Hamilton leigázta a csúszdának is beillő török pályát, hetedszer világbajnok

2020. november 15. – 13:09

frissítve

Hamilton leigázta a csúszdának is beillő török pályát, hetedszer világbajnok
Lewis Hamilton a hetedik világbajnoki címe megszerzése után a Török Nagydíjon – Fotó: Murad Sezer / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

Lewis Hamilton újabb felfoghatatlan mutatóban érte be Michael Schumachert, megszerezve a hetedik világbajnoki címét. Hamilton a hatodik helyről indulva remek vezetéssel nyerte meg a Török Nagydíjat, miközben 2015-ös bajnoki címet hozó sikerhez hasonlóan megint lekörözte csapattársát, egyben legnagyobb riválisát, akkor Nico Rosberget, most Valtteri Bottast. Az időmérőn hatalmas meglepetésre nyerő Lance Stroll végül csak a kilencedik lett, Hamilton mögött nem kis bravúrral Pérez és Vettel került dobogóra.

A Török Nagydíj 2011 után tért vissza a Forma–1 versenynaptárába, a több szokatlan helyszínhez hasonlóan a koronavírus-járvány okozta helyzetben került újra képbe a rég elhagyott pálya. Az Isztambul Park nevű 5 338 méter hosszú pályán 2005-11 között hat futamot jelentettek, ebből 2006-08 között sorban hármat nyert Felipe Massa, aki a pálya egyik legnagyobb specialistája lett ezzel, rajta kívül Kimi Räikkönen, Jenson Button, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel is egy-egy győzelmet gyűjtött korábban.

Mivel a pálya Isztambul ázsiai oldalán található, a csapatok viszont többnyire az európai oldalon szállnak míg, így útban a versenypályára át kell kelniük a világ 33. leghosszabb függőhídján, a korábban Boszporusz hídnak is nevezett Július 15. vértanúinak hídján. Ezt egyébként egy, futam előtti promóvideó kedvéért le is záratták, Pierre Gasly az AlphaTauri, Alex Albon pedig a Red Bull egyik autójával repesztett át rajta a videó kedvéért.

A 14 kanyarból álló meglehetősen gyors pálya a pilóták egyik kedvencének számít, nem az élvezeti faktor, hanem a promóter bizonytalan anyagi helyzete miatt került ki majdnem 10 éve a pálya a helyszínek közül. Ezúttal viszont az újraasztalfozás miatt annyira csúszóssá vált a pálya, hogy inkább szenvedtek rajta, sem minthogy élvezték volna a vezetést.

A rossz tapadás és az eső együttesen óriási meglepetést okozott a szombati időmérőn, amit Lance Stroll nyert meg, de csapattársa, a másik Racing Point-pilóta, Sergio Pérez is a legjobb háromba került a rajtra.

Káosz és déjà vu

Az eső maradt a vasárnapi futam rajtjára is, ami a gyenge tapadással együtt legalább akkora kavarodást hozott a rajt utánra, mint amit a Portugál Nagydíjon láttunk, amikor az egyik McLaren ugrott az élre ideiglenesen.

Isztambulban nem a McLaren, hanem a Racing Point uralkodott: az 58 körös futam 3. körében Lance Stroll vezetett, őt Sergio Pérez követte, mögöttük pedig legalább ekkora meglepetésre Sebastian Vettel jött a Ferrarival, a 11. rajthelyről nagyot ugrova. Vettelt a két Red Bull, Max Verstappen és Alex Albon párosát pedig Lewis Hamilton követte ekkor.

A rajt után megpördült Esteban Ocon és Valtteri Bottas, utóbbi ráadásul még az első körben másodszor is keresztbe állt a Mercedesszel, ez pedig azt jelentette, hogy lényegében már az első körben biztossá vált, Hamilton bebiztosítja a hetedik világbajnoki címét, ehhez ugyanis vagy Bottas előtt kellett végeznie, vagy maximum hét ponttal kellett kevesebbet gyűjtenie, mint Bottasnak. (Bottas nagyjából a futam harmadánál harmadszor is megpördült, amivel ismét a pontszerző helyeken kívülre került, ezzel pedig még biztosabbá vált, hogy nem odázhatja el Hamilton hetedik világbajnoki ünneplését.)

Ahogy csillapodott az eső, a 8. kör környékére világossá vált, hogy az extrém esőgumik helyett már az átmeneti esőgumik illenek jobban a pálya állapotához, az pedig újabb kavarodást hozott a sorrendben, hogy ki mikor szánta el magát a cserére. Utolsóként az ideiglenesen élre álló Red Bull-duó érkezett kerékcserére, Max Verstappen még a jobb első fékcsatorna gyors kitisztításával vesztett idővel is Vettel elé ért vissza, ami azt jelentette, hogy Albon boxkiállása után továbbra is a harmadik volt. Az átmeneti esőgumikon viszont a kerékcserék után ötödik helyre kerülő Hamilton volt a leggyorsabb, ez pedig komoly fenyegetést jelentett az előtte haladó Stroll, Pérez, Verstappen, Vettel sornak.

