Ájulás, hányás, égési sérülés, kiszáradás – a katari pokol kicsinálta az F1-pilótákat

2023. október 9. – 09:43

Ájulás, hányás, égési sérülés, kiszáradás – a katari pokol kicsinálta az F1-pilótákat
Oscar Piastri, a McLaren pilótája a 2023-as Katari Nagydíj leintése után – Fotó: Clive Rose / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Brutális körülményeket kellett elviselnie a Forma–1-es pilótáknak a vasárnapi Katari Nagydíjon, ahol a hőség és a magas páratartalom keveréke alaposan kifacsarta a versenyzőket, akik közül többen alig bírtak kiszállni az autójukból a futam után.

Charles Leclerc, a Ferrari pilótája úgy nyilatkozott a verseny után, hogy: „Ez volt a Forma–1-es pályafutásunk legnehezebb versenye, minden pilóta számára, kivétel nélkül mindenkinek. Nem hiszek annak, aki azt mondja, hogy nem az.” A 19 fős mezőny (Carlos Sainz technikai hiba miatt nem tudott rajthoz állni a másik Ferrarival) lényegében teljes egészében osztotta Leclerc véleményét, a Mercedes-pilóta George Russell élete legmegterhelőbb versenyének nevezte a vasárnapit, kiemelve, hogy ájulásközeli állapotba jutott, korábban pedig még nem tapasztalt ilyet. A közvetítés közben látni lehetett, hogy Russell 300 km/h-s tempó fölött csak a csuklójával tartotta a kormányt a célegyenesben, hogy legalább az ujjait ki tudja dugni a menetszélbe. Több pilóta arról is beszélt, hogy a célegyenesben ki-kinyitották a bukósisak plexijét, hogy legalább így legyen egy kis légáramlás, de gyakran homok ment a szemükbe, úgyhogy ez sem volt hosszú távú megoldás.

Katarban a rendkívüli meleg, a magas páratartalom, illetve egy nem várt körülmény is hozzájárult ahhoz, hogy a pilóták a teljesítőképességük határára, illetve pár esetben azon túlra kerültek. A legutóbbi, 2021-es Katari Nagydíj óta újraaszfaltozták a pályát, közben pedig új rázókövek is kerültek a pálya szélére. Ezek viszont a vártnál jobban koptatták a gumikat, így a Nemzetközi Automobil Szövetség biztonsági okokból úgy határozott, hogy a friss szett gumikon is legfeljebb csak 18 kör tehető meg a verseny során. Mivel normál esetben ennél hosszabb etapokkal számoltak volna a csapatoknál, nem kellett spórolni a kerekekkel, vagyis a futam döntő részében az autó maximumát kihozva, a határon autózhattak a versenyzők.

Ez az Alpine-nél versenyző Esteban Oconnál odáig fajult, hogy vezetés közben annyira rosszul lett, hogy behányt a sisakjába. Ocon elmondása szerint a 15-16. körben kétszer is hánynia kellett, ami után egyből tudta, hogy nagyon hosszú versenye lesz. „Próbáltam megnyugodni, próbáltam emlékezni arra, hogy a sportban a mentális oldal a legerősebb része a testednek, ezt sikerült kordában tartanom, és befejezni a versenyt. De őszintén szólva nem számítottam arra, hogy ilyen nehéz lesz a verseny. Általában két versenytávot is meg tudok csinálni, még Szingapúrban is” – nyilatkozta a francia versenyző, aki szerint 80 Celsius-fok is volt a pilótafülkében.

A williamses Logan Sargeant annyira kikészült, hogy kénytelen volt a leintés előtt feladni a futamot. A csapat közlése szerint a hét közben influenzás tüneteket mutató versenyző annyira kiszáradt, hogy nem maradt ereje befejezni a versenyt – a garázsban ahhoz is alig volt ereje, hogy kiszálljon az autóból.

Sargeant, a csapattársa, Alex Albon, illetve Lance Stroll is megjárta a futam után a pálya orvosi központját, mindannyiuknál extrém hőhatás, illetve hőguta jeleit észlelték. Stroll arról beszélt utólag, hogy többször is el-elájult egy pillanatra az autóban a pokoli körülmények miatt.

Stroll csapattársa, a 42 éves korával az F1-mezőny rangidős versenyzője, Fernando Alonso égési sérülésekről panaszkodott. A spanyol arra kérte a csapatot, hogy öntsenek rá jeges vizet az egyik kerékcseréjénél, mert a forróságban azt érezte, megégett a jobb oldala, de mint kiderült, ilyesmit nem lehet csinálni. A futamot megnyerő Max Verstappen és a második helyen célba érő Oscar Piastri pedig a földön fekve pihegett a leintés után, mielőtt felállhattak volna a dobogóra.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!