Giro: először ingott meg a rózsaszín trikós Bernal, Valter sok időt veszített
2021. május 26. – 17:41
frissítve
Először mutatott gyengeséget a rózsaszín trikós Egan Bernal, aki a Giro d'Italia 17. szakaszának utolsó emelkedőjén nem tudott reagálni a támadásokra. Előnye így is több mint két perc. A szakasz Dan Martiné lett, aki az utolsó hegyet nagy szólóval vitte el. Valter Attila sokat, húsz percet kapott az etapon, de még mindig jó helyen áll az összetettben, a 16.
A Girón hétfőn lerövidítették a királyetapot, de az időjárási körülmények miatt így is nagyon nehéz volt teljesíteni. Valter Attila elárulta, hogy csapatából, az FDJ-ből egyhangúlag a rövidítés mellett döntöttek, amikor felkereste őket a versenyzők érdekvédelmi szervezete. Úgy véli, hogy ha az eredetileg kijelölt távot tekerik végig, az már az egészségükre is veszélyt jelentett volna.
„Reggel nagyon beöltöztem, bemelegítő krémmel is bekentem magam. A verseny elején izzadtam, és vetkőznöm is kellett miatta, viszont a csapatom többi tagjával ellentétben nem fagytam át” – mondta Valter, hogyan vészelte át a 16. etapot.
A 17. szakasz is a hegyekről szólt. A 193 kilométeres táv első felében lehetett valamelyest lazítani, jobbára lejtő és sík került ide, de az utolsó 50 kilométer már a kemény kaptatókról szólt, a két első kategóriás hegyből a második volt nehezebb, a célig vezető 11 kilométer közel 10 százalékos meredekségű volt.
A lejtőzéssel induló napon nehezen alakult ki szökés, több mint negyven kilométer telt el, mire elengedett a mezőny egy 19 fős csoportot. Az elmenésből kihagyhatatlan volt Geoffrey Bouchard (AG2r), aki két hajrá megnyerésével megerősítette az első helyét a hegyi pontversenyben. A csoport öt és fél perces előnyt kapott, a Passo di San Valentinóra tartva kezdett jobban olvadni ez a különbség. Az összetett ötödik helyén álló Simon Yates csapata, a BikeExchange vállalta fel a mezőny vezetését.
Ez az iram nem is esett mindenkinek jól, Valter Attila is saját tempóra váltott néhány kilométerre a San Valentino tetejétől. A hatodik helyen álló Giulio Ciccone (Trek-Segafredo) is leszakadt, a lejtmenetben próbált meg felzárkózni egy kisebb csoporttal. Az egyik kanyart azonban elmérte az egyik versenyző, és többen is buktak. Ciccone lendülete is megtört, újra kellett kezdenie az üldözést. Az összetettben már elszálló csodagyerek, Remco Evenepoel (Quick Step) ráesett a szalagkorlátra, kétséges volt, hogy folytatni tudja-e a szakaszt. Végül néhány perc után visszaült a kerékpárra.
A záró emelkedő aljában a hat főre csökkent szökevénycsoport is szétesett, a jó hegyimenőnek számító Dan Martin (Israel Start-Up Nation) vállalt be egyedül erősebb tempót, és sikeresen tartotta is a bő egypercnyi különbséget a favoritok csoportjával szemben. Ott az Ineos sorra szakította le a dobogóért küzdő ellenfeleket, Romain Bardet, Hugh Carthy és Alekszandr Vlaszov is lemaradt.
A céltól négy kilométerre élénkült meg a verseny, a 16 százalék körüli meredeken, először Joao Almeida (Quick Step) indított támadást, majd Yates is ritmust váltott, Bernal egy kilométeren át tudta tartani a tempót, utána viszont leszakadt a párosról. Látványosan megrogyott, néhány száz méter alatt negyven másodpercet kapott Yateséktől.
Hiába robbantottak Yatesék, Martin jól beosztotta erejét, és nagyot küzdve megnyerte a szakaszt, ezzel azon kerékpárosok táborába lépett, akik mindhárom nagy körversenyen tudtak nyerni etapot. Második helyre Almeida jött meg 12 másodperccel később, aki az utolsó kilométeren rendesen ellépett Yatestől. A brit 30 másodperces hátránnyal érkezett meg, de a többi ellenfelének azért elég sokat adott, és az ötödik helyről feljött a harmadikra összetettben.
Bernal 1 perc 23 másodpercet kapott Martintól, a rózsaszín trikója nem volt veszélyben, a második Caruso csak három másodpercet hozott rajta, így bő két perc az előnye, míg Yates több mint három percre van tőle.
Valter Attila a szakaszon az 59. lett, 20:12-őt kapott a szakaszgyőztestől, összetettben a 13.-ról a 16. helyre csúszott, több mint 35 perc a hátránya, de még ezzel is felülmúlja a verseny előtti várakozásokat.
Dina Márton nem sokkal Valter után ért célba, 24:01-es hátránnyal a 66. lett a szakaszon.
Eredmények:
17. szakasz, Canazei-Sega di Ala 193 km
1. Dan Martin (ír, Israel Start-Up Nation) 4:54:38 39,303 km/h
2. Joao Almeida (portugál, Deceuninck-Quick Step) + 13 másodperc
3. Simon Yates (brit, BikeExchange) + 30 másodperc
…59. Valter Attila (FDJ) +20:12
…66. Dina Márton (EOLO-Kometa) +24:01
Összetett:
1. Egan Bernal (kolumbiai, Ineos-Grenadiers) 71:32:05
2. Damiano Carusos (olasz, Bahrain-Victorius) +2:21
3. Simon Yates (brit, BikeExchange) +3:23
…16. Valter Attila (FDJ) +35:12
…100. Dina Márton (EOLO-Kometa) +3:13:59