Tarolt a Katona József Színház a Színikritikusok díjátadóján
2022. október 19. – 10:18
Negyvenharmadik alkalommal adta át a Színikritikusok díját a Színházi Kritikusok Céhe kedden, az Örkény Színházban rendezett gálán. A díjjal a 2021/2022-es évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismerték el. A Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSzT) 2021-es megszűnése óta fájóan hiányzik a magyar színházi szcénából az éves, átfogó és sokszínű, műfajokon és határokon átívelő színházi szemle. Ha pótolni nem is tudja, valamennyire idézi az egykori fesztivál felhozatalát és szakmai nívóját a Színházi Kritikusok Céhe által Színikritikusok díjára jelölt előadások és alkotók névsora.
Az est abszolút nyertese a Katona József Színház volt, amelynek előadásai 8 kategóriában összesen 10 díjat nyertek.
Ez úgy lehetséges, hogy a legjobb előadás és a legjobb új dráma/színházi szöveg kategóriákban is holtverseny alakult ki a Katona előadásai között.
Azt már előre tudni lehetett, hogy a színház nem marad majd díjak nélkül, a legjobb előadás, a legjobb rendezés és a legjobb új magyar dráma / színházi szöveg kategóriákban ugyanis csak a Katona előadásai versenyeztek egymással. A budapesti színház kapta a legtöbb jelölést, összesen tizenhatot, a díjátadónak is helyet adó Örkény István Színház öt jelölést tudhatott magáénak, ebből kettőt, a legjobb jelmeztervezőnek (Nagy Fruzsina) és a legígéretesebb pályakezdőnek (Borsi-Balogh Máté) járót válthatta díjra.
A díjátadót megelőzően a tizenhét közül három kategória díjazottjait hozták nyilvánosságra, a 2022-es életműdíj-, és különdíj nyerteseit, valamint az újonnan alapított Jövő díjjal elismert társulatok neveit. A díjakat 16 színikritikus szavazatai alapján ítélték oda, kivéve a legjobb gyerek- és ifjúsági előadás kategóriát, ahol egy hat fős grémium döntött.
Idén
- az életműdíjat Cserhalmi György Kossuth-díjas színművész,
- a Színházi Kritikusok Céhének különdíját pedig az AlkalMáté Trupp kapta a 14 évadon át, 2007 és 2021 között tartó sorozatért, amelyben a Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2003-ban végzett, Horvai István és Máté Gábor vezette osztály tagjai (2020-on kívül) minden nyáron létrehoztak egy-egy előadást a társulat egyik tagjának életéből.
Első alkalommal ítélték oda a Jövő díjat, amit „olyan színházi alkotók, alkotócsoportok vagy produkciók kaphatnak meg, akik innovatív színházi gondolkodással, elkötelezetten dolgoznak a társadalmi folyamatok alakításán”.
- Az első Jövő díjat megosztva kapta meg a TIE (Theatre in Education, az ernyőfogalom magyar megfelelője: komplex színházi nevelési előadás) meghonosításának két úttörő társulata, a 30 éves Kerekasztal Színház és a 25 éves Káva Kulturális Műhely.
- A legjobb előadás díját megosztva kapta a Katona József Színház két előadása, a Káli holtak és Melancholy rooms,
- a legjobb független előadás díját a Narratíva Kollektíva Demerung (Csehov Meggyeskertje) című előadása nyerte el.
- A legjobb rendezés díját a Káli holtak rendezője, Dömötör András kapta,
- a legjobb új dráma / színházi szöveg díját megosztva a Káli holtak (Térey János, Bíró Bence, Dömötör András) és a Főtitkárok (Spiró György) kapták (mindkettőt a Katona József Színházban mutatták be).
- A legjobb női főszereplő kategória legjobbja, a Stúdió K Heilbronni Katicájának címszereplője, Pallagi Melitta lett,
- a legjobb férfi főszereplő pedig a Káli holtak főszerepét alakító Tasnádi Bence.
- A legjobb szórakoztató előadás kategóriájában a Miskolci Nemzeti Színház Producerek című előadása lett a nyertes (rendező: Béres Attila),
- a legjobb gyerek- és ifjúsági előadás kategóriában pedig a gyermekbántalmazást feldolgozó Lili és a bátorság című előadást díjazták, ami a Kőszegi Várszínház, a szombathelyi Mesebolt Bábszínház és a debreceni Vojtina Bábszínház koprodukciójában valósult meg (rendező: Somogyi Tamás).
Az átadót Mácsai Páll koreografálta, a díjak átadása között pedig az Örkény művészei olvastak fel részleteket korábbi díjazottak kritikusokhoz/kritikusokról írt leveleiből. Ezek vagy kedvesen-ironikusan, vagy régi sértettségetől fűtve küldték el a búsba a kritikusokat, ami meglehetősen érdekes hangulatot adott a kritikusok által szervezett gálának (nagyjából olyat, mint amikor Ricky Gervais a Hollywood Foreign Press Association angoltudásán és polkorrektelenségén gúnyolódott a 2020-as Golden Globes nyitóbeszédében). A porondmester Mácsai meg is jegyezte, hogy
a kritikusok és színházak kapcsolata „összetett tünemény”,
ennek jegyében pedig a kritikusok is készségesen nevettek és tapsoltak a színházi alkotókkal együtt a kárukra elsütött poénokon. Mácsai azt is elmondta, mostanában „ritka, hogy a szakmánk önbecsülése kapcsán gyűlünk össze”, és több díjazott is megjegyezte a köszönőbeszédében, hogy jó összegyűlni, akkor is, ha egyelőre bizonytalan, lesznek-e egyáltalán jövőre függetlenek (több társulat egy éve nem kapja meg az állami támogatást), vagy egyáltalán – vidék (sok város önkormányzata kényszerül arra, hogy a fűtésszezon idejére bezárják a színházakat). A Miskolci Nemzeti Színház rendezője, Béres Attila (aki a legjobb szórakoztató előadásért járó díjat vehette át) meg is jegyezte: a színészek azért nem tudtak ott lenni, mert
„játszanak Miskolcon, amíg még lehet”.
