Az eddigieknél még nagyobb összeszerelőüzem alapozását kezdheti meg a BYD Szegeden
2024. június 16. – 11:56
Bár az autóipar gondokkal küszködik, ami miatt a hazánkban nemrég kiépült akkumulátorgyárak is elbocsátásokra kényszerültek, egyelőre úgy tűnik, a kínai BYD szegedi gyárberuházása nem lassul. A Tesla után a világ második legnagyobb elektromosautó-gyártója június elején újabb csarnokok alapozására kért engedélyt, amivel szinte megduplázódik a gyár eddig ismert területe.
Nagy Sándor szegedi városfejlesztési alpolgármester is beszélt korábban arról egy interjúban, hogy a kínaiak az engedélyeket lépésről-lépésre szerzik meg a gyárhoz, miután a terület a birtokukba kerül. Ez három részletben zajlik, a második átadási fázis határideje szeptember, az utolsóé pedig az év vége.
A 300 hektáros. szegedi ipari parkban eredetileg a Pick épített volna új üzemet, de ezt elvetették néhány éve. A kínai óriásvállalat a Picktől vásárolt területen fokozatosan kért alapozási engedélyeket egészen idén márciusig, az itteni földeket ekkorra már át is adták számukra. Ez a terület viszont mára „betelt”, nem fér el több épület a 90 hektáron.
Az Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokat Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer (ÉTDR) oldalán fellelhető, hogy az építési hatósághoz június 5-én engedélyeztetésre benyújtott tervek alapján a „Pick-terület” melletti részen többek között egy 500 méter hosszú és egy 200 méter széles – vagyis 10 hektáros – összeszerelőüzem föld- és alapozási munkái indulhatnak meg hamarosan.
Ez eddig a legnagyobb BYD-gyárépület, amiről tudomásunk van.
Ha valóban elkészülne, ez lenne majd a valaha létezett legnagyobb alapterületű szegedi épület. A nagybani piac területe is mindössze 420 méter hosszon – raktárépülettel és piactérrel együtt – terül el a Budapesti út mentén, a BYD-vel átellenben. Szeged főtere, a Széchenyi tér 4,5 hektárja lehet a mindenki által megfogható viszonyítási alap, ehhez képest a BYD 10 hektáros összeszerelő csarnoka több mint kétszer akkora lesz. És ez csak egy a sok közül.
Lenne itt még egy 435 méter hosszú festőüzem, egy 370 méteres lökhárítógyártó-üzem, és egy „L” alakú összekötő épület is.
Bár továbbra is úgy tűnik, hogy az új gyártórészleg az M43-as autópálya mentén helyezkedik majd el, csökkenne a távolság a béketelepi városrész Liliom Lakóparkjához, mely a majdani gyárhoz legközelebb lévő lakóterület. Az üzem látványa viszont a helyiek számára mégsem lesz annyira zavaró, mert a lakótelep gyár felőli végén – ahol most egy mező van – egy közgyűlési döntés értelmében erdőt telepítenének a házak mentén, többnyire az építkezések miatt kivágott fákat pótolva.
Hivatalos kínai bejelentés ugyan még mindig nincs, a BYD szegedi gyára a korábbi hírek szerint több év alatt, ütemesen épülne fel, az ipari területet pedig az év végéig adja át a város a kínaiaknak. Kérdéseinkkel még korábban kerestük a BYD kommunikációjával foglalkozó ügynökséget, de nem jött válasz.
A gyár első üteme már az alapozásnál jár, és már jövőre legurítanák az első elektromos autókat a szalagról. Logisztikai forrásokból lehet azt tudni, hogy a teljes kapacitás nagyjából ezer új gépjármű lehet majd naponta, amivel jelenleg nem tud lépést tartani a meglévő vasúti áruszállítási kapacitás sem, így ott is szükségesek lehetnek még fejlesztések.
A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.