Sikerült észrevétetnie magát a világban Demeter Szilárdnak

2020. november 30. – 08:50

Másolás

Vágólapra másolva

Megugrott a nemzetközi sajtóban Demeter Szilárd nevének említése, az Origón lehozott szombati szövege után, amelyet visszavont ugyan – azaz most már nem érhető el a kormányzathoz közeli portálon –, igaz, bocsánatkérésként közölt nyilatkozata az alábbi sorok alapján szó köznapi értelmében nem tekinthető bocsánatkérésnek:

„Függetlenül attól, hogy mit gondolok az igazamról, és függetlenül attól, hogy az Alaptörvény által garantált vélemény- és szólásszabadságot ahogy eddig is, ezután is védeni fogom, a Sor(o)s című publicisztikámat ezennel visszavonom.”

Demeter a szövegében führernek nevezi Soros Györgyöt, Európát pedig a milliárdos gázkamrájának írja le:

„Európa Soros György gázkamrája: a multikulturális nyitott társadalom kapszulájából árad a mérgező gáz, ami az európai életformára halálos, mi, európai nemzetek pedig arra vagyunk ítélve, hogy egymást eltaposva, egymásra mászva próbáljunk az utolsó korty levegőért küzdeni.”

Az utána kiadott, a bocsánat szót nem tartalmazó közleményében ennyit írt írásának revideálásáról:

„Abban igazat adok az engem kritizálóknak, hogy nácizni ma relativizálás, és a náci párhuzam akaratlanul is sértheti az áldozatok emlékét. A közeljövőben ehhez tartom magam.”

Hogy aztán az MTI-nek kiadott közleménye második részében mégis relativizálva náci párhuzamról írjon:

„75 évvel Auschwitz után ott tartunk, hogy a liberális mainstream nettó náci logikát működtet. Ez valóban elfogadhatatlan.”

A Petőfi Irodalmi Múzeum 44 éves vezetője azt mindenesetre elérte, hogy neve végigfusson a nemzetközi sajtón az al-Dzsazírától az európai és orosz sajtón át az angolszászig.

A Pravdába is bekerült

Az orosz sajtóban Demeter szövegéből idéztek – komisszárnak nevezik benne a 44 éves kultúrfelelőst, aki saját zenekarával saját intézménye által támogatott rendezvényen is fellép, és a szónak oroszul is van némi ironikus mellékzöngéje, bár nem olyan erős, mint magyarul –, majd az írást kontextusba helyezve megemlítette az EU és Magyarország közötti, a jogállamisággal összekötött költségvetési vitát, végül azt, hogy „a botrányos cikket a kritikák hullámával és a dühödt kommentekkel szembesülve a portál törölte”.

A francia Bmftv.com a levélből idézett, és az izraeli diplomácia tiltakozásáról írt, és szintén megemlítette az EU-s költségvetési vitát, valamint azt – utalva Demeter hitlerezős párhuzamára –, hogy Soros György a holokauszt túlélője

A Business Insider a nemzetközi visszhangok mellett megemlítette az írás miatt tiltakozó Bajnai Gordon volt kormányfőt is.

Az angol nyelvű, katari központú pánarab al-Dzsazíra is részletesen írt az ügyről, kitérve a magyarországi pártok tiltakozásaira is.

A Telex legfrissebb híreit itt olvashatja.