A legjobb előadásért járó díjat Tarnóczi Jakab és Dömötör András vehették át. Dömötör Münchenben rendez éppen, ezért nem tudott részt venni a gálán, Tarnóczi (aki 2019-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenés színházrendező szakán, még abban az évben megkapta a legígéretesebb pályakezdőnek járó Színikritikusok Díját, 2020 óta pedig a Katona József Színház rendezője) beszédében azt mondta, minden fiatal alkotónak olyan figyelmet kíván, amilyet ő kapott a Katonától. Hozzátette: „Köszönöm a Katonának, hogy valójában bármit lehet ott csinálni.” (A Melancholy rooms, ami a legjobb előadás díját kapta, egy rendhagyó, inkább zenére és az atmoszférára, mint szövegre épülő kísérleti előadás.)
Az idei jelöltek és díjazottak listája (vastagon kijelölve a nyertesek):
- A legjobb új magyar dráma / színházi szöveg:
Spiró György: Főtitkárok (ősbemutató: Katona József Színház)
Varga Zsófia–Tarnóczi Jakab (Aiszkhülosz, Euripidész és Szophoklész művei alapján): Isten, haza, család (ősbemutató: Katona József Színház)
Térey János–Bíró Bence–Dömötör András: Káli holtak (ősbemutató: Katona József Színház)
- A legjobb előadás:
Isten, haza, család – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab
Káli holtak – Katona József Színház; rendező: Dömötör András
Melnacholy rooms – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab
- A legjobb rendezés:
Isten, haza, család – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab
Káli holtak – Katona József Színház; rendező: Dömötör András
Melancholy rooms – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab
- A legjobb szórakoztató előadás:
Illatszertár – Jászai Mari Színház, Tatabánya; rendező: Szikszai Rémusz
Producerek – Miskolci Nemzeti Színház; rendező: Béres Attila
Veszedelmes viszonyok – Budapesti Operettszínház; rendező: Kiss Csaba
- A legjobb független előadás:
Demerung (Csehov Meggyeskertje) – Narratíva Kollektíva; rendező: Hegymegi Máté, Kovács D. Dániel
Az égő ház – Forte Társulat–Szkéné Színház; rendező: Horváth Csaba
Nagymamával álmodtam – Trafó – Kortárs Művészetek Háza; rendező: Göndör László, Laboda Kornél
- A legjobb gyerek-/ifjúsági színházi előadás:
A halhatatlanságra vágyó királyfi – Manna Produkció; rendező: Maróthy Anna Zorka
Az osztály vesztese – Budaörsi Latinovits Színház; rendező: Kolozsi Angéla
Lili és a bátorság – Kőszegi Várszínház–Mesebolt Bábszínház, Szombathely–Vojtina Bábszínház, Debrecen; rendező: Somogyi Tamás
- A legjobb női főszereplő:
Hartai Petra – Katharina Blum elvesztett tisztessége; Budaörsi Latinovits Színház
Pallagi Melitta – Heilbronni Katica; Stúdió K Színház
Pogány Judit – Az ajtó; Örkény István Színház
- A legjobb férfi főszereplő:
László Zsolt – Don Carlos; Radnóti Színház
Orosz Ákos – Don Juan, vagy az apák kínja; Komáromi Jókai Színház–Szkéné Színház
Tasnádi Bence – Káli holtak; Katona József Színház
- A legjobb női epizódszereplő:
Bodnár Erika – Melancholy Rooms; Katona József Színház
Danis Lídia – A revizor, 10; Jászai Mari Színház, Tatabánya
Fullajtár Andrea – Káli holtak; Katona József Színház
- A legjobb férfi epizódszereplő:
Fodor Tamás – Tigris; Stúdió K Színház
Hajduk Károly – Sirály; Szigligeti Színház, Szolnok
Mészáros Béla – Isten, haza, család; Katona József Színház
- A legjobb díszlet:
Frankenstein – Budapest Bábszínház; tervező: Hoffer Károly, Keresztes Tamás, Varga Vince
Káli holtak – Katona József Színház; tervező: Dömötör András, Kálmán Eszter, Szöllősi Géza
Melancholy rooms –tervező: Giliga Ilka; Katona József Színház
- A legjobb jelmez:
33 változat Haydn-koponyára – tervező: Nagy Fruzsina; Örkény István Színház
Az ajtó – tervező: Szabados Luca; Örkény István Színház
Moszkva-Peking Transzszimfónia – tervező: Zeke Edit; Katona József Színház (kritikánk a Telexen)
- A legjobb színházi zene:
Az ajtó – zeneszerző: Matisz Flóra Lili; Örkény István Színház
A csókos asszony lovagjai – zeneszerző: Szerda Árpád; Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka
Melancholy rooms – zeneszerző: Bencsik Levente, Hunyadi Máté; Katona József Színház
- A legígéretesebb pályakezdő:
Borsi-Balogh Máté – Örkény István Színház színésze
Major Erik – a szombathelyi Weöres Sándor Színház színésze
Mentes Júlia Virginia – a Thália Színház színésze