Három helyszínen, a Brit, Olasz és Brazil Nagydíjakon debütálhat kísérleti jelleggel a szombati sprintfutam a Forma–1-ben, miután sikerült minden részletben megegyeznie a csapatoknak és az F1 képviselőinek. Utolsóként a három plusz verseny jelentette többletkiadás megoldása született meg, ám miután mindenki rábólintott a dologra, már biztos, hogy idén élesben láthatjuk a rövidebb szombati versenyeket.
Mi ez az egész, és mire jó?
A Forma–1 fiókbajnokságait, az F2-t és az F3-at követők számára nem újdonság a sprintverseny, de nem várható el mindenkitől, hogy a teljes hétvégéjét a különböző kategóriák versenyeinek szentelje, így nem árt áttekinteni, mi is az, amit most elfogadtak az F1-en belül.
A szombatra tervezett sprintfutam kicsit a szombati időmérőt váltja ki, de nem teljesen. A három megjelölt futamon, Silverstone-ban, Monzában és Interlagosban ugyanúgy lenne időmérő, ahogy a másik 20 idei versenyen, a különbség ott kezdődik,
- hogy ezt az időmérőt még pénteken, egy szabadedzés után rendeznék meg, és ez határozná meg a szombati sprintfutam rajtsorrendjét,
- szombaton egy, a vasárnapinál rövidebb, 100 km-es versenyt rendeznének, és ennek a végeredménye határozná meg a vasárnapi rajtsorrendet,
- továbbá a szombati futam első három helyezettje pontot is szerezne, 3, 2, illetve 1 pontot kapna a három dobogós, ami elsőre nem tűnik soknak, de ha olyan szoros lesz az idény, mint ahogy a szezonnyitó Bahreini Nagydíj alapján tűnik, akkor ez a pár pont is döntő lehet a végén.
A piszkos anyagiak
Mivel a 2021-es F1-szezon kezdetével életbe lépett a költségplafon, a csapatok többségének jelentős spórolásba kellett kezdenie, hogy beférjen a 145 millió dolláros költhető keretbe. Mivel nem terveztek előre három, a vasárnapi futamokhoz képest harmadakkora távot jelentő versennyel – vagyis lényegében plusz egy futammal –, ezért a csapatok szerették volna, ha a sprintfutamokra valami támogatást kapnak.
Ezért az F1 végül csapatonként félmillió dollárt ad majd a három plusz sprintfutam miatt, egyben ugyanekkora összeggel növelik meg a költségplafont, hogy se extra terhet, se extra spórolást ne okozzon a változtatás.
Továbbá akkor is segítenek, ha valakinek kirívóan magas töréskára keletkezne egy szombati futamon, hiszen ezzel szintén nem tervezhettek előre a csapatok.
35 éve már majdnem megcsinálták
Az 1980-as években, az F1 szteoridérájában az egyre veszélyesebbé váló időmérők miatt merült fel, hogy esetleg bevezetnék az időmérők helyét átvevő szombati sprinfutamokat. Akkoriban a mai kocsikhoz hasonlóan 1000 lóerős szörnyekkel küzdöttek a pályákon, csakhogy a szombati időmérőkre a Pirelli és a Goodyear is speciális, különösen jól tapadó, egy körön remek tempót biztosító gumikkal készült, hogy még gyorsabb lehessen mindenki az időmérőn.
Ahogy most, úgy akkor is az volt a fő ellenérv a szombati kvalifikációs futam esetében, hogy egy plusz verseny csökkentheti a vasárnapi fő attrakció, a nagy verseny jelentőségét. Az 1986-os ötletelés közben a vasárnapi versenytáv negyedével számoltak szombatra, de a tervből végül akkor nem lett semmi.