Meghekkelt állami cég ügye: túl drágának tűnik néhány katonai beszerzés
2024. november 19. – 09:18
Zsarolóvírus-támadás érte a Védelmi Beszerzési Ügynökséget (VBÜ), a hekkerek a magyar katonai és rendvédelmi szervek védelmi és biztonsági beszerzéséért felelős állami cég fájljaihoz fértek hozzá, az érzékeny információkat is tartalmazó fájlokról már közzé is tettek néhány képernyőmentést – írtuk korábban a pár napja nyilvánosságra került támadásról, amiről a Hvg.hu most újabb részleteket tett közzé. Pontosabban arról, milyen adatok kerültek ki.
A hackerek által közzétett fotókon a Honvédelmi Minisztérium szerződéseiben megrendelt és gyártott eszközök száma is látható, így az is, hogy melyik évben hány raklapnyi légvédelmi rakétát várnak. Arról is található egy levélrészlet, írja a lap, hogy az Oroszországgal szemben az ukrajnai háború miatt fennálló szankciók miatt a HM nem tud rendezni egy szerződést. A megállapodást az AO Vertoljoti Rossziji moszkvai céggel kötötték harci helikopterekről, illetve szállítóhelikopterek fenntartásáról. A legkritikusabb információ mégsem ez, hanem inkább az, hogy 2025-ben a minisztérium lestopolhatja a beszerzéseket.
Szintén a Hvg.hu írt arról is, hogy a kikerült dokumentumokból az látszik: több esetben vastagon fogott a ceruza a beszerzéseknél. A lap megjegyzi, a katonai felszerelések ára széles skálán mozoghat, és előírás az egymással kompatibilis rendszerek használata is, ezért az adott termékeknek nincs piaci ára. A dokumentumokból az is látszik, hogy a legtöbb terméket magyar cégektől vették. Érthető, hogy például a tár- és gránáttartók kb. 10 ezer forintos darabárba kerültek, a lövész kevlársisakok ára pedig kifejezetten jutányos – ennek darabjáért 200 ezer forintot kértek.
A lap azt írja, túlárazottnak tűnik ugyanakkor a 116 ezer forintba kerülő esővédő nadrág, és a harci mellény és öv 600 ezer forintos ára is, amennyiben nem tartalmazza a védő lemezeket (vélhetően nem, mert van külön kerámiabetét).
2022 első kilenc hónapjában 63 millió forintot fizettek az állami kommunikációs megrendelésekből milliárdossá vált Balásy Gyulához köthető New Land Media reklámcégnek – ez nagyjából annyi, mint amennyit ekkortájt rendszerkarbantartásra és szoftverekre költöttek, írják.