„Szokatlan, hogy a Carmina Buranába szünetet iktatnak be” – mondják a mű szerzőjének képviselői

2024. március 6. – 12:25

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

„Szokatlan, hogy Carl Orff Carmina Burana című művébe szünetet iktatnak be. Ez azonban nem lehetetlen, amennyiben ez a szünet zeneileg értelmes ponton történik, például egy zenei szakasz végén”

– írta a Telex érdeklődésére a németországi Carl Orff Alapítvány, amely döntő szerepet játszik a német zeneszerző és zenetanár örökségének megőrzésében, védi és népszerűsíti Orff munkásságát és pedagógiai filozófiáját. Mint írták, „ez a kérdés természetesen az előadás zenei összkoncepciójától is függ”. Válaszukban egy büfé bevételeit – mint szünetszervező tényezőt – nem említették.

Azért is voltunk kíváncsiak erre, mert Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház igazgatója arra a kérdésre, miszerint szerzői jogot sért-e ez a döntése, hogy szünetet iktatott be a Carmina Buranába, azt mondta: „Mindenféle megtörténik. Több helyen ment már szünettel, sőt a szólókat is átosztják néha.”

Carl Orff Carmina Burana című művét Bogányi Tibor vezényletével, a Schott Music GmbH & Co. engedélyével mutatja be ötödik éve a Magyar Állami Operaház. A Schott Music zeneműkiadó tekinthető Carl Orff legtöbb műve esetében a szerzői jogok tulajdonosának, mivel ők rendelkeznek a kizárólagos kiadói jogokkal.

Mint megtudtuk, a Schott Music időközben felvette a kapcsolatot a Magyar Állami Operaházzal, ezért egyebek mellett azt is megkérdeztük tőlük, mit kértek Ókovács Szilveszter igazgatótól.

Az Operaház sajtóosztályának is feltettük ezt a kérést, ahonnan azt a választ kaptuk, hogy a Schott Music a magyarországi képviselőjén keresztül kért és kapott tájékoztatást az operaházi produkcióban eszközölt változtatásról. Ezután további kérdéssel, kéréssel nem fordult a Magyar Állami Operaházhoz. „Mivel a partitúrában nincs kifejezett utasítás arra, hogy a darab csak egyben, megszakítás nélkül adható elő – ez teszi lehetővé, hogy gyakran csak részleteit játsszák akár egészén műkedvelő együttesek is –

az Opera intézkedése nem sért szerzői jogot. Valószínűleg Carl Orff pedagógiai attitűdjéből adódóan, és hogy a mű előadására ösztönözze az amatőr zenészeket is, kevés megkötést támasztott a Carmina Buranával kapcsolatban,

ennek megfelelően sokféle formában, részletben és eltérő hangszerelésekben is a közönség elé kerül az előadások alkalmával” – írta a Telexnek az Operaház.

Azt is megkérdeztük az Operaháztól, mely zenei szakasz végére került a szünet, és milyen koncepció alapján éppen oda. Erre a zenekedvelők számára fontos választ kaptunk:

„A Carmina Burana három vagy négy részből áll (I. Primo vere, II. Uf dem Anger, III. In taberna, IV. Cour d’amounrs, az első kettőt szokás egybe is számolni: Ia., Primo vere Ib., Uf dem Anger, II. In taberna, III. Cour d’amounrs). Az operaházi előadásban a szünetet a darab felénél, az Uf dem Anger rész végén iktatta be a dalszínház, amelynek zárószáma (Were diu werlt alle min) nagyszabású finálénak is beillik. Koncerteken a zenekarok ilyenkor rendszerint tartanak is szünetet, hangolnak, pihennek, mielőtt folytatják az In taberna részt, amely egyébként az ivásról és a mulatozásról szól. Ez az Opera produkciójának kb. 45-50. perce, a Carmina Burana előadását ugyanis megelőzi a Bordó Sárkány régi zenei együttes produkciója, ahol a Carmina Buranában is feldolgozott középkori vágáns dalok autentikus formában szólalnak meg, illetve a versek prózai formában is hallhatók színművész tolmácsolásában.”

Mindezek mellett arról is tájékoztattak minket, hogy

a Magyar Állami Operaház nem tervez további változtatást a Carmina Burana előadásaiban az idei évad során.

Pár napja derült ki, hogy Ókovács Szilveszter főigazgató arra adott utasítást, hogy a Carmina Burana produkciójába mostantól egy félórás szünetet iktassanak be, mégpedig azért, hogy a büfé bevételeiből is az Operaház forrásait növeljék. A közvélemény zúgolódására reagálva Ókovács először több tiszteletet kért Carl Orffnak, majd néhány operai találós kérdést intézett a kommentelőkhöz és az újságírókhoz, „akiket még sosem látott a nézőtéren”.

A döntés után Bogányi Tibor karmester szombat este bejelentette távozását. Megkérdeztük, hogyan pótolják majd a karmester hiányát, amire az Operaház azt írta, Bogányi Tibor vendégművészként vesz részt az Opera produkcióiban,

„visszalépése az előadások vezénylésétől bár sajnálatos, de azért sem okoz problémát, mert az áprilisi és májusi előadásokat az eredetileg évadterv szerint is Erdélyi Dániel karmester irányította volna,

aki a Magyar Állami Operaház Énekkarának szakmai stábjában is dolgozik hosszú évek óta.” Mint írják, Erdélyi Dániel sok szimfonikus zenekart vezényelt már, épp egy Carmina Burana-produkciója a Müpában is elhangzott, videófelvétele hozzáférhető. „Ugyanígy a szopránszóló is három énekesnőre van kiosztva eleve, és kiváló bariton szólistából is három áll rendelkezésre, tenorból is két nagyszerű kolléga. Mindig minden eshetőségre fel vagyunk készülve, egészen biztosan nem marad el egyetlen előadás sem.”

A Magyar Állami Operaház büféjét – amit kedd este mi is kipróbáltunk – jelenleg az Operaház üzemelteti, miután a Zsidai Csoporttal a tavaly előtt véget ért felújítás után szerződést bontott az intézmény. Zsidaiék 2015 óta vitték az Opera Cafét és a ház
büféit, majd miután a 2030-ig szóló, közbeszerzésen elnyert szerződést Ókovácsék felbontották, a cég perre vitte az ügyet, a peren kívül pedig 100 milliós tartozást követelnek. A bíróság első fokon egyébként az Operának adott igazat.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!