Verstappen kicsúszott, tombolt, majd megnyerte a drámai Spanyol Nagydíjat

2022. május 22. – 16:52

Verstappen kicsúszott, tombolt, majd megnyerte a drámai Spanyol Nagydíjat
Fotó: Manu Fernandez / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Drámai eseményekkel tarkított lett a 2022-es Spanyol Nagydíj, de nem az előzetesen várt óriási barcelonai hőség kavarta meg a dolgokat, bár az időjárás is benne volt az izgalmakban. A sorban harmadik futamát nyerő Max Verstappen átvette a vezetést a vb-pontversenyben, az első helyről lecsúszó Charles Leclerc motorhiba miatt bukta a futamgyőzelmet, a Mercedes pedig újabb dobogót zsebelt be a szezonban.

Ez döntött a futamgyőzelemről

Felsorolni is nehéz lenne, mert egymást követték a drámai események, amelyeknek közvetlen hatása volt arra, hogy végül Verstappen nyerte a 2022-es Spanyol Nagydíjat, de ha kizárjuk a külső tényezőket, akkor Verstappen és a Red Bull tökéletesen kivitelezett három kerékcserés taktikája volt az, ami végül győztes helyzetbe hozta a címvédő világbajnokot.

Verstappen a harmadik kerékcseréjét a futam kétharmadánál, a 45. körben vállalta be, és bár ezzel a csapattárs Sergio Pérez mögé került, ez csak időszakos volt, a friss gumikon gyorsan visszavette az első helyét – Pérez a csapatutasítást követve simán elengedte a csapattársát –, és végül övé lett a futamgyőzelem is.

A futam megmozdulása

A győzteshez kötődik, bár nem magáról a győzelemről döntött a manőver. Verstappen a 32. körben, a 11-12-es kanyar között előzte meg Valtteri Bottas Alfa Romeóját a harmadik helyért. Nem sok előzést látni Barcelonában a pálya ezen szakaszán, de Verstappen a második kerékcseréje után, a leggyorsabb, lágy gumikeveréken ellenállhatatlan módon tört előre.

Leclerc a nagydíj nagy vesztese

A 27. körig minden tökéletesen alakult a Ferrari pilótája számára, a rajtnál nem hibázott, maradt az élen, utána pedig a sors kezdte elrakosgatni a háta mögül a rá potenciálisan veszélyes pilótákat. A csapattárs Carlos Sainz, majd a vb-rivális Max Verstappen is kicsúszott egy-egy nagyobb széllökés miatt a 4-es kanyarban, ráadásul Verstappent a szombatról visszatérő probléma, a beragadó hátsó szárny is hátráltatta a felzárkózásban, így Leclerc senkitől és semmitől nem zavartatva vezetett a futamon, mígnem a 27. körben egész egyszerűen lelassult alatta az autó, és motorhiba miatt kénytelen volt az élről feladni a futamot.

Hamiltoné a „lent is, fent is” hullámvasút díja

A Barcelonába vitt fejlesztések stabilizálták az eddig extrém delfinezéssel küzdő Mercedest, ezért is volt komoly dráma a csapat szempontjából, hogy a hatodik helyről rajtoló Lewis Hamilton az első kanyarokban összeütközött Kevin Magnussen Haasával. Az esetet versenybalesetnek minősítették, tehát egyik pilóta sem volt jobban vétkes a másiknál, mégis mindketten nagy árat fizettek. Magnussen végül csak a 17. lett, Hamilton pedig a balesetben kapott defekt miatt a 19., utolsó előtti helyről kezdhette meg a felkapaszkodást.

A hétszeres világbajnok Hamilton a korai kerékcsere után azt is felvetette a Mercedesnek, hogy feladná a futamot, mert csak a motort gyilkolják az értelmetlen körözéssel, ám a csapatnál úgy számoltak, hogy simán meglehet a pontszerzés, ezért nem engedték feladni a versenyt a pilótának. Végül a mérnököknek lett igazuk, Hamilton addig-addig küzdött a mezőnyben, hogy végül az utolsó előtti helyről az 5. helyig küzdötte fel magát, ami a harmadik legjobb eredménye a szezon hatodik futamán.

Ebben benne volt az is, hogy az 50. körben egy harmadik kerékcserét is bevállaljon Hamilton. Ekkor a leggyorsabb, lágy keveréket kapta – a boxkiállás miatt ugyan visszaesett a hetedik helyig, de maximálisam megérte a dolog, mert a gyors gumikon szédületes tempót tudott diktálni, és előbb az elhasználódott gumikon egyre lassuló Valtteri Bottast, majd a szép lassan levadászott Carlos Sainzot is megelőzte a negyedik helyért. Hamilton egyébként 3 körrel frissebb gumikon volt, mint Sainz – ehhez képest tükörsimán előzte meg a Ferrarit, ami nagyon jó jel a Mercedes jövője szempontjából, még úgy is, hogy végül egy kisebb motorhiba miatt elővigyázatosságból az utolsó előtti körben vissza kellett adni a negyedik helyet a Ferrarinak.

