Mit tehet, ha nem jó a második oltás időpontja?

2021. május 19. – 13:12

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A koronavírus elleni védőoltások túlnyomó többsége kétdózisú, egyedül a Janssen vakcinájából elég egyetlen oltás (ez viszont nem érinti magyarok tömegeit, eddig csupán 121 200 adag érkezett belőle, miközben Sinopharmból már 4,5 millió, Pfizerből is csaknem 3,6 millió adag). Akik kétdózisú vakcinát kapnak, az első oltásnál megkapják a második időpontot is.

A két oltás között jellemzően 3-5 hétnek kell eltelnie, egész pontosan a Szputnyiknál 3, a Modernánál és a Sinopharmnál 4, a Pfizernél 5, de az eredeti protokoll az AstraZenecánál például 12 hetet írt elő, bár ez időközben 4 hétre változott (a kormányzati koronavírusinfó nem segíti a tájékozódást, hogy most mi is a helyzet ezzel, a vakcinatáblázatban a két oltás között eltelt időszaknak azt írják: „4-12 hét”, ami ráadásul ezzel az írásmóddal azt sugallja, mintha a kettő között bármi jó lenne).

Ilyen hosszú időre, nemcsak 12, de akár 3-5 hétre előre is nehéz tervezni. A legtöbb munkahely, ha beosztás szerint dolgozni is kellene a második oltás napján, általában megértő az emberrel, de számos más élethelyzet is okozhatja, hogy valakinek nem lesz jó a második oltásra az eredetileg kapott időpont: közbejöhet bármilyen egészségügyi ok, akár egy kórházba kerülés, akár egy lázas betegség, amikor nem ajánlott oltakozni. De családi okok, váratlan baleset vagy akár egy egyetemi (pót)vizsga is eredményezheti azt, hogy valaki nem tud megjelenni a második oltáson. Illetve olyan esetről is tudunk egy olvasónktól, amikor a második Astra-oltásának előrehozását azért kezdeményezte korábbi időpontra, hogy egy külföldi rendezvényre – mint előadó – elutazhasson.

Hogy mit lehet vagy kell ilyenkor csinálni, arról a koronavírusról tájékoztató kormányzati oldalon semmilyen információt nem találtunk. Holott egyik ügyintézés sem mondható a legnagyobb rosszindulattal sem bonyolultnak – ha tudja az ember, hogy mit kell csinálnia.

Kezdjük a második Astra-oltás időpontjának módosításával (bár a szakemberek szerint nem biztos, hogy érdemes előbb kérni, ha csak nincs nagyon nyomós okunk). Sokan egy rendelőintézeti tájékoztatás alapján hiszik azt, hogy megtalálták a megoldást. A III. kerületi önkormányzat egy május 5-i posztban arról tájékoztatja az érintetteket, hogy akik a Szent Margit Rendelőintézet Laktanya utcai oltópontján kapták az első AstraZeneca-oltást, azoknak mit kell tenniük, ha előre szeretnék hozni a második dózis időpontját. Ez azt írja, hogy az érintetteknek a kormányhivatalhoz kell fordulniuk, méghozzá az alábbiak szerint:

„a központi eljárásrend értelmében igényét az astr[email protected] e-mail-címre szükséges elküldeni Budapest Főváros Kormányhivatala felé, és a válaszukban foglaltak szerint kell eljárni”

– írják a rendelőintézet tájékoztatása alapján.

Érdemes megjegyezni: ha erre az email-címre rákeresünk a koronavirus.gov.hu-n, egyetlen találatot sem kapunk. Meglehet, nem véletlenül.

Egy nem nyilvános Facebook-bejegyzés szerzőjével csetelve ugyanis az derül ki, hogy ez az email-cím nem feltétlenül jó. Illetve a poszt tanulsága az is, hogy annak sincs feltétlenül könnyebb dolga, aki nem ragad le az úgynevezett tájékoztató honlapnál, hanem saját kezében veszi a dolgot. Telefon a 1818-ra, küzdelem az oltópont eléréséért, oltási munkacsoport, Müller Cecíliáék, majd vissza az oltóponthoz.

És menet közben kiderült, hogy a rendelőintézet által közzétett email-cím nem jó, a poszt szerzője ugyanis ezt a választ kapta (második oltásra előrehozott időpontot viszont azóta sem):

Tájékoztatom, hogy az [email protected] e-mail cím a fővárosi háziorvosi praxisok részére létrehozott belső használatú e-mail cím, amelyen keresztül a háziorvos tudja jelezni a Kormányhivatalnak, ha praxisába tartozó pácienseinek előre hozott AstraZeneca 2. körös oltásra vonatkozó igénye merült fel.

A korábban már említett, külföldi előadásra készülő olvasónk egyébként biztosra ment: a háziorvost is felhívta, hogy mit és miért szeretne, illetve a kormányhivatalnak is írt, miután megtalálta ezt a fenti spéci email-címet. Hogy a kettőből melyiknek, de valamelyiknek meglett az eredménye. A fentihez hasonló elutasító emailt ugyanis nem kap, bő tíz nap elteltével viszont egy olyan levelet igen, hogy másnap mehet a második oltásra.

Na de mi van akkor, ha nem jó valakinek a második időpont, pláne, ha a módosítás kérése miatt ilyen szoros határidővel kapja? A koronavirus.gov.hu-n erre sem találtunk választ, a lakossági információs vonalon viszont igen, igaz, ehhez a próbálkozás harmadik napján is majdnem félórát kellett várnunk (előtte órákon át az volt, hogy a beérkező hívások megemelkedett száma miatt a várakozási idő megemelkedett, de hívásunk fontos, ismételjük meg később).

Eszerint a háziorvosunknak kell szólni, ha előre látjuk, hogy bármilyen ok miatt nem jó az oltáskor megkapott második időpont. Ezután a háziorvos feladata ezt jelezni a központnak, „és majd fogják értesíteni az új időpontról”.

Az emberben az is felmerülhet, hogy nem aggályos-e, ha az indokoltnál később, mondjuk 3 vagy 4 helyett 6 vagy 7 héttel később kapja meg a második adag egy adott vakcinából. Az információs vonalon erről is megnyugtattak, mondván: „nincs az svájci patikamérlegen kimérve, hogy pont hány napnak kell eltelnie, az oltóanyag így is, úgy is hatékony lesz, csak az a lényeg, hogy mindenképpen vegye fel a második oltást is”.