A 13. körben Antonio Giovinazzi a pálya szélén megállva adta fel a futamot, a virtuális biztonsági autós szakasz után pedig Alex Albon táltosodott meg, és Lewis Hamilton hibáját is kihasználva a hatodik helyről a negyedik helyre katapultálta magát Hamiltont és Vettelt is megelőzve. Eközben Verstappen is beérte a második helyen autózó Pérezt, így a futam harmadához közeledve, a 17. körben kezdett veszélybe kerülni a Racing Point 1-2 a mezőny élén.

A 18. körben jártunk, amikor Verstappen a vizes pályán túl erőszakosan akarta megelőzni Pérezt, a manőver közben pedig lecsúszott a pályáról, majd meg is pördült. Ettől előbb Hamiltonék mögé, a hatodik helyre csúszott vissza, majd a kicsúszás miatt kerékcserére kényszerülve a nyolcadik helyig, Carlos Sainz McLarenje mögé esett hátra.

Az élen haladó Racing Point-kettős körül folyamatosan fogyott a levegő, a futam felére az első öt versenyző 10 másodpercen belülre került, de érezhetően már arra vártak a pilóták, mikor lehet az átmeneti esőgumit teljesen sima versenygumira lecserélni, ezért senki nem akart elhamarkodott, kockázatos manővert vállalni.

Feltámadtak a Ferrarik, de Hamilton is

A nagy várakozás végül abba torkollt, hogy a két Ferrari is maradt a friss átmeneti gumikon a 30. kör utáni kerékcseréinél – ettől egyébként rettentően fel is gyorsultak. Hogy idő volt a váltásra, azt jelezte, hogy Albon a harmadik helyen haladva megpördült, Hamiltonra hagyva a helyét a két Racing Point mögött. Ettől vérszemet kapott az ekkor még hetedik világbajnoki címe küszöbén álló pilóta, és Sergio Pérezt megelőzve az élre állt a Török Nagydíjon – ekkorra túl volt a második kerékcseréjén a vezető helyét addig őrző Lance Stroll, de a fiatal kanadai a kerékcsere után elkezdett visszacsúszni, és hamar a két Ferrari mögé került.

Hamilton végül nem cserélte le a rettenetesen elhasznált gumijait, inkább azokra hímestojásként vigyázva növelte az előnyét az élen Pérez előtt. Eközben lekörözte a csapattárs Valtteri Bottast, aki egyben a legnagyobb riválisa is volt a világbajnoki pontversenyben – Hamilton 2015-ben is úgy lett világbajnok, hogy a győzelmét bebiztosító futamon lekörözte a csapattársát, akkor Nico Rosberg volt az áldozat az Amerikai Nagydíjon.

Hamilton az utolsó előtti körben a csapatot felülbírálva nem kért kerékcserét, hiába jeleztek előre nagy esőt az utolsó körre, és neki volt igaza, így több mint 30 másodperccel Pérez előtt célba érve hatalmas győzelmet aratott, hetedik világbajnoki címét szerezve.

Ezzel beérte az eddigi rekorder Michael Schumachert, akitől idén már elvette a legtöbb futamgyőzelmet jelentő rekordját is.

Hamilton mögött a hozzá hasonlóan egyelőre 2021-re szerződés nélkül álló Pérez, illetve Vettel állhattak fel a dobogóra, a négyszeres világbajnok német a leintés után egyből gratulált a még az autójában ülő, a siker után fel sem ocsúdó Hamiltonnak. A hétszeres világbajnok a futam utáni gyorsinterjúban elmondta, hogy ezekért a pillanatokért éri meg álmodni, és az üzeni a gyerekeknek, hogy soha ne fogadják el, hogy nem érhetnek el valamit, addig küzdjenek, amíg nem sikerül.

Sebastian Vettel, ahogy a Török Nagydíj után gratulál Lewis HamiltonnakFotó: Murad Sezer / Reuters
Sebastian Vettel, ahogy a Török Nagydíj után gratulál Lewis HamiltonnakFotó: Murad Sezer / Reuters

Az Isztambulban meglepetésre harmadik és negyedik helyeket elérő Ferrarik eredményén nem látszott meg, hogy nem volt jelen a futamon a csapatfőnök Mattia Binotto, akit a sportigazgató Laurent Mekies helyettesített Isztambulban. Ez már egyfajta felkészülés volt a 2021-es szezonra a Ferrarinál – jövőre rekordot jelentő 23 versenyt rendeznek, a szezon végén 15 hét alatt úgy lesz 11 futam, hogy közben a tervek szerint négy kontinensre látogatnak el, így könnyen előfordulhat, hogy bizonyos csapattagoknak pihennie kell, a Ferrari pedig ezt modellezte most le az otthonról dolgozó Binottóval.

Az időmérőt megnyerő Lance Stroll végül csak a kilencedik helyen zárta a futamot.

Az F1-szezon két hét múlva fordul rá a szezon utolsó szakaszára, november 29-én rendezik a két bahreini futam közül az elsőt, majd december 13-án jön a szezonzáró Abu-Dzabiban.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!