Bottas odacsapott, 96 ezreddel nyerte az Olasz GP időmérőjét Hamilton előtt

2021. szeptember 10. – 19:06

frissítve

Bottas odacsapott, 96 ezreddel nyerte az Olasz GP időmérőjét Hamilton előtt
Az Olasz Nagydíj időmérőjét megnyerő Valtteri Bottas – Fotó: Massimo Pinca / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

Helyzeti előnybe került a Mercedes és Lewis Hamilton a 2021-es Olasz Nagydíj időmérője után, amit rendhagyó módon – a Brit Nagydíjhoz hasonlóan – pénteken késő délután rendeztek az időmérő szokásos szombati helyét átvevő sprintfutam miatt. Valtteri Bottas 96 ezredmásodperccel nyerte a kvalifikációt Lewis Hamilton előtt, a világbajnoki pontversenyt vezető Verstappen csak a 3. helyről kezdi majd a sprintfutamot.

A rendhagyó lebonyolítás miatt a pénteki időmérő előtt egyetlen egyórás szabadedzés állt a csapatok és a pilóták rendelkezésére, hogy megtalálják az ideális beállításokat, a gyakorlás végére pedig már erősen körvonalazódott, hogy nem idén találta meg a Red Bull az ellenszert a monzai pályát az elmúlt években uraló Mercedesszel szemben. Az első szabadedzés végén úgy nyert Hamilton több mint négy tizeddel Verstappen előtt, hogy a holland a leggyorsabb, Hamilton viszont csak a középső gumikeveréken futotta a legjobb idejét, tehát nála bőven maradt még így is tartalék.

Az időmérőn már az első szakaszban megnyugtató előnnyel állt az élre a két Mercedes Hamilton, Valtteri Bottas sorrendben, ám hogy a Red Bullnak komolyabb gondja lehet a monzai pályával, azt jól jelezte, hogy az elején a mclarenes Lando Norris is Verstappen elé került, Sergio Pérez pedig csak a 9. helyen kezdte az időmérőt a másik Red Bull-lal. A kiesők között az alphatauris Cunoda Juki okozott kisebb meglepetést, a hét elején a Mercedeshez jövő évre aláíró George Russell viszont bejutott a legjobb 15 közé, tovább igazolva, hogy az időmérőkön hihetetlen tempót képes kipréselni a Williamsből. (Russellt segítette az is, hogy pályaelhagyás miatt elvették Cunoda utolsó, továbbjutást jelentő mért körét.)

A második harmad végére (Q2) maradt a Hamilton, Bottas, Norris, Verstappen sorrend, a kiesők közé a két Aston Martin, a két Alpine, illetve Russell kerültek be. A legjobb öt között jutott tovább viszont mindkét McLaren, jelezve, hogy Norris és Daniel Ricciardo tempója figyelemreméltó lehet Monzában.

A Q3-ban mindenki arra játszott, hogy a lehető legjobb szélárnyékba helyezze saját esélyes pilótáját, ezért mindkét mért körre való elindulást elég nagy várakozás előzte meg. Másodikra a Red Bull indított az elején, a Mercedesek a végére maradtak, a sort pedig Norris zárta a McLarennel, már ami az indulási sorrendet illeti. Végül viszont nem a szélárnyék döntött, ugyanis a papíron épp a Hamiltont felhúzó Bottas lett a leggyorsabb, a finn 96 ezreddel happolta el a sprintfutam első rajthelyét Hamilton elől. A páros mögül Verstappen indul majd, ő 4 tizedet kapott Bottastól, majd a két McLaren jön Norris, Ricciardo sorrendben.

Mi is ez a menetrendet felborító sprintfutam?

A 2021-es szezonban a Forma–1 vezetése három alkalommal kísérleti módon az időmérő és a futam közé betesz egy, a normál futam hosszának harmadát jelentő úgynevezett sprintfutamot szombatra. Ezen a limitált távolság miatt jóval kevesebb pontot osztanak, a győztes 3, a második 2, a harmadik pedig 1 pontot kap – így történt már ez Silverstone-ban, a Brit Nagydíjon is, ahol az első ilyen sprintfutam meglepően sok izgalmat és előzést hozott.

Mivel a futamgyőzelem mellett a sprintfutam révén további pontok gyűjthetők, a sprintfutam rajtrácsán az első sort elfoglaló Mercedes maximalizálhatja a hétvégi teljesítményét azzal, hogy a lehető legtöbb pontot viszi el Verstappen és a Red Bull elől.

Félig naplementébe csúszott az Olasz Nagydíj pénteki időmérője – Fotó: Jennifer Lorenzini / Reuters
Félig naplementébe csúszott az Olasz Nagydíj pénteki időmérője – Fotó: Jennifer Lorenzini / Reuters

A Mercedes kihasználja a komolynak tűnő fölényét

Pont a nagy Mercedes-fölény miatt felmerült az időmérő előtt, hogy esetleg a Mercedes egy új, már rajtbüntetést magával hozó motort szerel be versenyzői autójába a vasárnapi futamra, mert annyival gyorsabbak másoknál, hogy könnyedén le tudják majd dolgozni ezt a hátrányt, viszont ezzel plusz egy motort nyernének a szezonból fennmaradó 9 versenyre, ami növelné a megbízhatóságukat. Az időmérő közben biztossá vált, hogy Bottas megkapta a szezonbeli negyedik motorját, így a mezőny végéről indulhat majd csak vasárnap – Hamilton esetleges motorcseréjéről egyelőre nincs hír.

A folytatásban szombaton 12.00-kor a második szabadedzés, 16.30-kor a 18 körös sprintfutam, majd vasárnap 15.00-tól a megszokott futam következik.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!