Elkobozhatják az utakon száguldozók autóit Ausztriában

2022. december 7. – 05:02

Elkobozhatják az utakon száguldozók autóit Ausztriában
Sebességhatárok Ausztriában – Fotó: Matthias Balk / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Több, száguldozó sofőr miatt bekövetkezett baleset után az osztrák kormány úgy döntött, kemény szabályozást vezet be: elkobozzák a gyorshajtók kocsiját. A véglegesen elkobzott autókat elárverezik.

„Van az a sebesség, amikor az autó fegyverré válik”

mondta Leonore Gewessler klímaminiszter (Zöldek) egy sajtótájékoztatón a szélsőségesen nagy sebességgel száguldozókra célozva. A Standard tudósítása szerint a politikus bejelentette, hogy új törvénycsomagot terjesztenek elő, ami alapján ideiglenesen, súlyosabb esetben pedig véglegesen is elkobozhatják az őrülten száguldozók autóit. A miniszter becslése szerint a jogszabály évente 400-450 sofőrre fog lesújtani.

A szabályozás lényege, hogy ha valaki 60 km/órával gyorsabban megy, mint a városi sebességhatár értéke (50 km/óra) – azaz 110-zel vagy annál többel zúz a városban –, vagy 70 km/órával gyorsabban, mint az autópályán megengedett legnagyobb sebesség, azaz 200-nál többel, annak két hétre lefoglalják az autóját. A miniszter szerint ilyen sebességnél egyik vezető sem képes már kontroll alatt tartani a járművet.

A lefoglalás idején megnézik, történt-e már hasonló esete az illetőnek. Ha igen, akkor a gyorshajtó búcsúzhat az autójától. Már az első esetnél véglegesen elkobozzák a kocsit, ha a gyorshajtás városban nyolcvannal vagy a sztrádán kilencvennel haladja meg a megengedett legnagyobb sebességet, illetve ha valaki 220-nál gyorsabban megy az autópályán.

A miniszter szerint az extrém száguldás hívei számára az autó „szent tárgynak” tekinthető, így jelentős visszatartó ereje lesz annak, ha ezt véglegesen elvehetik tőlük.

A véglegesen elkobzott autókat árverésre bocsátják. A bevétel 70 százaléka a közúti közlekedésbiztonsági alapba, 30 százaléka az illetékes önkormányzathoz kerül. A jármű elkobzása mellett még jelentős pénzbírságot is kell fizetni, valamint a jogosítványt is bevonják, nehogy egy másik autóval folytatódjon a száguldozás. Ezt a fajta szabályozást Svájcban már alkalmazzák. Az erre vonatkozó tervek egy gyorshajtás elleni törvénycsomag részét képezik, amely amint lehet, hatályba lép, mondta a miniszter, de ennek konkrét időpontját nem nevezte meg.

De nem csak az extrém sebességre kell figyelni Ausztriában. Sok magyar autós még mindig nem tudja, hogy ha egy sebességkorlátozó tábla alatt ezt a három betűt látja az osztrák sztrádán: IG-L, akkor az azt jelenti, hogy környezetvédelmi (levegőtisztasági) okok miatt lassabban (legfeljebb a táblára kiírt tempóval, például 100 km/órával) lehet csak haladni.

Ausztriában bírságolják azokat is, akik nem tartják be a kötelező követési távolságot. Ha a kamera azt rögzíti, hogy a követési távolság nagyon rövid (0,2 vagy több, de kevesebb, mint 0,4 másodperc, azaz 130 km/h-nál 7 m és 14 m között van), akkor jön a bírság.

Ha pedig ennél is agresszívebben tolja valaki az előtte haladót – ami, valljuk be, a magyar autópályán nem megy ritkaságszámba –, azaz 0,2 másodpercnél kisebb a távolság (130 km/h-nál kevesebb, mint 7 m) a bírságon felül legalább hat hónapra bevonhatják a jogsiját is.

Magyarországon november 30-án 219 km/órával száguldott egy autós Borsod-Abaúj-Zemplén megyében egy olyan szakaszon, ahol 60 km/óra volt a megengedett sebesség. A sofőrnek ezért 300 ezer forint bírságot kell fizetnie. Ebben a cikkben írtunk részletesen az ön- és közveszélyes illegális országúti versenyekről, illetve az autósok és a rendőrök végeérhetetlen macska-egér játékáról.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!