A Las Vegas-i Nagydíj alapján ruletten is eljátszhatta volna a futamra költött félmilliárd dollárját az F1
2023. november 19. – 08:43
A Forma–1 szokatlan, méregdrága kísérletbe vágott a nagy Las Vegas-i visszatéréssel, a bűn városának meghódítása viszont egyáltalán nem úgy alakult, ahogy az F1 eltervezte a kicsit mindent egy lapra feltevő stratégiájával. Félmilliárd dollárt költöttek a futam körüli infrastruktúrára, méregdrágán vettek telket Las Vegas belvárosában a kiszolgálóépületek felhúzására, óriási médiakampányba kezdtek, hogy felpörgessék (a már egyébként is nagy) érdeklődést az F1 iránt. Aztán jött maga az esemény, és szép lassan elkezdett összedőlni a kártyavár, a végén pedig (jelenleg még) nem lehet egyértelműen kimondani, hogy megérte volna az egész. Magát a futamot a Charles Leclerc-rel nagyot csatázó Max Verstappen nyerte.
A Forma–1 tulajdonosa, a Liberty Media egészen költséges kísérletbe fogott, amikor belevágott abba, hogy 1982 után újra futamot rendezzen Las Vegasban. A cél az volt, hogy egy fényűző, hibátlan, óriási figyelmet kapó eseménnyel még tovább növeljék a sorozat népszerűségét, mindezt viszont egy egészen új modellel próbálták elérni.
Korábban, főleg Bernie Ecclestone alatt, de kicsit még a Liberty Media-érában is az volt a bővülés, helyszínkeresés útja, hogy az F1-futamot mély pénztárcával finanszírozni hajlandó országokat kerestek meg. Ez viszont magával hordozta azt is, hogy nem feltétlen oda megy az F1, ahova akar, hanem oda, ahol hajlandó egy-egy kormány fizetni érte. Ezt a gordiuszi csomót vágta át az F1 azzal, hogy maga intézte a dolgokat Las Vegasban. Ha a futam utáni számok azt mutatják – 2500 dolláros jegyárakkal erre még alacsonyabb nézőszámmal is van esély – hogy a dolog működik, további, marketingszempontból kifejezetten fontos célpontok direktben, külső félre várás nélküli meghódításával próbálkozhat a Forma–1.
Így esett a választás a kaszinófőváros Las Vegasra, Las Vegas viszont minden, csak nem olcsó. Amikor az 1980-as években itt versenyzett az F1, meglehetősen lehangoló helyen, a Caesars Palace hotel parkolójában, egy nagyon fura vonalvezetésű pályán volt a futam – a csapatok, a pilóták és a nézők is utálták az egészet. Ennél nyilvánvalóan több kellett, az F1 pedig mert nagyot álmodni: irtózatos pénzért vettek Las Vegas belvárosában egy telket, hogy legyen hol felhúzni a garázsoknak és egyéb kiszolgálólétesítményeknek helyet adó épületet. Erre, az egyéb infrastruktúrára és a pálya kialakítására minimum 280 millió dollárt költöttek, mindennel együtt pedig nagyjából 500 millió dollárba került, mire valósággá vált a Las Vegas-i Nagydíj. A belvárost a lehető legszigorúbban kell érteni: a pálya egyik hosszú egyenese a világhírű Las Vegas Stripen lett kialakítva, a vonalvezetés pedig olyan látványosságokat érintett, mint a 2,3 milliárd dolláros LED-halálcsillag, a Sphere.
Maga a félmilliárd dolláros befektetés egyébként még így is irtózatosan nagy kockázat az F1 részéről, tekintve, hogy a sorozat teljes 2022-es bevétele 2,57 milliárd dollár volt – ennek csaknem egy ötödét tették most kockára.
Feltéptek egy csatornafedelet, kiakadtak a szurkolók
A hétvége pedig rögtön blamával indult az első szabadedzés legelején. Alig nyolc perce tartott a gyakorlás, amikor egy meglazult csatornafedél komoly károkat okozott Carlos Sainz Ferrarijában, de két másik autó, Csou Kuan-jüé és Esteban Oconé is megsérült. A probléma miatt megszakították az edzést, a második szabadedzés 2,5 órás csúszással, helyi idő szerint hajnali 2.30-kor indult csak el. Bátran mondhatjuk, nem ilyesmi hírverésről álmodott az F1, amikor jól felhype-olta az eseményt.
