Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
2024-ben új uniós vezetői engedélyekről szóló irányelv születik, és egyebek mellett heves viták övezik az SUV-vezetői engedély bevezetésének ötletét. Mint arról korábban a Telexen is olvashattak, Magyarországon is gőzerővel dolgoznak a közlekedéssel kapcsolatos szabályrendszer módosításán, hosszabb cikkünkben pedig bemutattuk az Európai uniós jogosítványreformra vonatkozó elképzeléseket, illetve ezek ellentmondásait, de a pontos részletekről még nincs hír. Azt viszont tudjuk, mit gondolnak a kérdésről a németek.
A Spiegel megbízása alapján 2023. október 16. és 18. között végzett reprezentatív felmérésében több mint 5000 embert kérdeztek meg a vezetői engedély módosítására vonatkozó elképzelésekről. Az első kérdés arra vonatkozott, hogy a válaszadó egyetért-e azzal, hogy frissen szerzett autójogosítvánnyal legfeljebb 1,8 tonna súlyú járműveket lehessen vezetni? Az uniós javaslat szerint új jogosítványkategóriát hoznának létre, és csak ennek birtokában lehetne a mostani besorolásnak megfelelő, legfeljebb 3,5 megengedett össztömegű autót, illetve kishaszonjárművet vezetni.
A válaszadók 48 százaléka támogatta a kiegészítő vezetői engedély bevezetését, 18 százalékuk bizonytalan volt, 34 százalékuk pedig ellenezte azt.
Nincs többség az időskorúak gépjármű-technikai vizsgája mellett
Más kép rajzolódott ki, amikor az idősek számára szervezett felfrissítő tanfolyamokról volt szó, amelyben a hatóságok arról bizonyosodhatnának meg, hogy a 65 év felettiek változatlanul birtokában vannak-e a járművezetéshez szükséges összes készségnek. A válaszadók 39 százaléka egyetért az ötlettel, 12 százalékuk bizonytalan volt, 49 százalékuk pedig ellenezte az idősek újravizsgáztatását.
A kezdő járművezetőknek szabott 110 km/órás sebességkorlátozás bevezetése is felmerült az Európai Bizottság tervezetében. A Spiegel felmérésben résztvevők 59 százaléka támogatná ezt a javaslatot, 12 százalékuk bizonytalan volt, míg 29 százalék ellenezte a sebességkorlátozás ötletét.
Még egyértelműbb eredménnyel zárult a kutatás az autóban való dohányzás korlátozásával kapcsolatban. A felmérés készítői arra voltak kíváncsiak, hogy mekkora támogatásra számíthatna autóban dohányzás tilalma kiskorúak és várandós nők jelenlétében. A javaslatot a válaszadók 75 százaléka támogatja, 10 százalékuknak nem volt határozott véleménye a kérdésről, 15 százalék pedig ellenezte az autóba dohányzás korlátozásának ötletét.
Szavazás csak 2023 decemberében
A felmérés a francia zöldpolitikus, az EU közlekedési bizottságának elnöke, Karima Delli javaslatai alapján készült. Ezek többek között azt irányozzák elő, hogy a B kategóriás gépjárművezetői engedély csak 1,8 tonnáig legyen érvényes. Az újonnan létrejövő „B+” kategóriát csak a legalább 21 éves korú járművezetők szerezhetnék meg, és ez a nehezebb járművekre vonatkozna. Delli rendszeres látás- és hallásvizsgálatot javasol az idősek gépjárművezetői vizsgájához, és felvetései alapján az Európai Bizottság kötelezővé tenné a vezetésre való alkalmasság önértékelését vagy akár az erre vonatkozó egységes orvosi vizsgálatot a 70 év felettiek számára.
A kezdővezetők számára a sebességhatárt 110 km/h-ra kellene korlátozni az autópályákon, ahogyan az például Olaszországban már most is érvényes. Delli javaslatait sokan bírálták. Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési miniszter felháborítónak és a polgárok szabadságának masszív megsértésének minősítette azokat. Az Európai Parlament közlekedési bizottsága csak 2023 decemberében tárgyalja a kérdést, mielőtt 2024-ben döntés születhetne.