Az Európai Bizottság felszólította a Google-t, hogy tegyék átláthatóvá a keresőjük működését
2021. július 26. – 19:02
Az Európa Bizottság és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok felszólították a Google-t, hogy tegyék átláthatóvá a keresőprogramjuk működési elvét, és azt, hogy mi alapján rangsorolják a keresési találatokat – írja a szervezet közleménye.
Az Európai Bizottság és a fogyasztóvédelmi együttműködési hálózatban részt vevő hatóságok – a holland Fogyasztóvédelmi és Piacfelügyeleti Hatóság és a belga Gazdaságfelügyeleti Főigazgatóság vezetésével – levelet küldtek a Google-nak, melyben arra kérték a vállalatot, hogy átláthatóbban és az uniós jogszabályoknak megfelelően működjön.
„A fogyasztóknak tudniuk kell, hogy a Google hogyan rangsorolja a vállalat online keresőprogramjában elvégzett keresésük során kapott találatokat, illetve hogy a cégnek folyósított kifizetések befolyásolhatják-e a keresési eredmények rangsorolását” – áll a közleményben.
Az Európai Bizottság szerint a Google keresőprogramjának a járatok és szálláshelyek végső vételárát kell feltüntetnie, melynek tartalmaznia kell az észszerűen előre kiszámítható adókat és díjakat. A bizottság azt is szeretné, ha a Google felülvizsgálná a Google Store általános feltételeit, mivel a fogyasztóvédelmi hálózatuk azt állapította meg, hogy egyes esetekben a kereskedő és a fogyasztó jogai között jelentős egyenlőtlenség áll fenn, az utóbbi kárára.
„Ezenfelül a Google-nak gyorsabban el kell távolítania, illetve elérhetetlenné kell tennie azokat a tartalmakat, melyek a fogyasztóvédelmi hatóságok bejelentése szerint sértik a fogyasztóvédelmi szabályokat” – írja a közlemény.
Az Európai Unió szabályozó hatóságai júniusban indítottak trösztellenes vizsgálatot a Google ellen, mert a gyanú szerint a vállalat korlátozta a versenyt a digitális reklámpiacon. Pár héttel később a francia versenyhatóság jelentette be, hogy 500 millió euróra (177,7 milliárd forint) büntették a Google-t, mert nem tett eleget a versenyhivatal korábbi határozatának, amely szerint kárpótolnia kell azokat a hírszolgáltatókat, amelyek anyagait újra publikálta.
A francia hivatal egy hónappal ezelőtt egy másik ügyben 220 millió eurós bírságot szabott ki a Google-ra az online reklámpiacon folytatott gyakorlata miatt, és reformokra szólította fel az óriáscéget. A Google akkor jelezte: megállapodott a versenyhivatallal többféle megoldásról, amely hozzájárulhat az online reklámpiaci működésének javításához.