Ókovács Szilveszter: Egy-egy operaházi szünet többmilliós bevételt képes hozni

2024. március 5. – 05:45

Másolás

Vágólapra másolva

Azért döntöttek az Operaház döntéshozói amellett, hogy szünetet iktatnak be az évek óta anélkül játszott Carmina Buranába, mert előtte más darabokat is adnak, és 75 perc egyben már sok lehet a közönségnek – derült ki Ókovács Szilveszter 24.hu-nak és Népszavának adott válaszaiból. A Magyar Állami Operaház főigazgatója szerint a „nézők szívesen nyújtóztatják ki magukat, szívesen sétálnak az Ybl-palotában, szívesen élnek társadalmi életet, és igen, szívesen vesszük, ha fogyasztanak is, mert ennek hasznait is a dolgozóink kapják Szép-kártyán, és mert a kulturált büfészolgáltatás hozzátartozik az operaélményhez”.

Az Operaház büféje azután került be a hírekbe, hogy az intézmény vezetője, Ókovács Szilveszter kötelezővé tette a félórás szünetet az évek óta egyben játszott Carmina Burana előadásnál, emiatt pedig távozott a darab karmestere, Bogányi Tibor.

Ókovács a 24.hu-nak nem cáfolta, hogy a büfészünet beiktatásának köze lehet a márciusra meghirdetett dolgozói sztrájkhoz és a béremelési követelésekhez, sőt azt mondta, hogy valóban újabb forrásokat kell találniuk.

Kérdezték arról is, ki dönt a szünetekről egy-egy előadás tervezésekor, amire azt válaszolta, hogy az operaházban nem a fellépők döntik el, hogy mi lesz, nem a sajtó, és nem is a trollok. „Egy produkció életciklusa sokféle fordulatot, kisebb-nagyobb változást megélhet, egy igazi színházi karmester ezt pontosan tudja. Az operaházak maguk döntik el, hánykor kezdenek, hány felvonásban játszanak, milyen hosszú a szünet, van-e késés stb. Mindennek ezer oka lehet: kisebb termekben elfogy a levegő, nagyobbak nehezebben telnek és ürülnek, más és más a színpadi átdíszítés technikai kihívása, néha pihenni kell a művészeknek, mekkora a sor a mellékhelyiségek előtt és hány van azokból, kint esik és dugó van, esetleg ruhatári sorállásos vagy anélküli évszakban vagyunk” – magyarázta azzal, hogy szerinte ezeket a kérdéseket azonban nem kell a nézők elé vinni. Ha mégis ez történik, akkor az szerződésszegés, mítosztalanítás, „magyarán károkozás.”

A főigazgató a 24.hu-nak azt mondta, a művészeti igazgatóval együtt próbált egyeztetni az előadás készítőivel, ezért meglepte a karmester levele és távozása. A Népszava kérdésére, hogy szerzői jogot nem sért-e a beiktatott szünet, azt válaszolta, hogy „mindenféle megtörténik. Több helyen ment már szünettel, sőt a szólókat is átosztják néha. Magam sokat énekeltem a művet, nem egyszer a kilencsoros tenorszólót is megoldottam a bariton mellé full falzettban, de előfordult, hogy basszbaritonnal osztva énekeltük a tételeket a felkérés szerint. Máshol meg kimaradt a divizi férfikari tétel, mert a karmester nem volt elégedett a kórussal.”

A döntés szerinte szakmai kérdés, „amiről az Opera vezetése dönt. Műtétkor meg a sebész. Pont” – fogalmazott. Hozzátette, hogy a matiné-előadást előző éjjel lemondani egyetlen operaházban sem lehet büntetlenül, még akkor sem, ha 30 másodperc alatt pótolták a karmestert.

Arról, hogy mennyi pénzt hozhat az operaházi catering, Ókovács a 24.hu-nak azt mondta, hogy megalapozott számaik még nincsenek, de „egy-egy operaházi szünet többmilliós bevételt képes hozni az exkluzív környezetben. Ezért is látunk benne olyan forrást, amely segíthet a bérrendezésben, és általa az intézmény működőképességének fenntartásában, hisz az állami támogatás az inflációs évek alatt egyáltalán nem emelkedett.”

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!