Szlovákiai bevásárlás: megnéztük, mi olcsóbb a szlovák Kauflandban, és mi a magyar Tescóban
2024. szeptember 16. – 12:00
Menni vagy nem menni? A szlovák határszélen egyre több háztartásban ez a kérdés, ha bevásárlásról van szó, mert csalogatóak az akciók, a családi kiruccanás lehetősége Nagymegyerre, Révkomáromba vagy éppen Rozsnyóra. Ezrével járnak át az északi vármegyékben élők és ott költenek. Aki tudatos, tudja mit venne és szerez Kaufland-kártyát, vagy letölti valamelyik lánc applikációját, annak megéri.
Bocsánat, segítene, ez itt zsemlemorzsa? – kérdezi tőlünk egy vásárló a Győrtől jó 20 perc autóútra lévő nagymegyeri Kauflandban. Láthatóan Magyarországról jött, nem érti a termék szlovák feliratát, ahogy mi sem (telefonunk fordítója persze segít, kiderül, nem az, hanem búzadara). Mint mondja, hetente jár át, főleg az akciók miatt.
„Itt az árut kisebb áfa terheli – ez érződik is az árakon. Kóla, sör, halak, húsfélék: elsősorban ezeket keressük. Most is láttunk 3,5 euróért pácolt csirkeszárnyat, az is érdekes lehet” – mondja és már robog is tovább.
Felkészületlenül és első alkalommal érkezni ide jókora időveszteséget jelent. Az még csak a kisebbik gond, hogy az árakat érdemes fejben rögtön 400-zal beszorozni, a nagyobb baj az, hogy minden terméken szlovákul látjuk a feliratot. Vannak persze egyértelmű dolgok, a Kozel sör például itthon is Kozel, de mondjuk a tejfölt vagy a már említett lisztet megtalálni a jókora választékból nem egyszerű dolog.
Akcióvadászat
Ahogy legutóbbi cikkünkben írtuk, a szlovák Kaufland néhány hónapja ráállt a magyar vásárlóknak szánt ajánlatokra, és magyar nyelvű, forintos árakat is feltüntető akciós újsággal próbálja magához csábítani őket. A szlovákiai bevásárlásra – és különösen a kinti akciókra – külön Facebook-csoport is alakult, amelyben már körülbelül 75 ezren vannak.
Miközben jó áron (85 centért) találtunk almát, körülöttünk szinte csak magyarul beszélő vásárlókat hallunk. Ez azért megtévesztő, mert Nagymegyeren 2011-ben az ott élők 75 százaléka volt magyar ajkú. A második akcióba is belefutottunk, az édesburgonya árát 43 százalékkal, 1,59 euróra vitték le, vagyis kilója 636 forintba kerül.
Listával érkeztünk, keressük a felírt árut, miközben azért feltűnik, hogy a Jägermester is jóval olcsóbb, 16 euróért (6400 forintért) igencsak megéri a literes kiszerelés annak, aki egyébként is venne. Persze többségében olyan termékkel találkozunk, amit itt biztosan nem éri meg megvenni, de hát a kulcsszó a leértékelés, így a bevásárlóturisták tekintetét leginkább az ezt jelző narancsszínű árak vonzzák.
Megéri a mosópor, a sajton is nyerhetünk valamennyit és persze a férfiak húzótermékén, a sörön. Nagy tételben viszik is innen a Duna túloldalára: a nyolcas Kozel-csomag akciós, 4,75 euróért (1900 forintért) kapható, érdemes betárazni belőle.
Ízlés dolga, aki szereti a kólaízű kóla kinti változatát (így definiálta a wikipédia), a Kofolát, annak mintegy 680 forintba kerül átszámítva a kétliteres kivitel.
Szlovákul csak a hangosbemondóban
Eszter és Tamás először jártak ebben a Kauflandban, a győri házaspár úgy látja, hogy magyarországi vásárlóként csak akkor érheti meg kimenni, ha valaki céltudatosan az akciós termékek miatt jön,
egy tervezetlen bevásárlás nagyjából 20-25 százalékkal drágább, mint egy átlagos győri áruházban.
„Ha az ember összevásárolja azt, ami máskor otthon szokott, akkor nem jön ki jobban, de ez biztos nem igaz a tudatos vásárlókra, mert rengeteg – sőt, szerintem többségben van – a magyarországi magyar, ez látszik a kocsik rendszámain” – mondja Tamás az egyébként magyarlakta település áruházáról.
Eszter szerint a termékek neve nincs kint magyarul, a dinnye neve „dyňa”, származása „maďarsko”. A zöldségosztályon lévő mérleg használatát is tanulni kell, de azon angolul és németül is szerepelnek a nevek. Azért érdekes ez, mert ebben az áruházban „szlovák szót nem is lehetett hallani, csak akkor, amikor megszólalt a hangosbemondó” – teszi hozzá Eszter.
