Megszületett a döntés a Kínában gyártott villanyautókra kivetett európai uniós büntetővámról

2024. október 29. – 19:54

Megszületett a döntés a Kínában gyártott villanyautókra kivetett európai uniós büntetővámról
BYD Seagull villanyautó egy bangkoki kiállításon – Fotó: Anusak Laowilas / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Megszületett a végső döntés a Kínában gyártott elektromos autókra kivetett európai uniós büntetővámmal kapcsolatban, ezért a csütörtökön hatályba lépő jogszabály értelmében akár 45,3 százalékot is fizetniük kell a gyártóknak a korábban egységes 10 százalék helyett, írja a Reuters.

A döntést több hónapig tartó vizsgálat előzte meg, hogy kiderüljön, mely autógyártók jutottak tisztességtelen állami támogatáshoz Kínában. A világ legnagyobb újautó-piacán jelenlevő, helyi üzemmel rendelkező márkák attól függően fizetnek magasabb vagy alacsonyabb vámot a továbbiakban, hogy mennyire működtek együtt a szubvencióellenes vizsgálat során.

A döntés nagy vesztese a kínai állami kézben lévő SAIC és a hozzá tartozó MG lehet, amely a nyár óta tartó átmeneti időszak után továbbra is a legmagasabb, összesen 45,3 százalékos vámtétellel számolhat. Ezzel szemben a Tesla 7,8 százalék többletvámot fizet az Európai Unióban, a Kínában gyártott Model 3 Standard Range után, de mindez nem feltétlenül jelenik majd meg az autók vételárában, mert a kínai gyártók az európai piac meghódításán dolgoznak.

Az Európai Bizottság becslése szerint a kínai autómárkák európai piaci részesedése jelenleg 8 százalék, szemben a 2019-es egy százalékkal, de jövőre elérheti a 15 százalékot. A Kínában gyártott villanyautók jellemzően 20 százalékkal olcsóbbak európai riválisaiknál.

A vám a BYD esetében 17 százalék, a Geely esetében pedig 18,8 százalék. Ehhez a márkához tartozik az eredetileg svéd Volvo is, amely éppen a vám bevezetésének hatására döntött úgy, hogy legsikeresebb villanyautója, az EX30 gyártását Belgiumban is megkezdi, ahogy a Kínában piacvezető BYD-nek szintén jókor jön a szegedi gyárépítés, mert az itt összeszerelt autók után nem kell vámot fizetni.

Az Európai Unió kereskedelempolitikájáért felelős Bizottság közleményében kijelentette, hogy Kína évi hárommillió darabos elektromos járműgyártási kapacitása kapacitása kétszer akkora, mint az EU villanyautó-piaca. Mivel az Egyesült Államokban és Kanadában 100%-os vámot vetettek ki a kínai villanyautókra, kézenfekvő, hogy azok zömmel az európai piacra kerülnek.

Peking protekcionistának nevezte az új európai uniós vámot, amelynek bevezetése káros hatással lehet az EU és Kínai kapcsolataira, beleértve az autóipari ellátási láncokat is. Ellenlépésként az ázsiai ország saját vizsgálatot kezdeményezett az uniós pálinka-, tej- és sértéshúsból készült termékek bevitelére vonatkozóan. Az új kereskedelmi háború legnagyobb vesztese mégsem ezekben az ágazatokban keresendő, hanem az autóiparban, hiszen a Volkswagen, a BMW és a Mercedes jelentős érdekeltségekkel rendelkezik Kínában, de a VW tavaly elvesztette mintegy másfél évtizede meglévő piacvezető pozícióját, és a teljes helyi újautó-piac a kínai márkáknak kedvez.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!