Ókovács Szilveszter: Egy-egy operaházi szünet többmilliós bevételt képes hozni
2024. március 5. – 05:45
Azért döntöttek az Operaház döntéshozói amellett, hogy szünetet iktatnak be az évek óta anélkül játszott Carmina Buranába, mert előtte más darabokat is adnak, és 75 perc egyben már sok lehet a közönségnek – derült ki Ókovács Szilveszter 24.hu-nak és Népszavának adott válaszaiból. A Magyar Állami Operaház főigazgatója szerint a „nézők szívesen nyújtóztatják ki magukat, szívesen sétálnak az Ybl-palotában, szívesen élnek társadalmi életet, és igen, szívesen vesszük, ha fogyasztanak is, mert ennek hasznait is a dolgozóink kapják Szép-kártyán, és mert a kulturált büfészolgáltatás hozzátartozik az operaélményhez”.
Az Operaház büféje azután került be a hírekbe, hogy az intézmény vezetője, Ókovács Szilveszter kötelezővé tette a félórás szünetet az évek óta egyben játszott Carmina Burana előadásnál, emiatt pedig távozott a darab karmestere, Bogányi Tibor.
Ókovács a 24.hu-nak nem cáfolta, hogy a büfészünet beiktatásának köze lehet a márciusra meghirdetett dolgozói sztrájkhoz és a béremelési követelésekhez, sőt azt mondta, hogy valóban újabb forrásokat kell találniuk.
Kérdezték arról is, ki dönt a szünetekről egy-egy előadás tervezésekor, amire azt válaszolta, hogy az operaházban nem a fellépők döntik el, hogy mi lesz, nem a sajtó, és nem is a trollok. „Egy produkció életciklusa sokféle fordulatot, kisebb-nagyobb változást megélhet, egy igazi színházi karmester ezt pontosan tudja. Az operaházak maguk döntik el, hánykor kezdenek, hány felvonásban játszanak, milyen hosszú a szünet, van-e késés stb. Mindennek ezer oka lehet: kisebb termekben elfogy a levegő, nagyobbak nehezebben telnek és ürülnek, más és más a színpadi átdíszítés technikai kihívása, néha pihenni kell a művészeknek, mekkora a sor a mellékhelyiségek előtt és hány van azokból, kint esik és dugó van, esetleg ruhatári sorállásos vagy anélküli évszakban vagyunk” – magyarázta azzal, hogy szerinte ezeket a kérdéseket azonban nem kell a nézők elé vinni. Ha mégis ez történik, akkor az szerződésszegés, mítosztalanítás, „magyarán károkozás.”
A főigazgató a 24.hu-nak azt mondta, a művészeti igazgatóval együtt próbált egyeztetni az előadás készítőivel, ezért meglepte a karmester levele és távozása. A Népszava kérdésére, hogy szerzői jogot nem sért-e a beiktatott szünet, azt válaszolta, hogy „mindenféle megtörténik. Több helyen ment már szünettel, sőt a szólókat is átosztják néha. Magam sokat énekeltem a művet, nem egyszer a kilencsoros tenorszólót is megoldottam a bariton mellé full falzettban, de előfordult, hogy basszbaritonnal osztva énekeltük a tételeket a felkérés szerint. Máshol meg kimaradt a divizi férfikari tétel, mert a karmester nem volt elégedett a kórussal.”
A döntés szerinte szakmai kérdés, „amiről az Opera vezetése dönt. Műtétkor meg a sebész. Pont” – fogalmazott. Hozzátette, hogy a matiné-előadást előző éjjel lemondani egyetlen operaházban sem lehet büntetlenül, még akkor sem, ha 30 másodperc alatt pótolták a karmestert.
Arról, hogy mennyi pénzt hozhat az operaházi catering, Ókovács a 24.hu-nak azt mondta, hogy megalapozott számaik még nincsenek, de „egy-egy operaházi szünet többmilliós bevételt képes hozni az exkluzív környezetben. Ezért is látunk benne olyan forrást, amely segíthet a bérrendezésben, és általa az intézmény működőképességének fenntartásában, hisz az állami támogatás az inflációs évek alatt egyáltalán nem emelkedett.”