Az Egyesült Államokban gyártana akkumulátorokat a CATL, ha Trump vevő az ötletre

2024. november 13. – 08:42

Másolás

Vágólapra másolva

A CATL azt fontolgatja, hogy az Egyesült Államokban is építene üzemet, ha Donald Trump következő amerikai elnök nyitott az ötletre – mondta a Reutersnek Robin Zeng, a cég vezérigazgatója.

Zeng egy múlt heti interjúban beszélt először arról, hogy korábban is felmerült már a világ legnagyobb akkugyártójánál, hogy az USA irányába terjeszkedjen, ám az ország vezetése nem ment bele.

A kínai elektromosautó- és akkumulátorgyártókat jelenleg protekcionista intézkedésekkel tartják távol az amerikai piactól, amik közös nevezőnek számítanak a demokraták és a republikánusok között, mióta Trump előző ciklusa során kereskedelmi háborút indított Kínával.

A kínai gyártmányú akkumulátorok nem jogosultak a Biden-kormányzat idején bevezetett fogyasztói támogatásra sem. A republikánusok azt javasolják, hogy ennél is tovább kellene menni, és korlátozni kellene az olyan autókra lehívható ösztönzőket, amelyeket akár amerikai gyártók készítenek (pl. Ford, Tesla), de licencelt kínai akkumulátortechnológiával működnek.

A kereskedelmi akadályok blokkolják, hogy a nagy kínai akkumulátor- és elektromosautó-gyártók (pl. a CATL, BYD) piacot szerezzenek az USA-ban, noha ez segíthetne felgyorsítani az amerikai elektromos átállást. Trump a következő ciklusában ígéretei szerint biztosan meg akarja akadályozni a kínai autóimportot, ugyanakkor azt mondta, nyitott arra, hogy a kínai gyártók járműveket építsenek az Egyesült Államokban. Ez egyfelől logikus, hiszen a politikus egyik fő ígérete az amerikai ipari munkahelyek védelme, másfelől meglepő, mert a kínai cégekkel és technológiákkal kapcsolatban az USA-nak nemzetbiztonsági aggályai is fel szoktak merülni.

Trump a Reutersnek adott augusztusi interjújában azt mondta: „Ha Kína és más országok ide akarnak jönni, és el akarják adni az autókat, akkor itt fognak gyárakat építeni, és a mi munkásainkat fogják alkalmazni”. Trump várható gazdaságpolitikájáról, annak a világra és Magyarországra gyakorolt hatásairól itt írtunk, a Téma podcastban pedig itt beszéltük át ugyanezt a témát.

A CATL és a BYD Európában is azt a stratégiát követi, hogy megpróbál helyben gyárakat nyitni, így kivédve az esetlegesen ellenük kivetésre kerülő védővámokat. A két cég Magyarországon építi első, illetve eddigi legnagyobb európai üzemét, az autógyár a hírek szerint már abban gondolkodik, hogy hozzánk költöztetné európai központját.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!