A pénztárnál aztán ismét előkerül a felkészületlenségünk, nincs Kaufland-kártyánk, amivel valószínűleg még kisebb lenne a végösszeg. Sőt, az is kiderül, hogy nem mértük le az almát, de nem kell visszarohannunk az üzlet túlsó végébe, feltartva a sort, hanem a pénztár mellé pont emiatt elhelyezett mérlegen gyorsan megoldhatjuk a helyzetet. Kifelé menet kikerüljük az palackvisszaváltónál felgyűlt sort: Szlovákiában már jó ideje működik az a rendszer, amit nálunk néhány hónapja vezettek be. A kulcsszó a „működik”, itt láthatóan nem volt gond az automatával.
Itt nincs csipszadó sem
Az üzlet előtti parkolóban sok magyar rendszámú autó parkolt, egy ilyenből szállt ki a győri András és Ádám. Ők tudatos vásárlók, szerintük miközben Magyarországon olyan akciókat hirdetnek többségében a láncok, ami 10-15 százalékos kedvezménnyel jár, Nagymegyeren gyakran 30-50 százalékos leértékeléssel találkoznak egy-egy termék esetében.
„Most például láttuk, hogy négyes csomagban árult kóla feleannyiba kerül, mint otthon. De ez csak egy a sok közül” – magyarázta András, hozzátéve, hogy itt 300 forintos jégsaláta és nincs csipszadó, ami szintén jobb árat generál. Eleve Szlovákiában az élelmiszereknek kisebb az áfája, mint nálunk.
Ők csak havonta jönnek, de a győri munkahelyeken már híre ment, hogy érdemes lehet kijárni, egymás között osztják meg tapasztalataikat a kollégák. Van, aki a nagymegyeri Lidlre esküszik (a kisvárosban Tesco is fogadja a vásárlókat, szinte egymás mellett van a három üzlet), de a két fiatalember inkább a Kauflandot választja, ha átjönnek a medvei határon. „Egyszer átugrottunk a távolabbi Révkomáromba is hétvégén megnézni a kínálatot, de a parkolás is nehézkes, és ott még több a magyarországi vevő” – mondta Ádám.
Aki ügyes, az szlovákiai ismerősével lefotóztatja és elküldi a Kaufland-kártyáját, így még olcsóbban jut hozzá a termékekhez.
Kipróbálták már azt is, hogy ha a Lidl-applikációt átállítják szlovák menüre, akkor a nagymegyeri üzletben is elfogadják azt.
Van, ami 70 százalékkal olcsóbb
És akkor jöjjön az, ami mindenkit érdekel: végignéztük, ugyanazok a termékek mennyibe kerülnek a győri Tescóban és a nagymegyeri Kauflandban. A korrektség kedvéért egyik esetben sem az akciós árakat néztük, és a törzsvásárlói kártyákra adott kedvezményeket se vettük figyelembe. Az árak mellett azt is feltüntettük, a szlovákiai termékek ára mennyivel tér el a magyarokétól:
A táblázatból látszik, hogy mindkét irányba vannak egészen durva különbségek: a fehér finomliszt például több mint kétszer annyiba kerül kint, mint itthon, míg a 350 grammos, 75 százalékos gyümölcstartalmú lekvár harmadannyiba. Érdekesség, hogy a termékek majdnem pont fele drágább, és majdnem pont fele olcsóbb kint.
A legjobb fogások ennek megfelelően:
- Lekvár: a Facebook-csoportban is a vásárlók egyik kedvenc terméke, ami 70 százalékkal olcsóbb kint, mint itthon. A kommentek szerint általános, hogy Szlovákiában olcsóbbak és jobbak a lekvárok, mint itthon.
- Jägermeister: a magas jövedéki adó miatt a töményitalok hagyományosan olcsóbbak a környező országokban, mint Magyarországon, de az egészen döbbenetes, hogy egy liter jéger majdnem fele annyiba kerül kint, mint itthon.
- Mosópor: 35 és 21 százalékos árkülönbség jött ki, ami 1000-2500 forintot jelent. Ez önmagában akkora összeg, hogy megérje érte pár kilométert autókázni.
- Olívaolaj: egy üveg 1500 forint spórolás.
Mit ne vegyünk egyáltalán kint?
- Liszt, krumpli, cukor: mindegyik tiltólistás, ki akarna másfélszer-kétszer annyit fizetni érte?
- Tejtermékek: a tejföl, a joghurt, a vaj és a tej is sokkal drágább kint, ezeket tehát semmiképp nem éri meg hazahozni.
- Sertéscomb: szintén nem megérős, majdnem 60 százalékkal drágább.
- Milka csoki: ezt valahogy máshogy árazzák kint, de 700 forintnyi euró soknak tűnik értee.
Összességében az látszik, hogy egy átlagos hétvégi nagybevásárlás nem jönne ki sokkal jobban Szlovákiában, mint Magyarországon. Vannak viszont olyan termékek, amelyek árán jelentős különbség van, ha ezekből valaki sokat vásárolna egyszerre, akkor valóban tud érdemben spórolni. És akkor persze ott vannak még a legendás szlovák akciók.