Összeszedtük a világ tíz legijesztőbb repterét

2022. augusztus 07. – 18:53

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Sokan sokféleképpen összeösszeállították már a világ legveszélyesebbnek és legijesztőbbnek tartott reptereinek listáját. A History Channel és a Forbes rangsorai alapján mi is elkészítettünk egyet annak apropóján, hogy a Wizz Air egyik gépe a Szkíathosz reptéren brillírozott.

1. Lukla repülőtér, Nepál

Az az évi több ezer turista, aki a Mount Everestre tart hegyet mászni vagy túrázni, annak a nepáli Lukla repülőtér a kapu ehhez, repülőgép nélkül ugyanis majdnem egy hétbe telik elvergődni a felfelé vezető völgyig.

A 2800 méter magasan fekvő reptér ultrarövid, lejtős leszállópályája egy szakadék és egy sziklafal közé van beszorítva, sok utas inkább becsukja a szemét landoláskor. A reptéren számos baleset történt, ezért 1991-ben, egy különösen súlyos katasztrófát követően bevezették, hogy 5 kilométernél kisebb látótávolság vagy 10 csomónál nagyobb szél esetén azonnal lezárják a repteret. (Ilyen hetente többször is előfordul.) A reptérről 2019-ben mi is készítettünk egy helyszíni videóriportot:

2. Toncontin repülőtér, Honduras

Tegucigalpa város nemzetközi repülőtere. A közeli hegyek és a rövid kifutópálya miatt itt is nagyon bonyolult a leszállás.

Toncontin repülőtér – Fotó: Enrique Galeano Morales / Wikipédia
Toncontin repülőtér – Fotó: Enrique Galeano Morales / Wikipédia

A pilóták éles fordulóra kényszerülnek, és a völgy közelében landolnak. Az élményt egy repülőgép-hordozóra történő leszálláshoz szokták hasonlítani. Gyakran széllökések és rossz időjárási körülmények hátráltatják a pilótákat.

Ne feledkezzünk meg a kifutó előtti kanyargós szakadékról sem. A repteret tíz balesettel és 160 halálos áldozattal a History Channel a világ második legszélsőségesebb repülőterének minősítette.

3. Juliana hercegnő nemzetközi repülőtér, Szent Márton-sziget holland területe

Ezt a repülőteret világszerte több hírmagazinban megjelent, alacsonyan repülő repülőgépekről készült képek tették híressé. Mivel a 10-es kifutópálya megközelítése víz felett van, a vizuális repülési szabályokat alkalmazó pilóták elveszíthetik magasságérzetüket.

Juliana hercegnő nemzetközi repülőtér – Fotó: Todd Neville from Scottsdale / Wikipédia
Juliana hercegnő nemzetközi repülőtér – Fotó: Todd Neville from Scottsdale / Wikipédia

A Maho nyilvános strand ennek a kifutónak a végén található. A kifutópálya 2300 méter hosszú, és a repülőgépeknek rendkívül alacsony magasságban kell megközelíteniük a víz felett, alig néhány méterrel a közönség feje fölött. Három baleset történt itt. A History Channel ezt a repülőteret a világ negyedik legszélsőségesebb repülőterének tartja.

4. Szkíathosz nemzetközi repülőtér, Görögország

A görög reptér a karibi Juliana hercegnő nemzetközi repülőtér méltó társa. A leszálló gépek itt is alacsonyan a tengerpart felett landolnak, csemegét adva sok fotósnak. Ráadásul a Szkíathosz kifutópályája még rövidebb is, összesen 1628 méter, ezért nem nevezhető a pilóták álmának. Legutóbb egy Wizz Air-gép szállt le itt a turisták haját meglobogtatva – arról, hogy egy ilyen landolás mennyire lehet kockázatos, szakértőt és gyakorló pilótát is megszólaltattunk.

Wizz Air leszállás a Szkíathosz reptéren – Forrás: Youtube-képkivágás
Wizz Air leszállás a Szkíathosz reptéren – Forrás: Youtube-képkivágás

5. Paro repülőtér, Bhután

A bhutáni repülőtér kifutóját 5000 méter magas hegycsúcsok veszik körül. A 2265 méter hosszú leszállópályát a pilóták szinte az utolsó pillanatig nem látják, 45 fokos szögben kell manőverezniük a hegyek között, mielőtt gyorsan földet érnének a kifutópályán.

