Elmosta az eső a két körig tartó Belga Nagydíjat, valódi verseny nélkül, félpontokat osztva intették le a futamot

2021. augusztus 29. – 18:46

frissítve

Elmosta az eső a két körig tartó Belga Nagydíjat, valódi verseny nélkül, félpontokat osztva intették le a futamot
Elmosta az eső a Belga Nagydíjat – Fotó: Formula One / Twitter

Másolás

Vágólapra másolva

Az esőé volt a főszerep a 2021-es Forma–1-es Belga Nagydíjon, olyannyira, hogy versenyt egyáltalán nem is láthatott a közönség. A rajt több mint 3 órát csúszott, és végül csak két kört tett meg a mezőny a biztonsági autó mögött, ezzel megdőlt a valaha volt legrövidebb F1-verseny rekordja. A győzelmet az időmérőt megnyerő Max Verstappen húzta be, mögötte George Russell és Lewis Hamilton lettek még dobogósok, de mindenki csak a normál esetben járó pontok felét kapta a hiperrövid futam végén.

A szombati időmérő után a vasárnapi futam is eső mellett jött a Belga Nagydíjon, az ilyenkor szokásos dráma pedig már a rajt előtt elkezdődött, a Red Bullt vezető, a csapattal 2022-re épp a héten hosszabbító Sergio Pérez már a rajtrácsra tartva a falba csúszott, így már az előtt véget ért számára a futam, hogy az valójában elkezdődött volna. Legalábbis elsőre így tűnt, ám az eső miatt annyira el kellett tolni a rajtot, hogy a Red Bull rohamtempóban össze tudta rakni Pérez kocsiját, hogy a mexikói elindulhasson a mezőny után a bokszutcából.

A Red Bull garázsában még lázasan dolgoztak az eredetileg a hetedik rajthelyet megszerző Pérez kocsiján, amikor a mezőny 25 perc halasztás után elindult a biztonsági autó mögött a felvezető körre. Ebből kettőt is megtettek, majd a lényegében nullára csökkent látási viszonyok miatt piros zászlóval megszakították a lassú körözést abban bízva, hogy egy kis szünet után javulnak a körülmények és rendes versenyt lehet rendezni.

Ez a kis szünet elég nagyra nyúlt, a verseny megrendezésére rendelkezésre álló 3 óra viszont helyi idő szerint délután háromkor elindult, így vészesen fogyott az idő arra, hogy megtartsák a futamot vagy legalább annak egy részét. Hogy erre több esély legyen, délután 5-kor, az eredetileg tervezett rajt ideje után 2 órával a versenybírók vis maior helyzet miatt megállították a ketyegő háromórás időintervallumot, hátha ezzel bármekkora versenyre esély lesz.

A nagy várakozás közben egyébként felmerült, hogy adott esetben az is beillene versenynek, ha a mezőny a biztonsági autó mögött megtenne két kört egy rajt után, így ugyanis legalább töredékpontokat oszthattak volna. A szabályok szerint ugyanis egy olyan versenyen, amin a mezőny legalább két kört teljesített, de nem érte el a teljes versenytáv 75%-át, a pontok felét kell kiosztani. Extrémebb forgatókönyvként az is felmerült, hogy hétfőre halasztják a versenyt, de ez minden szempontból logisztikai rémálom lett volna, így ez tényleg csak az utolsó utáni opció lett volna.

Maga a Belga Nagydíj végül az eredeti tervekhez képest több mint 3 órás csúszással, 18.17-kor rajtolt el, és ekkor már biztos volt, hogy bármi történik is, maximum egy órát, vagyis 19.17-ig tart.

Végül ha negyed 8-ig nem is, 18.45-ig elhúzták a futam végét, ekkor döntöttek úgy, hogy nincs értelme folytatni a futamot, és újra megpróbálni kihajtani a pályára. Igaz, versenyt lényegében nem láthatott a közönség. A nem sokkal negyed 7 után elinduló mezőny, ahogy az várható volt, két kört tett csak meg a biztonsági autó mögött, hogy elmondhassák, elindult a futam, majd egyből le is intették azt piros zászlóval, a nap folyamán másodszor. És mivel egyre csak erősödött az eső, biztosra lehetett venni, hogy ez a második piros zászló már a futam végét jelenti, bár a pilóták visszatértek a bokszutcába, hátha folytatni lehet a versenyt. Ez végül nem következett be, így mivel a két kört végül a biztonsági autó mögött, nem éles körülmények között tette meg a mezőny, tulajdonképpen a rajtsorrend alapján osztották ki a pontok felét, azzal a különbséggel, hogy a rajtrácsra tartva balesetező Pérez kikerült az első tízből.

Ennek megfelelően Max Verstappen 12,5, George Russell 9, Lewis Hamilton 7,5, Daniel Ricciardo 6, Sebastian Vettel 5, Pierre Gasly 4, Esteban Ocon 3, Charles Leclerc 2, Nicholas Latifi 1, Carlos Sainz pedig 0,5, azaz fél ponttal gazdagodott. A „legjobb” három pilóta visszafogott ünneplést tartott a dobogón, egyedül a pályafutása első F1-dobogóját szerző Russell ünnepelt a többieknél jobban, érthető okokból.

Autók az esőben, ennyiből állt a Belga Nagydíj – Fotó: Christian Hartmann / Reuters
Autók az esőben, ennyiből állt a Belga Nagydíj – Fotó: Christian Hartmann / Reuters

Utoljára egyébként 2009-ben, a Maláj Nagydíjon volt olyan, hogy csak félpontokat osztottak egy F1-futamon. A kétkörös versenytávval egyébként a mostani Belga Nagydíj lett minden idők legrövidebb F1-futama, hiszen hivatalosan 14 008 métert tett meg a mezőny – az eddigi negatív csúcs az 1991-es Ausztrál Nagydíjé volt 52 920 méterrel.

Ami az összetett pontversenyeket illeti, a pilóták között Verstappen 5 pontot hozott Lewis Hamiltonon, aki így 3 ponttal vezeti a világbajnokságot. A páros mögött továbbra is Lando Norris a harmadik, hátránya majdnem 90 pont a 202,5 ponttal álló Hamilton és az eddig 199,5 pontot gyűjtő Verstappen mögött. A csapatversenyben a Red Bull szintén 5 pontot zárkózott a Mercedesre, itt 7 pont a világbajnoki címvédő csapat előnye, nekik 310,5, a Red Bullnak 303,5 pontja van, a harmadik a McLaren 169 ponttal. Az előző két futamon egyaránt 10-10 pontot gyűjtő, már 10 pontnál járó Williams alighanem bebiztosította a 8. helyet az összetett versenyben az őrült Magyar és a nagyon furcsa Belga Nagydíjakkal.

Az F1 most egy ideig nem áll meg, szeptember 5-én a Holland, majd rá egy hétre, 12-én az Olasz Nagydíj következik.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!