Visszacsinálná az új benzines autók 2035-ös betiltását az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság kedden bemutatta a gépjárműipari csomagját, hogy – a testület közleménye szerint – „támogassa az ágazat erőfeszítéseit a tiszta mobilitásra átállásban”. Az uniós javaslattevő szerv szerint „ambiciózus, ugyanakkor pragmatikus” javaslatokat tett, hogy 2050-re ugyan klímasemleges legyen, de biztosítsa az EU stratégiai függetlenségét, és nagyobb rugalmasságot biztosítson a gyártóknak.

A javaslatokkal 2035-re 90 százalékkal kellene csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását. A maradék 10 százalékot különféle módszerekkel, például az EU-ban gyártott, alacsony szén-dioxid-kibocsátású acéllal, mesterséges vagy bioüzemanyagokkal „kompenzálhatnák”.

Az Európai Unióban ugyanakkor

már 2022-ben döntöttek arról, hogy 2035-től betiltják a fosszilis üzemanyaggal hajtott új gépjárművek forgalmazását. A mostani javaslat gyakorlatilag ezt csinálná vissza,

vagy ahogy az Európai Bizottság részletes magyarázata fogalmaz, többek között a plug-in hibridek és a belsőégésű motoros autók „továbbra is szerepet játszhatnának” 2035 után.

További „rugalmasságot biztosítanak” a kisteherautókra is, a 2030-ra kitűzött szén-dioxid-kibocsátási célértéket 50 százalékról 40-re csökkentenék.

A káros anyagok kibocsátását legalább azzal mérsékelheti a csomag, hogy 2035 előtt az autógyártók „szuperkrediteket” kaphatnak az Európai Unióban gyártott, kis méretű, megfizethető elektromos autókra, ami a városi terepjárók terjedését is visszább foghatná. A kisebb, megfizethető elektromos autókra külön alkategóriát is meghatároznának, így célzottan ösztönözhetnék a keresletet rájuk.

A céges flottáknál kötelező célokat határoznának meg tagállami szinten, és a közpénzből adott támogatásoknál előfeltétel lenne, hogy az EU-ban gyártsák a járműveket.

Az autók gyártóit szabálykönnyítési csomaggal, az akkumulátorokét kamatmentes kölcsönökkel segítenék.

Weber már korábban tényként kezelte, hogy a 2035-ös tiltás lekerült a napirendről

Ursula von der Leyen európai bizottsági elnök már a szeptemberi programindító beszédében hangsúlyozta, hogy megfizethető kisautókra van szükség. Ehhez az iparági szereplőkkel együtt dolgoznak egy kezdeményezésen, mert

„Európának kell egy saját e-autó”,

ami hatékony, tiszta, gazdaságos, megfizethető, könnyű és európai. Ugyanakkor „az autók jövőjét és a jövő autóit itt, Európában kell megalkotni”,

nem lehet hagyni Kínának vagy másnak, hogy meghódítsa ezt a piacot.

Von der Leyen nemrég személyesen tárgyalt pártcsaládja, az Európai Néppárt vezetőjével a 2035-ös tiltásról a Bild szerint. „A belső égésű motorok technológiai tilalma lekerül a napirendről” – közölte Weber a német lappal.

Az EP-ben azon vitatkoztak, a tiltás vagy a visszacsinálása segíti-e Kínát

Jens Gieseke, a néppárti frakció vezérszónoka jó napnak nevezte a keddet az uniós iparnak és klímavédelemnek. A csomag keddi, európai parlamenti bemutatóján arról beszélt: végre valóra válik a 2035-ös tiltás visszavonása, amit az Európai Néppárt kért. „Európa korrigálja a pályáját”, a realizmust helyezi az ideológia elé, remélhetőleg elmozdulnak az előző, szocialista bizottsági alelnök, Frans Timmermans „tiltó zöld politikájától”, jelentette ki.

Mohammed Chahim a szocialistáktól nem látta, hogy a javaslat hogyan segítene az európai autóiparon, bár sérelmezte, hogy az Európai Bizottság addig még elő sem állt a konkrét javaslatokkal. A korábban Timmermans által vezetett holland GroenLinks-PvdA képviselője attól tartott, hogy épp a csomaggal maradnak le még jobban a kínai elektromos autó- és akkumulátorgyártók mögött, ez nekik ajándék, „mintha bedobnánk a törölközőt”.

Jorge Buxadé Villalba a Patrióták Európáért (PfE) frakcióból arról beszélt, Von der Leyen és a bürokraták hadserege az európaiak ellensége, és a 2035-ös tiltásban is ennek a bizonyítékát látta, a 90 százalékra csökkentéssel pedig csak morzsákat szórnának el. Carlo Fidanza a konzervatív-euroszkeptikus ECR-ből örült, hogy a néppártiaktól, a PfE-től és más pragmatikus csoportokból együttműködtek velük, hogy javítsanak ezen javaslaton, ami csak a kezdet.

Jan-Christoph Oetjen a liberálisoktól úgy látta, a javaslatot Weber rendelte el, de túl bürokratikus, a német képviselő szerint alternatív üzemanyagokat kellene támogatni. Michael Bloss a német zöldektől arra panaszkodott, hogy a javaslat bizonytalanságot szül, és kiteríti a vörös szőnyeget a kínaiaknak.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!
További élő árfolyamok!