„Szar volt, nem láttunk semmit, ez életveszélyes” – kiakadt a Vuelta címvédője a viharos szakasz után

2023. augusztus 26. – 22:00

frissítve

„Szar volt, nem láttunk semmit, ez életveszélyes” – kiakadt a Vuelta címvédője a viharos szakasz után
A címvédő Remco Evenepoel és csapata a 2023-as Vuelta a España 1. szakaszán Barcelonában 2023. augusztus 26-án – Fotó: Pau Barrena / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Viharos és ellentmondásos szakasszal indult a 2023-as Vuelta a España kerékpáros körverseny. A barcelonai csapatidőfutamot nagy meglepetésre a Team DSM nyerte, akik mindössze 55 századmásodperccel előzték meg a második helyen végző Movistar csapatát. A verseny egyetlen magyar indulója, Valter Attila a 11. lett a csapatával, a Jumbo-Vismával.

1962 után másodszor rajtolt Barcelonából a legfontosabb spanyolországi körverseny. Ahogy az a Vueltákon mostanában megszokott, ezúttal is egy csapatidőfutammal indult a verseny. A technikás, 18 darab 90 fokos kanyart tartalmazó, 14,8 kilométeres pálya érintette a város legfőbb nevezetességét, a Sagrada Famíliát, a befutó pedig a Montjuïc domb lábánál volt.

A késő délutáni, 18:55-ös rajt idejére heves vihar csapott le Barcelonára, így a csapatok szakadó esőben voltak kénytelenek kimenni a pályára. Másodikként indult a holland bejegyzésű Team DSM, akik még világosban, kevésbé vizes pályán tekerhettek. A rutinos francia hegyimenő, Romain Bardet köré épülő csapat 17 perc 30 másodperc alatt ért célba, ami 50,743 kilométer/órás átlagot jelentett. A később rajtoló csapatok csak megközelíteni tudták ezt az időt, megdönteni nem,

így nem kis meglepetésre a Team DSM győzelmével indult a spanyol kör.

A csapatból a 21 éves olasz Lorenzo Milesi gurult át elsőként a célvonalon, emiatt ő vezeti az összetett versenyt, a vasárnapi szakaszon rajta lesz a piros trikó.

Az egyre fokozódó eső miatt nedves, csúszós aszfalton nagyon óvatosan tekertek a bringások, mégis sok bukás történt. Az Arkéa-Samsicból a cél előtti utolsó kanyarkombinációban kerültek földre versenyzők, az Alpecin-Deceunincket két esés szedte darabokra, az Ineos-Grenadiersnél pedig korán esett és megsérült a belga Laurens De Plus, míg a Jayco-AlUlából a hajrában hatan is buktak, köztük volt a tavalyi Tour de Hongrie-n győztes ír Edward Dunbar is – írta az MTI.

Az utolsók közt, közel sem ideális körülmények között rajtolt a spanyol Movistar csapat, akik már szinte teljesen sötétben tekertek. Minden nehézség ellenére nagyon jó időt mentek, mindössze 55 századmásodperccel maradtak le az első helyről. Kapitányuk, Enric Más nagyon jó helyzetből várhatja a verseny folytatását. Az amerikai EF Education csapat lett a harmadik 6 másodperc hátránnyal.

Előzetesen a Valter Attilát is a soraiban tudó Jumbo-Visma tűnt a szakasz legfőbb esélyesének, de ők is a későn rajtolók között voltak. A rossz látási viszonyok mellett az is hátráltatta őket, hogy az egyik csapatkapitányuk, a Tour de France-győztes Jonas Vingegaard menet közben defektet kapott, és várniuk kellett rá. Így végül a 11. helyen zártak, 32 másodperccel maradtak el a DSM-től. Valter Attila nem szakadt le, ő is ugyanazt az időt kapta, mint a csapat két kiemelt versenyzője, Vingegaard és a szlovén Primož Roglič. Valter az összetettben a 64. helyen áll.

A magyar bajnok bringás a közösségi oldalán számolt be a nyitószakasz körülményeiről: „Szerencsére bármiféle gond nélkül túl vagyunk az első szakaszon. Nagyon veszélyes volt a csapatidőfutam, végig szakadó esőben, gyakorlatilag sötétben, vakon kellett versenyeznünk. Jonas egy defektet is kapott féltáv környékén, mi pedig természetesen megvártuk, így szerintem a 30 másodperc körüli hátrány egészen jó eredmény. Ezek ellenére is vidáman telt az este, nem nyertünk, de rengeteg lehetőségünk lesz még, mivel csak most kezdődik a Vuelta!” – írta Valter.

Utolsóként rajtolt el a címvédő Remco Evenepoel csapata, a belga Soudal-Quick Step. Ők is 6 másodperccel kaptak ki a DSM-től, és 4. helyen zárták a csapatidőfutamot. Evenepoel a célba érés után rendkívül feldúlt volt a körülmények miatt, és idegesen nyilatkozott a riportereknek. Többek között arról beszélt, hogy szerinte a szervezők cirkuszi majmokként tekintetek a versenyzőkre. „Nevetséges, hogy ilyen sötétben rendezték az időfutamot. Szart sem láttunk, szuper veszélyes volt, az út csuromvizes volt. Nevetséges. Nem vagyunk cirkuszi majmok” – mondta a 23 éves belga bringás.

„Szar volt, nem láttunk semmit. Nagyon veszélyes volt, teljesen nevetséges. Extrém óvatosan vettük a kanyarokat, mert az összetettért vagyunk itt. Nem akartunk már az első napon elesni. Egyszerűen túl sötét van. El tudjátok képzelni, milyen érzés így a kerékpáron ülni, ráadásul folyamatosan kapod a vizet az arcodba? Egy métert sem látsz magad előtt. Az eső ellen nem tehetsz semmit, de a világítást meg lehetett volna oldani. Ez életveszélyes volt.

Holnap megint mindenki kritizálni fog, amiért ezt mondom, de ez egyszerűen veszélyes volt. Az autópályán sem megy az ember sötétben 200 kilométer/órás sebességgel, fényszóró nélkül. Győzni akarunk, ezért mindenképpen kockáztatunk, de amikor nedves az út és sötét van, az már túl kockázatos. Ez egyszerűen nevetséges. A szervezőknek gondolniuk kell a biztonságra. Ez szégyen egy olyan gyönyörű versenyen, mint a Vuelta” – idézte Evenepoel szavait a Sporza.

Vasárnap a Mataró és Barcelona közötti 182 kilométeres táv megtétele vár a mezőnyre. A 78. Vuelta a España szeptember 17-én Madridban zárul.

Eredmény:
1. szakasz, Barcelona, 14,8 km, csapatidőfutam:

  • 1. Team DSM 17:30 perc
  • 2. Movistar 0,55 másodperc hátrány
  • 3. EF Education-EasyPost 6 mp h.
  • ...11. Jumbo-Visma 32 mp h.
Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!