A hétfőn bejelentett korlátozások után kedden sajtótájékoztatón beszélt a járvány elleni védekezés még hatékonyabbá tétele érdekében meghozott, a köznevelést érintő intézkedésekről Maruzsa Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős államtitkára. Ezek közt szerepel egyebek mellett az, hogy a szalagavatókat kötelező jelleggel el kell halasztani, az érettségi vizsgák szóbeli részei, a központi írásbeli felvételi vizsgák, az Oktatási Hivatal által szervezett tanulmányi versenyek az egészségvédelmi intézkedések szigorú betartásával hagyományos módon folytatódnak – írja az MTI.
Maruzsa elmondta, szerdától a középfokú iskolákban
- a 9., a 9. nyelvi előkészítő és az ezek feletti évfolyamokon,
- továbbá a fejlesztő nevelést végző iskolákban,
- valamint az általános iskolai felnőttoktatásban tantermen kívüli digitális munkarend lép életbe.
Ennek részletkérdéseiről miniszteri határozat született, amelyet kiküldenek az intézményekhez, gyermekfelügyeletet az érintett évfolyamok életkorára tekintettel nem kell szervezni. A gyermekétkeztetést a feladat jelenlegi ellátójának az igények felmérésére alapozva továbbra is biztosítania kell. Az államtitkár kitért arra is, hogy a szakiskolákban, szakgimnáziumokban és készségfejlesztő iskolákban a gyakorlati nevelés-oktatás az egészségvédelmi intézkedések szigorú betartásával jelenléti formában is megtartható, ha az tantermen kívüli, digitális munkarendben nem valósítható meg. Az alapfokú művészeti iskolákban az órákat – főszabály szerint – az általános iskolás korosztálynak hagyományos jelenléti munkarendben, míg a 9. évfolyamtól felfelé tantermen kívüli digitális munkarendben kell megtartani. A fejlesztő nevelést-oktatást végző iskola, a készségfejlesztő iskola, valamint a szakiskola a sajátos nevelési igényű tanulók számára a jelenlegi formában is megszervezheti a nevelés-oktatást, ha a tanuló egészségi állapota, sajátos helyzete vagy belátási képessége ezt indokolja.
A 6 és 8 évfolyammal működő középiskolákban a digitális munkarendre való átállás nem vonatkozik az 5-8. évfolyamok tanulóira, ők továbbra is jelenléti munkarendben tanulnak az iskolákban. Ha az oktatás megszervezése azt indokolja, az iskolai órarend természetesen átalakítható.
Az óvodák és az általános iskolák az eddig eljárásrend szerint működnek tovább. Az államtitkár szerint kiemelten fontos a takarítás, a fertőtlenítés, a távolságtartás és a hőmérőzés, ahol pedig a fertőzés megjelenik, ott célzottan ugyan, de elrendelik a tantermen kívüli digitális munkarendet. A köznevelési feladatokat ellátó kollégiumok nyitva maradhatnak, a 9. vagy magasabb évfolyamon tanulóknak azonban legkésőbb szombatig el kell hagyniuk a kollégiumot. Ez alól kizárólag a sajátos nevelési igényű tanulók és a jelenleg éppen érettségizők élveznek kivételt, valamint egyedi, sajátos helyzetek esetén az igazgató engedélyezheti a bennmaradást a köznevelési kollégiumokban.
Maruzsa Zoltán beszámolt arról is, hogy az érintett középfokú iskolákban a pedagógus I. és II. fokozatra irányuló minősítő eljárásokat átmenetileg felfüggesztik, a mesterpedagógus eljárások a hagyományos eljárásrend szerint folytatódnak. Az államtitkár kiemelte, hogy a munkarendváltásra való felkészülést a tanév előtt kiadott intézkedési terv rögzítette, mely szerint mindenkinek ki kellett dolgoznia saját protokollját és a bevezetésre fel kellett készülnie. Szerinte így senkit nem érhetett váratlanul az eltérő munkarend bevezetése.
Mint mondta, az iskolákat arra kérték, hogy ha szükséges, bocsássanak informatikai eszközöket a tanulók rendelkezésére, a digitális munkarend támogatása érdekében pedig valamennyi digitális szolgáltatás rendelkezésre áll, hogy segítsék a munkát. Az államtitkár beszámolója szerint most a tavaszi gyakorlattól eltérően szükség esetén lesz lehetőség egyéni és kiscsoportos konzultációk szervezésére, és a pedagógusok is be tudnak járni az intézménybe, bentről is tudnak dolgozni, ha szükséges. Az államtitkár köszönetet mondott minden pedagógusnak az elmúlt két és fél hónapban végzett elkötelezett munkájáért, és úgy értékelt, hogy a preventív intézkedések mellett az ő odafigyelésüknek köszönhető, hogy az óvodák és iskolák továbbra sem váltak járványügyi gócpontokká. Maruzsa úgy fogalmazott, hogy
az oktatás működik, gyermekeink pedig fejlődnek, okosodnak, növekednek és gyarapodnak, akár hagyományos, akár digitális munkarendről van szó.