Fontos nyugati gázdealt jelentett be Szijjártó Péter
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden kora délután bejelentette, hogy hosszú távú szerződést köt Magyarország és a Shell, a céggel az MVM CEEnergy hozott össze stratégiai gázkereskedelmi megállapodást. A miniszter részt vett a nemzetközi gázpiac idei legnagyobb seregszemléjén, a milánói GasTech eseményen, itt jelentette be az üzletet. Indulása előtt a Facebookon arról posztolt, a mostani lesz a leghosszabb távú nyugati irányú földgázbeszerzési szerződésünk.
Délután a felek által kiadott közleményekből kiderültek a részletek is, ezek alapján a magyar földgázkereskedelmi vállalat és a Shell tíz évre szóló megállapodást kötött. Az együttműködés 2026 januárjától él, a Shell évente 200 millió köbméter földgázt szállít majd, ami érdemben nem alakítja a piacot, de előrelépés a diverzifikációban.
Sem a KKM, sem a Shell közleményéből nem derül ki egyértelműen, de iparági forrásaink megerősítették, hogy vezetékes gázról van szó, annak ellenére, hogy a Shell és Magyarország között eddig LNG-s kapcsolat volt – ez forrásaink szerint egyébként problémamentesen és gördülékenyen működik. Korábban a magyar vevők és a Shell között olyan megállapodás volt, amely a horvátországi Omišaljból az Adria-gázvezetéken LNG-t hozott Magyarországra.
Szijjártó az eseményen – amin egyébként ott van a szakma színe-java – elmondta az ismert mondatait, amely szerint a politikának és az ideológiának nincs köze a gázellátáshoz, annak a földrajzhoz van köze. Azaz Magyarország nem tud felhagyni az orosz energiaforrásokkal, ha elvágjuk ezeket az útvonalakat (elsősorban a Török Áramlat balkáni ágát), az alternatív kapacitások ma még nem elegendőek.
Magyarország három meghatározó gázforrása eddig az orosz import, a magyar kitermelés és a tengeri import volt. Oroszországból főleg délről, Szerbián keresztül érkezett földgáz, a hazai kitermelés szépen fejlődött, de azért a hazai fogyasztás 20 százaléka alatt maradt, míg a nyugati import LNG volt. Az LNG, vagyis a cseppfolyósított földgáz a gáz világpiaci kereskedelmében ma még kisebb hányadot képvisel, mint a robusztus vezetékek, de az arányok egyre inkább az LNG felé tolódnak el. A világon már rengeteg LNG-terminál van, hozzánk legközelebb a horvátországi Omišaljban, de azért nincsen nagyon távol tőlünk néhány olasz, görög, francia, illetve egy lengyel terminál sem. Ennek az iparágnak a számai elképesztőek, egy teli tankerhajó értéke nagyjából 100 millió dollár (30 milliárd forint), ha késik egy szállítmány, akkor minden nap a szállítási késés nagyjából 100 ezer dollár költséget, kötbért jelent. Magyarország pár éve, egy csapásra lett fontos az LNG-piacon, miután mi lettünk a legnagyobb vevője az Omišaljban megnyitott, első horvát LNG-terminálnak.
Arról, hogyan szűkül Magyarország mozgástere az energiapiacon, itt írtunk.