Egy ilyen kezdés nélkül is csalódás volt némileg, hogy a helyi idő szerint csütörtökön kezdődő versenyhétvége elején egyáltalán nem voltak tömve a lelátók. A csütörtökre kilátogató nézők pedig összesen 10 perc akciót láthattak élőben, még úgy is, hogy a második szabadedzés hosszát 60-ról 90 percre növelték. Ezt ugyanis már senki nem nézhette meg a lelátókról – a helyszíneket biztosító cég biztonsági őreinek lejárt a műszakja, váltással (és 2,5 órás csúszásra) pedig nem készültek, így nem lett volna, aki biztosítsa az eseményt. A nem kevés pénzt fizető vendégeket, akik a 2,5 órás csúszással együtt jó 6 órát vártak arra, hogy valamit lássanak, ami nem 10 percig tart, megkérték, hogy legyenek szívesek hazafáradni. Nem túl jó, ha egy közel 100 milliárd forintba kerülő pálya okozza az első, elég nagy problémát.
Az F1 ráadásul nem is kezelte túl jól ezt a helyzetet: egy 200 dolláros, az F1 boltjába szóló kupont ajánlottak fel azoknak, akik csak az első két szabadedzésre váltottak jegyet. Akik teljes hétvégés belépőt vettek – és hát az F1-futamok esetében ők vannak túlnyomó többségben –, nem kaptak semmit. A futam és a Forma–1 közös közleményéből (feltehetően jogi megfontolásból) kimaradt a bocsánatkérés, ami még tovább dühítette a helyszínen tartózkodó szurkolókat.
Azt természetesen senki nem kritizálja, hogy a felszakadt csatornafedél esete után a biztonságot szem előtt tartva a teljes pályát átvizsgálták, és ez nem várt, komoly csúszáshoz vezetett. A probléma elsősorban a helyzet kezelése, miszerint a szervezők és az F1 is a jogi oldalt tartotta fontosabbnak saját szurkolóinál.
Mindez egyébként annak a szokatlan helyzetnek az eredménye, hogy Las Vegasban maga a Forma–1 (illetve annak tulajdonosa, a Liberty Media) a futam promótere. Hasonló helyzetben, egy független promótertől valószínűleg nem tűrték volna el, hogy hosszú órákig semmi ne derüljön ki a folytatásról, vagy arról, lesz-e egyáltalán folytatás, vagy hogy ne kérjenek elnézést a szurkolóktól. De itt a szervezők és az F1 egy és ugyanaz, az F1 pedig rengeteg pénzt ölt abba, hogy újra legyen futam Las Vegasban, és nagyon sok energiát áldozott arra, hogy emiatt nonstop hátba veregesse magát. Ezek után sokkal megengedőbbek lettek magukkal szemben, mint másokkal tették volna.
Ezek után külön nem volt jó üzenete a Mercedes-csapatfőnök Toto Wolff nyilatkozatának, aki a csatornafedeles eset után azt mondta, hogy az első szabadedzés törlése „semmi” nem volt, mert „senki nem nézi azt az európai időzónákból amúgy sem”. Vagyis a helyszíni, fizető nézők nem számítanak, csak az európai közönség az érdekes.
A háromszoros világbajnok Max Verstappen még a versenyhétvége kezdete előtt nyilatkozta, hogy „99% show, 1% sport” a futamra vonatkozóan, a csütörtöki események után még világosabb lett, hogy mire is érthette ezt.
A pilótáknak sem jött jól
Ahhoz, hogy a rohamtempóval együtt is minden el tudjon készülni Las Vegasban, az F1 kénytelen volt a versenynaptár legvégére, utolsó előtti futamnak berakni a harmadik amerikai versenyt, egy héttel a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj elé. Ez 12 órás időzóna-változást jelent majd a 22 futamos szezon végére amúgy is kifacsart pilótáknak.
