Belső vizsgálat indult az alacsonyan landoló Wizz Air-gép ügyében

2022. augusztus 08. – 14:32

frissítve

Belső vizsgálat indult az alacsonyan landoló Wizz Air-gép ügyében

Másolás

Vágólapra másolva

A Wizz Air belső vizsgálatot indított, hogy minél több részletet megismerjen a nagy port kavart szkíathoszi landolás pontos körülményeiről, válaszolta a légitársaság a Telex érdeklődésére.

Hozzátették, augusztus 5-én a Wizz Air egyik gépe a görögországi szigeten, Szkíathoszon landolt, ahol a leszállópályát alacsony szögben közelítette meg, mely a repülőtér kialakításának sajátossága. Bár személyi sérülés nem történt, a légitársaság belső vizsgálatot indított, hogy kielemezze a repüléshez kapcsolódó adatokat, beszéljen a pilótákkal, és megtudjon minél több részletet a landolás pontos körülményeiről. Ennek eredményéről csak a későbbiekben tájékoztatnak, írták.

A Wizz Air egyik pénteki, Airbus A321neo típusú gépe a megszokottnál alacsonyabban érkezett a görögországi szkíathoszi reptérre, egy videós felvette az esetet – számoltunk be róla az Airportal.hu alapján szombaton. A gép ugyanis olyan alacsonyan repült leszálláskor, hogy szó szerint majdnem súrolta a turisták fejét, ez pedig még a tapasztalt repülőgép-szpottolókat is meglepte.

Háy György balesetvizsgáló és nyugalmazott pilóta az esettel kapcsolatban lapunknak elmondta, hogy létező probléma, ha kisebb szögben száll le egy gép. Ennek több, nem szándékos oka is lehet: jöhet például egy váratlan széllökés, ami lejjebb nyomja a repülőt, vagy bezavarhat egy éjszakai érzéki csalódás. A balesetvizsgáló szerint az embereket fizikailag még így sem tudja elsodorni a gép, mert a leszállópálya szintje magasabban van a kerítésen kívüli talajszintnél. Ennek ellenére szerinte „nagy marha”, aki ilyen helyeken a repülőgép turbinája közelébe megy.

Lapunk beszélt korábban egy tapasztalt, nemzetközi reptereken megforduló pilótával is, aki a szkíathoszi repteret is megjárta. Mint mondta, ez a repülőtér a maga 1628 méteres hosszával a legrövidebb európai repterek közé tartozik, ahová általában szándékosan alacsonyabban – szakszóval laposabb profilon, szakzsargonban „huzaton”, nagyobb gázzal – jönnek be a pilóták. Ennek pedig az az oka, hogy a gép már az első betonkockára le tudjon szállni, és megkezdhesse minél korábban a fékezést.

Számos tényező szól a minél hosszabb fékút mellett, és nemcsak az, hogy elfogyhat a pálya a gép alól. Például egy későn megkezdett leszállásnál erőteljesebben kell használni a féket, ami annyira felmelegedhet, hogy nem tud megfelelően lehűlni az indulási időpontig – ezért késve kell majd elstartolnia a gépnek, és fizetni az ezért járó kompenzációt.

A világ tíz legijesztőbb repterét – amibe a szkíathoszi is beletartozik – ebben a cikkünkben gyűjtöttük össze.

Kövess minket Facebookon is!