„Mondvacsinált okok”— reagált a kormány, miután az Európai Bizottság eljárást indított az autópálya-koncessziók miatt
2024. április 24. – 17:41
„Brüsszel ismételten kettős mércét alkalmaz Magyarország kárára. Most mondvacsinált okokra hivatkozva kötelezettségszegési eljárást indított a legmagasabb követelményrendszernek megfelelő autópálya koncesszió kapcsán, amelyet hasonló tartalmú beruházásoknál számos más tagállamnak engedélyezett” – reagált közleményben a Kormányzati Tájékoztatási Központ arra, hogy az Európai Bizottság felszólító levél útján kötelezettségszegési eljárást indított a Magyarországgal – és Spanyolországgal – szemben az autópálya-koncessziók miatt is.
A testület a magyar autópálya-koncessziós szerződéseknél különböző problémákat tárt fel. Az Bizottság álláspontja szerint a magyar kormány 35 évre adott koncessziójánál
nem volt átlátható a becsült szerződéses érték, nem hárítja át kellő mértékben a működési kockázatot, és indokolatlanul hosszú időre szól, ami sérti az uniós jogot.
Ellenben a magyar kormány ezt másképp látja. A tájékoztatási központ közleményében az áll, hogy a koncessziós szerződés megkötésének előkészítése során alapul vették az európai és nemzetközi autópálya koncessziós szerződéseket, amik alapján megállapítható, hogy
az európai autópálya koncessziós szerződések többségének hossza jellemzően a 26-35 éves sávban található, így a magyar koncesszió 35 éves időtartama a nemzetközi gyakorlattal teljes mértékben összhangban áll.
Majd hozzátették azt is, hogy számos olyan európai autópálya koncessziós szerződés létezik, melyek időtartama 50-80 év körül van. Azt írják, hogy Spanyolországban az egyik legelterjedtebb megoldás a koncesszió az autópályák építésére és üzemeltetésére. Az összesen 45 spanyol sztráda zöménél 30-35 éves határidőket alkalmaznak, de többször találni 55, valamint 75 éves időtartamokat is. Az Egyesült Királyság területén 28 koncesszió fut vagy futott, legnagyobb részben 30-35 éves időtartammal.
A koncesszió terveiről még 2021 júniusában, a furcsaságairól ebben a cikkünkben írtunk. A koncessziót Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető konzorcium nyerte meg 2022 májusában. Olyan feladatokat kapott, mint az új gyorsforgalmi utak építése, sávbővítés és üzemeltetés-fenntartás 35 évre. A konzorcium ebben az időszakban a G7 számítása szerint 700 milliárd forintot kereshet, és négy hónap alatt 6,5 milliárdos nyereséget könyvelhetett el.
Az autópálya-koncessziók mellett az Európai Bizottság szintén kötelezettségszegési eljárás indított a felsőoktatási szolgáltatások miatt, illetve a menekültügyi szabályok miatt korábban kezdeményezett ügyben pedig felszólító levelet küldött, amiből végül bírság lehet. Ezekről bővebben itt írtunk.