Mindezt megfejeli az is, hogy Las Vegasban csak úgy tudták a belvárosba vinni a futamot, hogy csúcsidőn kívül, este, illetve éjszaka tartják a versenyhétvégét. A második szabadedzés éjfélkor kezdődött volna, de hajnali 2.30-ig csúszott, az időmérőnek éjfélkor vágtak neki, ami még az F1-pilótáknak sem normál terhelés. Erre mondta a háromszoros világbajnok Max Verstappen, hogy japán időzóna szerint élnek, de közben teljesen ki van facsarva a napi menetrendjük, aminek semmi értelme, de lényegében nem volt pilóta, aki azt mondta volna, hogy örülne a hirtelen vegasi kiruccanásnak.
Mindent elsöprő izgalmat ígértek
A 6201 méteres pálya nyomvonalának megalkotásakor az F1 szerint nemcsak a látványosságok érintése, hanem a minél jobb versenyzési élmény biztosítása is döntő szempont volt. A futamon magán viszont inkább a kicsúszások, ütközések miatti biztonsági autós szakaszok hoztak izgalmat.
Bár a futam előtt felmerült, hogy minden idők egyik leghűvösebb F1-versenye lehet a nagydíj alatti 5 Celsius-fokos hőmérséklettel, ennyire mégsem volt hideg. De a szombat esti bő 10 fok sem volt ideális a versenyzésre, ahogy a teljesen frissen épített utcai pálya aszfaltja sem: a rajt után kapásból több pilóta is megpördült, és a verseny alatt is rendszeresen panaszkodtak alacsony tapadásra, túl hideg gumikra a pilóták.
Ezzel együtt maga a pálya és a verseny tényleg nem bizonyult unalmasnak, érzésre az átlagnál több előzést láthattunk, bár ebben biztosan szerepet játszottak a biztonsági autó szakaszok is. De hogy mennyi nézőt vonzott ez a helyszínen, azt szinte lehetetlen megítélni: a futam alatt nem adták ki a hivatalos nézőszámot, a közvetítésben elcsíphető képek alapján viszont eléggé üresek voltak a lelátók, ami nem jó jel, még úgy sem, hogy a csapatok garázsaiban hemzsegtek a hírességek.
Amúgy a Red Bull nyert
Ahogy abban is, hogy Verstappen korán begyűjtött büntetésével együtt (Charles Leclerc-t szorította le a pályáról közvetlenül a rajt után) a végére szoros legyen a győzelemért zajló harc. Verstappen az 5 másodperc büntetés letöltése után a futam utolsó harmadára fordulva, az 50 körös verseny 37. körében vette át a vezetést Leclerc-től. A monacói pilóta nem sokkal később egy nagy hiba miatt átmenetileg kénytelen volt lemondani a második helyről, de az utolsó körben visszaelőzte Sergio Pérezt, így elmaradt a kettős Red Bull-siker. A világbajnok csapat így is a 21. győzelmét könyvelhette el 22 futamból, egyedül a szingapúri, egyébként szintén városi versenyen nem ők nyertek. Verstappen, Leclerc és Pérez hármasa mögött Esteban Ocon, Lance Stroll, Carlos Sainz, Lewis Hamilton, George Russell, Fernando Alonso és Oscar Piastri zártak pontszerző helyeken.
A szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjra kevés izgalom maradt már. Az biztos, hogy a világbajnoki pontverseny első két helye Verstappené és Pérezé, a harmadik pedig Lewis Hamilton, a negyedik helyre viszont a 200-200 pontos Alonso, Sainz, illetve a 195 pontos Norris, és még a 188 pontos Leclerc is odaérhet. A csapatversenyben a második és negyedik helyekért hatalmas harc lesz, előbbire a 392 pontos Mercedes és a 388 pontos Ferrari, utóbbira a 284 pontos McLaren és a 273 pontos Aston Martin pályázik. Hátrébb a 7-10. helyeken úgy állnak, hogy a Williams 28, az AlphaTauri 21, az Alfa Romeo 16, a Haas pedig 12 ponttal várja a szezonzárót. Az Alpine ötödik helye már biztos.
Azt pedig csak idővel tudjuk meg, hogy a 99% show mire volt elég. Ha pénzügyi oldalon megtérül a Las Vegas-i kaland, az F1 kész modellel érkezhet az 1,4 milliárd lakosú Indiába, és akár önerőből létrehozhat egy afrikai futamot is, feltehetően Dél-Afrikában. Ha viszont nem hozza a várt jegybevételt és marketingértéket a futam, az anyagi és népszerűségi oldalon is nagy ütést jelenthet az F1-nek.