A futam rádióüzenete

Vagy inkább kifakadása Verstappené volt, aki a verseny első felében sorozatban fakadt ki a csapatnak a rádióban. Mi volt az ok? Visszatért a szombati időmérő utolsó pillanataiban tapasztalt műszaki probléma, vagyis nem (mindig) nyílt ki az előzést segítő hátsó szárny, a DRS. Mindez akkor történt, amikor Verstappen a szél okozta kicsúszás után George Russellt próbálta megelőzni a második helyért.

Verstappen körről körre hallhatóan egyre irritáltabb állapotba jött az autóban, amin az sem segített, hogy a csapat folyamatosan a DRS-problémáról jelentve, vagy annak megoldására tett javaslatokkal jelentkezett a pilóta fülében.

Végül valahogy megoldották a gondot, a futam második felében simán tudta gyorsítani magát a pálya megfelelő szakaszain.

A futam nagy küzdője

Pedig nem más, mint az a Fernando Alonso, akinek az autójában motort cseréltek a szombati időmérő után, így csak az utolsó helyről kezdhette meg a futamot. A hazai közönség előtt versenyző kétszeres világbajnok kihozta a maximumot a versenyből, végül a pontszerző, kilencedik helyen zárt. Nagyot ment Esteban Ocon a másik Alpine-nal: az apai ágon erős spanyol gyökerekkel rendelkező versenyző a tizenkettedik helyről indulva lett hetedik, az Alpine tehát a gyenge szombati produkció után vasárnapra összeszedte magát.

Fotó: Clive Mason / Getty Images
Fotó: Clive Mason / Getty Images

Ez a végeredmény

1. Max Verstappen, 2. Sergio Pérez, 3. George Russell, 4. Carlos Sainz, 5. Lewis Hamilton, 6. Valtteri Bottas, 7. Esteban Ocon, 8. Lando Norris, 9. Fernando Alonso, 10. Cunoda Juki, 11. Sebastian Vettel, 12. Daniel Ricciardo, 13. Pierre Gasly, 14. Mick Schumacher, 15. Lance Stroll, 16. Nicholas Latifi, 17. Kevin Magnussen, 18. Alex Albon, kiestek: Csou Kuan-jü, Charles Leclerc.

Így állunk hat futam után

A héten hivatalossá vált, hogy a Forma–1 vezetősége nem pótolja az orosz-ukrán háború miatt törölt Orosz Nagydíjat, vagyis elmarad a rekord, 23 helyett csak 22 futamból áll majd a 2022-es idény. Ez azt jelenti, hogy hajszállal, de túl vagyunk a szezon negyedén.

A piláták világbajnoki pontversenyének élmezőnye így áll:

  1. Max Verstappen – 110 pont
  2. Charles Leclerc – 104 pont
  3. Sergio Pérez – 85 pont
  4. George Russell – 75 pont
  5. Carlos Sainz – 65 pont

Ez pedig a csapatverseny sorrendje:

  1. Red Bull Racing – 195 pont
  2. Ferrari – 169 pont
  3. Mercedes – 120 pont
  4. McLaren – 50 pont
  5. Alfa Romeo – 39 pont
  6. Alpine – 36 pont
  7. AlphaTauri – 17 pont
  8. Haas – 15 pont
  9. Aston Martin – 5 pont
  10. Williams – 2 pont

A folytatásban nem pihen meg az F1, Barcelonából a közeli Monacóba gurul át a mezőny, ahol a megszokottal ellentétben nem csütörtökön, hanem a többi futam beosztását követve pénteken jön majd az első két szabadedzés.

Támogasd a Telexet! Nekünk itt a Telexnél a szabad sajtó azt jelenti, hogy politikusok, oligarchák nem befolyásolhatják azt, miről írunk, miről nem, kivel dolgozunk, vagy kivel nem. A szabad sajtó nekünk kritikusságot, korrektséget, kíváncsiságot jelent. Hogy a közérdekű sztorikról beszámolunk, hogy mindig oda megyünk, ahol a dolgok történnek.

Nem egyszerű a munkánk, van, hogy falakba ütközünk: nem válaszolnak a megkereséseinkre, kordonokkal zárnak el, hogy ne tehessünk fel kérdéseket. Ha szeretnéd, hogy ennek ellenére is kitartóan kérdéseket tegyünk fel, hogy megmutathassuk a lehető legtöbbféle álláspontot, a legtöbb tényt és bizonyítékot, támogasd a munkánkat!
Támogatom