Meghódítaná a nyugati világot a japánok bidés vécéülőkéje, kérdés, hogy felkészültünk-e már rá

2024. november 17. – 06:44

Meghódítaná a nyugati világot a japánok bidés vécéülőkéje, kérdés, hogy felkészültünk-e már rá
Fotó: Philip Fong / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

A 20. és a 21. században a minket körülvevő tárgyi univerzum gyökeres változásokon ment keresztül, rengeteg innováció épült be az eszközeinkbe és terjedt el globálisan. A vécéülőke viszont mintha a világ jelentős részén ellenállna a technológiai forradalomnak: a nyugati országokban az emberek köszönik, megvannak a jól bevált, fapados ülőkével és lehúzóval. Igényesebb helyeken meghonosodott a vécé plusz különálló bidé kombó, de máskülönben még nem igazán találkozni semmi faksznival az európai és amerikai vécékben. Ez azonban a jövőben megváltozhat: a kortárs trendek és a piacon jelen lévő cégek törekvései is arra mutatnak, hogy fokozatosan szélesebb körben is elterjedhetnek az extrás vécéülőkék.

Az okosított vécék őshazája Japán, ahol a szállodák elengedhetetlen kellékei a plusz funkciókkal ellátott ülőkék, és az otthonok 80 százalékában is bidével egybe épített ülőke van. A technológia 1980-tól terjedt el Japánban, az első és máig legnagyobb gyártó a Toto nevű cég ekkor dobta piacra az első „Washlet” típusú ülőkéjét, ami mai napig piacvezető ebben a szegmensben. A Toto túlnyomó részt ma is belső piacra termel, de az elmúlt évtizedben óriásit nőtt az exportbevétele is, a Japanese Times cikke szerint a 2012-ben regisztrált 100 milliárd jen mára megduplázódott, és már összesen 60 millió példányt adtak el termékeikből külföldre.

A Toto részvényeivel a tokiói tőzsdén kereskednek, jelenleg nagyjából 5 milliárd dollárt ér a cég, amely eltökélt a külpiaci terjeszkedésben, de legalább két nagy problémával néz szembe mostanában. Az első az Economist cikke szerint az úgynevezett Galapagos-szindróma, ami arra utal, hogy sok, először a japán piacra fejlesztett áru nem jut el máshova, mivel a világ negyedik legnagyobb gazdasága elég nagy ahhoz, hogy lehetséges legyen csak saját piacra előállítani termékeket. Amíg Japánban pörgött a gazdaság, ez nem is volt akkora gond, de az utóbbi időben a stagnáló jövedelmek és a csökkenő népesség megbízhatatlan piaccá teszik az országot. Október végén a cég harmadik negyedéves eredményei alulmúlták a befektetők várakozásait: az idei pénzügyi évre vonatkozó értékesítési előrejelzését 750 milliárd jenről 730 milliárd jenre csökkentették, amire válaszként az egész nyáron meredeken emelkedő részvényárfolyam rögtön 13 százalékkal esett, és azóta sem talál magára, november közepén pedig még mélyebb ponton van.

A másik gond Kína. A világ második legnagyobb gazdasága 2022 végén a Toto eladásainak 17 százalékát adta, ma ez az arány már csak 10 százalék. Az ok főként a kínai ingatlanpiac szabadesése az elmúlt két évben, aminek következtében kevesebb az építkezés, kevesebb új vécére van szükség. De mint minden másban, úgy az okos vécéülőkéknél is megjelentek a hazai riválisok is a piacon.

A fenékmosós vécék terjedésének következő fázisa az lehet, ha valahogyan sikerül rákapatni más ázsiai országok lakóit, illetve az amerikaiakat és az európaiakat a termékre. A Japanese Times cikke szerint a folyamat már elkezdődött a Covid alatt, amikor az emberek hirtelen tömegesen elkezdtek jobban rettegni a kórokozóktól, ráadásul a bezártság miatt DIY otthonrenoválási hullám is indult. A világjárványnak már vége, de a higiénia és az egyre nagyobb testtudatosság feltörekvő trend a fejlett világban, így nem csoda, ha egyre többen állnának át törlésről mosásra, ami a tudomány jelen állása szerint egészségesebb.

A Toto a most következő két évben 19 százalékkal szeretné növelni az eladásokat Amerikában, hogy ott „szilárd pozíciót alakítson ki”, és ellensúlyozza, hogy Kínában bezuhant a kereslet. Nem lesz könnyű dolga, mert a japán riválisok (pl. a Panasonic) mellett közben megjelentek amerikai versenytársak is a piacon – a legutóbbi CES-en például a Kohler nevű cég mutatta be a világ eddigi legokosabb vécéülőkéjét. Ez a japán csúcsmodellekhez hasonlóan automatikus szagtalanítóval és mozgásérzékelős fedéllel rendelkezik, a vízfúvóka és a meleglevegős szárító a legkülönfélébb funkciókat tudja. Ennek viszont már durván megkérik az árát, a modell 8500 és 10 ezer dollár közöti összegért kapható.

Az ár miatt az ilyen extra fenékmosós vécék nyilván nem tudnak elterjedni széles körben, de az egyszerűbb modellek már pár száz dollárért hozzáférhetők, és úgy néz ki, van is rájuk igény: a Totónak Délkelet-Ázsiában és Indiában nőttek az eladásai, az amerikai kontinensről pedig 34 százalékkal több bevétele jött a szeptemberig tartó hat hónapban, mint az előző évben. A fenékmosás amerikai népszerűségének megágyazott, hogy több híresség is a japán bidés ülőkék rajongójává vált. Szerepelt egy példány a Kardashianok életét követő műsorban, de például Drake és a népszerű demokrata politikus, Alexandra Ocasio-Cortez is nyilvánosan beszámolt róla, mennyire jónak tartja ezt az eszközt.

Amikor az emberek először értesülnek róla, hogyan működnek a WC-k, „az a kép alakul ki, hogy ez nem kellemes”. „Szavakkal nem tudjuk elmagyarázni, hogy mennyire jó. Meg kell tapasztalni” – magyarázta Shinya Tamura, a Toto nemzetközi részlegének vezetője, aki szerint „egy idő után a legtöbb felhasználó már nem tud nélküle élni”. Lehet benne valami, mert a legtöbb előrejelzés szerint az okosvécék piaca Európában is számottevően nőni fog a következő években.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!