Hivatalosan is megerősítették a pletykákat, a Porsche és az Audi is beszállnak a Forma–1-be 2026-ban
2022. május 2. – 16:01
Az elmúlt hónapok pletykái után Herbert Diess, a Volkswagen csoport vezérigazgatója hivatalosan is megerősítette, hogy 2026-ban a vállalathoz tartozó Audi és a Porsche is belevághat egy Forma–1-es projektbe. A két gyártó nem gyári csapattal tervez, inkább motorgyártók lennének, de azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan milyen konstrukcióban szállhatnak be az F1-be – írja a Race.
A Motorsport cikke szerint Diess hétfőn arról beszélt, hogy a Forma–1 egyre népszerűbb Amerikában és Ázsiában is, és a fiatalok körében is hódít, ami a 2026-ban érkező új motorszabályozásokkal együtt – ezekről korábban érintőlegesen már írtunk a 2022-es szezon előtt – elszalaszthatatlan lehetőséget jelentett az Audi és a Porsche számára. Szerinte, ha valaki ki akarja használni az erőviszonyokat kiegyenlítő szabályváltozásokat, annak most kell elkezdenie motort fejleszteni, ha nem akar még tíz évet várni, a két prémium márkájuk pedig éppen emiatt lépett is.
A Race már április elején arról írt, hogy a Volkswagen felügyelőbizottságának akkori ülésén nem hoztak végleges döntést az Audi és a Porsche F1-projektjeiről, de azt megerősítették, hogy mindkét esetben vannak értékelés előtt álló terveik. Diess hétfői kijelentései alapján most már biztosnak tűnik, hogy a két gyártó 2026-ban beszáll a Forma–1-be, de a hivatalos bejelentésre még várni kell egy kicsit. A Race szerint elképzelhető, hogy a Red Bull számára hazai versenynek számító, júliusi osztrák nagydíjon jelentik majd be a dolgot,
több mint valószínű ugyanis, hogy a Porsche velük fog majd együttműködni, amikor több mint 30 évvel a legutóbbi szereplés után visszatér az F1-be.
A Porsche F1-múltja nagyjából olyan bő, mint amennyire komplikált. Az 1950-60-as években gyári csapattal szerepeltek a bajnokságban, a csúcsot az 1961-ben a csapatok között szerzett bronzérem jelentette számukra. A gyári csapat az 1962-es szezon után szűnt meg, az eközben privát csapatoknál felbukkanó versenyautók 1964-ig maradtak, 1991-ben pedig jött egy kérészéletű próbálkozás motorszállítóként a brit Arrows csapattal, de ez csak hat versenyig tartott, mielőtt a csalódást keltő eredmények miatt dobták volna őket.
A Red Bull-lal való együttműködés azonban ennél átgondoltabbnak tűnik, nagyjából olyasmi konstrukcióra lehet számítani, mint a Porsche és a McLaren együttműködése volt 1983-92 között. Az egy évtized alatt hat konstruktőri és hét egyéni címet gyűjtő csapat motorjait a Porsche gyártotta, bár ez a hivatalos elnevezésekből nem derül ki, a motorokra ugyanis a TAG óragyártó márkáját ütötték rá – nagyjából úgy, ahogy a Red Bull is Tag-Heuer néven használta a Renault motorjait egy ideig. Az ok az volt, hogy a Porsche motorprogramját kifejezetten a McLaren kérésére hozták létre, azt a McLaren partnere, a TAG pénzelte – az óragyártó alapítója, Mansour Ojjeh később a McLaren részvényese is lett.
Visszatérve a várható Red Bull–Porsche-frigyre, az osztrák csapat aktívan készül a 2026-os szabálymódosításokra a saját motorgyártó vállalatával, melyet korábbi gyártójuk, a Honda kiszállása után alapítottak, a Race korábbi cikke szerint pedig a Formula E-ben amúgy már jelenlévő Porsche így olcsóbban megúszná a dolgot.
Az F1 szempontjából (a világbajnoki érát nézve) teljesen szűz Audi esetében egyelőre kevesebb a konkrétum, de az biztos, hogy a jelenlegi információk alapján ők saját csapatban, sőt, teljesen önálló motorprojektben gondolkodnak, melynek alapját egy általuk pár éve lefejlesztett motor adná. Diess elmondása szerint egyelőre nem találtak partnert az elképzeléseikhez, de korábban a McLarent, a Williamst, a Saubert és az Aston Martint is összefüggésbe hozták a gyártóval. Itt tehát egyelőre még képlékeny a helyzet, egy dolog azonban biztos – a vezérigazgató elmondása alapján mindkét gyártó elkezdte már fejleszteni a saját motorját.