szakaszsikereket, viszont ettől talán még érdekesebb lesz számára is a Giro.
Valter 2020, 2021 és 2022 után negyedszer állt rajthoz az olaszországi háromhetesen. 2021-ben 14. lett összetettben, míg 2022-ben egy szökésből negyedikként ért célba az egyik hegyi befutós szakaszon. „Nagyon várom ezt a három hetet. Izgatott vagyok, de egyelőre nem stresszelek. Vannak céljaim, de most nem érzem azt az óriási elvárást, amit magam felé szoktam tanúsítani, mert kezdem megszokni, hogy az nem mindig jó” – magyarázta.
Arról is beszélt, hogy szeretné újra gyakorolni a szökéseket, mivel a Vismában erre nincs annyi lehetőség. „Már kinéztem azokat a szakaszokat, amelyek jók lehetnek számomra. Aztán majd meglátjuk, hogy ott mi lesz a felállás, tudok-e szökni, milyen erőben leszek, hogy fog a mezőny viselkedni, úgyhogy inkább a napról-napra taktikát választom” – tette hozzá.
Úgy fogalmazott, ha jól érzi magát, akkor nyomni fogja, ameddig csak bírja, de lehet, hogy lesz olyan nap, amikor erőszakkal rá kell vennie magát, hogy próbáljon minél többet pihenni, és inkább a következő napon minél többet kihozni magából. „Semmit nem szeretek elengedni, direkt nem is fogok, de inkább lennék egy kicsit hullámzó, csak jöjjenek a jó eredmények” – összegzett Valter.