Paro Airport – Fotó: Douglas J. McLaughlin / Wikipédia
Paro Airport – Fotó: Douglas J. McLaughlin / Wikipédia

2011-ig csak a Druk Air légitársaság repülhetett ide. A legutóbbi időkig is csak 17 pilótának volt leszállási engedélye erre a reptérre, de éjszaka előttük is zárva a reptér. A jelentések szerint az utasok szorongásoldó gyógyszereket szednek, mielőtt leszállnának itt.

6. Saba repülőtér, Karibi Hollandia

Saba szigetén van a Juancho E. Yrausquin repülőtér, itt található a világ egyik legrövidebb (kereskedelmi célú) kifutópályája. A mindössze 400 méter hosszúságú területen csak jól képzett pilóták repülhetnek.

Saba repülőtér – Fotó: Fyodor Borisov / Wikipédia
Saba repülőtér – Fotó: Fyodor Borisov / Wikipédia

Egyik oldalán magas dombok szegélyezik, mindkét végén a tengerbe zuhanó sziklákkal. Sugárhajtású gép nem, csak a regionális légitársaságok légcsavaros repülőgépei szállhatnak le a Holland Antillák Polgári Repülési Hatóságának engedélye alapján.

7. Courchevel Altiport, Franciaország

A Courchevel repülőtér a Courchevel síterületet szolgálja ki. A repülőtér kifutópályája mindössze 537 méter hosszú, lejtése 18,5 százalékos. Az emelkedés nem egyenletes, a pálya alakja kissé olyan, mint egy síugrósánc. Emiatt a leszállás meredek szögben történik, felszállni viszont valamivel könnyebb.

Fotó: Martin Putz / Wikipédia
Fotó: Martin Putz / Wikipédia

A repülőteret elsősorban kisebb merevszárnyú repülőgépek és helikopterek használják. Ködben vagy felhőkben a leszállás szinte lehetetlen.

8. Wellington nemzetközi repülőtér, Új-Zéland

Wellington repülőtér – Fotó: Follash / Wikipédia
Wellington repülőtér – Fotó: Follash / Wikipédia

Ennek a repülőtérnek egy alig 2081 méter hosszú, egysávos kifutópályája van, ami sokszor úgy tűnik a levegőből, mintha a vízben kezdődne és végződne. A közeli Cook-szoros erős, viharos szelet irányít a repülőtér zónájába, sokszor próbára téve a pilóták tudását és az utasok idegeit. Eddig négy baleset történt ott.

9. Gibraltári nemzetközi repülőtér, Gibraltár

A reptér 1776 méteres kifutóján nem olyan nehéz leszállni, de különlegessé teszi a landolást, hogy a város főutcája keresztbe vágja a kifutópályát. Konkrétan le kell zárni, amikor egy repülőgép leszáll. (A reptér mindössze 500 méterre fekszik a városközponttól.)

Gibraltár, repülőtér – Fotó: Scott Wylie / Wikipédia
Gibraltár, repülőtér – Fotó: Scott Wylie / Wikipédia

A repülőteret a History Channel a „3. legveszélyesebb repülőtér” címmel ruházta fel az extrém kereszteződés, a rendszeres köd és a gibraltári szikla által keltett légörvények miatt. A kifutópálya mindkét végét tenger zárja le.

10. Cristiano Ronaldo repülőtér, Madeira, Portugália

A repülőtér specialitása, hogy a 2781 méteres kifutópálya egy része 180 betonlábon áll a tengerben, meredek sziklák mellett. Csak kevés pilóta képes leszállni ezen a reptéren, előtte szimulátoron vizsgát kell tennie. Nincs műszeres landolási lehetőség, és gyakori az erős szél.

A Cristiano Ronaldo repülőtér – Fotó: Jarvin-Jarle Vines / Wikipédia
A Cristiano Ronaldo repülőtér – Fotó: Jarvin-Jarle Vines / Wikipédia

Az elmúlt időszakban három baleset is történt itt. A History Channel Európában a 2. legveszélyesebb repülőtérnek nyilvánította.

Kövess minket Facebookon is!