Ocon kis híján fotósokat gázolt, Pérez nyerte az Azeri Nagydíjat
2023. április 30. – 14:59
Sergio Pérez nyerte meg az előző évekhez képest meglepően balesetmentes Azeri Nagydíjat. Max Verstappen egy számára szerencsétlenül időzített biztonsági autós fázis miatt csak második lett. A pole-pozícióból rajtoló Charles Leclerc nem bírta tartani a Red Bullok tempóját, és csak a harmadik helyen futott be. Esteban Ocon az utolsó körben majdnem fotósokat gázolt a boxutcában.
A piros zászlókkal megszakított pénteki időmérőn Charles Leclerc szerezte meg a pole-pozíciót. Mellőle Max Verstappen rajtolhatott, míg a szombati sprintverseny győztese, Sergio Pérez csak a második sorból vághatott neki a bakui futamnak.
Annak nem állt fenn a kockázata, hogy Verstappen és George Russell a sprintfutamhoz hasonlóan összeakadjon az első körben, ugyanis a Mercedes pilótája az időmérőn már a Q2-ben kiesett, így csak a 11. pozícióból indulhatott.
Baleset nélkül sikerült abszolválnia a mezőnynek a rajtot, egy kisebb incidenstől eltekintve. A második kanyart Alex Albon, Oscar Piastri és Valtteri Bottas egyszerre próbálta bevenni. A Piastri mellé a belső íven beszúró Albon megtolta az ausztrál McLarenjét, ami miatt a falhoz szorult Bottas a külső íven. A finn végül összesen 5 helyet veszített az első néhány kanyarban.
Mindeközben az első hat helyezettnek sikerült tartania a rajtsorrendet az első körökben. Verstappen szorosan tapadt Leclercre, és a harmadik kör végén a Red Bull szuperhatékony DRS-ét kihasználva átvette az első helyet a monacói pilótától. Verstappen csapattársa, Pérez sem várt sokáig. Az ötödik kör végén ő is elhúzott a Ferrari mellett.
Mielőtt beletörődhettek volna a nézők, hogy egy újabb sima Verstappen-győzelmet fognak látni, a 10. körben előkerültek a sárga zászlók. Az alphatauris Nyck De Vries próbálta túl élesen bevenni a 6. kanyart, amit a bal első felfüggesztése bánt.
Verstappent azonnal behívta csapata a boxba, hogy kihasználják a biztonsági autó várható bevetése által kínált előnyöket. Azonban túl gyorsnak bizonyult a döntésük, mivel a versenyigazgatóság még fél kört várt, mire behívta a safety cart. Így Verstappen nem nyert időt a kerékcseréjével.
Nem úgy mindenki más mögötte. A biztonsági autó bevetésének hírére a fél mezőny behajtott a boxutcába egy körrel Verstappen után. A szemfüles Russell a boxutca bejáratánál előzte meg Strollt, aki megpróbálta őt feltartani.
A biztonsági autós fázis miatt lassítani kényszerülő Verstappen elé Péreznek és Leclercnek is sikerült visszatérnie a kerékcseréjük után. A biztonsági autós fázis másik nagy vesztese Lewis Hamilton volt, aki egy körrel De Vries balesete előtt állt ki kereket cserélni. A hétszeres világbajnok egészen a 10. helyig esett vissza.
A versenyzés a 14. körben indult újra. Stroll rögtön a második kanyarban visszaelőzte Russellt a hatodik helyért, Verstappen pedig a harmadik kanyarban előzte meg Leclercet. Verstappen és Leclerc csatázása miatt lassítani kényszerült a mögöttük haladó Carlos Sainz, aki mellé szemfülesen bebújt Fernando Alonso a negyedik kanyarban, és átvette tőle a negyedik helyet.
A 17. körben majdnem ugyanúgy ért véget Stroll versenye, mint De Vriesé. A kanadai pilóta is az 5. kanyarban fordult túl élesen, de szerencséjére az Aston Martin felfüggesztése erősebbnek bizonyult, így folytatni tudta a versenyt. Az autó viszont megsérült egy kicsit. Ez is szerepet játszhatott abban, hogy néhány körrel később Stroll elmérte a 16. kanyart, így Hamilton le tudta őt vadászni a célegyenesben.
Eközben az élen megmerevedtek a frontvonalak. A két Red Bullnak sikerült leráznia Leclercet, azonban Verstappen 2-3 másodperces távolságból követte csak az első helyen autózó Pérezt.
A 37. körben De Vries után Csou Kuan-jü is feladni kényszerült a versenyt. Bár a tévén keresztül nem látszott semmi komolyabb probléma, az Alfa Romeo behívta a boxba a kínai pilótát, aki egyből begurult a garázsba.
A futam második felének legnagyobb izgalmát az szolgáltatta, hogy a 46. körben Lando Norris megelőzte a 10. helyen haladó Nico Hülkenberget, aki mellett a következő körökben Cunoda, Piastri, Albon és Magnussen is elhúzott. Hülkenberg gumijai ekkor már igencsak viseletesek voltak, mivel ő és Esteban Ocon nem álltak ki a De Vries által előidézett biztonsági autós fázis alatt, abban reménykedve, hogy a futam későbbi részében újra pályára hajt majd a safety car.
Ez viszont nem történt meg, így Hülkenberg az utolsó előtti körben, Ocon pedig az utolsóban állt ki a kötelező kerékcserére, és végül a 15. és 17. helyekre tértek vissza a 9. és 15. helyről. Utóbbi pilóta utolsó pillanatos kerékcseréje bonyodalmat is okozott, ugyanis a fotósok már a befutó Sergio Pérezre vártak a boxutca közepén, amikor az Alpine pilótája beszáguldott kereket cserélni.
Az első helyen végül Sergio Pérezt intették le. Csapattársa, Verstappen 2 másodperccel mögötte futott be. A harmadik helyen Charles Leclerc ért célba, 20 másodperccel lemaradva a két Red Bulltól. A leggyorsabb körért járó plusz egy pontot George Russell szerezte meg egy késői taktikai kerékcserét követően.
A Leclerc harmadik helye azt jelenti, hogy továbbra is tart a monacói pilóta bakui átka. Sorozatban negyedszerre (3 futam és 1 sprintverseny) sem sikerült nyernie a pole pozícióból rajtolva az azeri fővárosban.
A verseny végeredménye:
- Sergio Pérez (Red Bull)
- Max Verstappen (Red Bull)
- Charles Leclerc (Ferrari)
- Fernando Alonso (Aston Martin)
- Carlos Sainz (Ferrari)
- Lewis Hamilton (Mercedes)
- Lance Stroll (Aston Martin)
- George Russell (Mercedes)
- Lando Norris (McLaren)
- Cunoda Juki (AlphaTauri)
- Oscar Piastri (McLaren)
- Alex Albon (Williams)
- Kevin Magnussen (Haas)
- Pierre Gasly (Alpine)
- Esteban Ocon (Alpine)
- Logan Sargeant (Williams)
- Nico Hülkenberg (Haas)
- Valtteri Bottas (Alfa Romeo)
Kiesők: Csou Kuan-jü (Alfa Romeo), Nyck De Vries (AlphaTauri)
A világbajnokság állása:
- Max Verstappen (93 pont)
- Sergio Pérez (87 pont)
- Fernando Alonso (60 pont)