Kínai állami média: Fél éve leállt a Budapest–Belgrád-vasút építése, most indulnak újra a munkálatok

2024. május 13. – 12:56

Kínai állami média: Fél éve leállt a Budapest–Belgrád-vasút építése, most indulnak újra a munkálatok
A Budapest-Belgrád vasútvonal sínfektetése – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Újraindultak a vágányépítési munkálatok a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán, miután a kínai-magyar építőcsapat tavaly szeptemberben leállította azokat – írja a kínai állami China Global Television Network május 9-i cikke. Emlékeztetnek: a projektnek meg kell felelnie az EU által szabványosított biztonsági rendszernek, és a hír, hogy az építkezés folytatódik, azt jelentheti, hogy az ezzel kapcsolatos problémákat megoldották.

Tavaly szeptemberben írtuk meg, hogy komoly gondok vannak a Budapest-Belgrád vasútvonal építésével. A beruházáshoz kritikus biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítését kínai cégek vállalták, akik ezt korábban még soha nem végezték európai szabványok szerint. Ezért felmerült, hogy egyáltalán nem, vagy csak jelentős késéssel tudják majd befejezni az építkezést.

Mivel a projekt megakadt, a pályaépítést végző Mészáros Lőrinc-féle cégek a munkagépeik és munkásaik egy részét levették a Budapest-Belgrád építéséről, és az akkor gőzerővel felújított Budapest-Győr fővonalra vitték át őket. Szintén átvittek egy csomó sínt, és talpfákat is.

A VSquare akkor azt írta: a kínai szakemberek teljesen felhagytak a munkával és az építkezés kínai finanszírozása is veszélybe került. A konfliktus a VSquare szerint a legmagasabb szintekig ért el, a megoldásról szerintük Orbán és Hszi Csin-ping már októberben tárgyalt Pekingben.

A projekttel kapcsolatos kérdéseinkre akkor sem a MÁV, sem az Építési és Közlekedési Minisztérium nem válaszolt érdemben. Cikkünk megjelenése után aztán kiadtak egy közleményt, amelyben konkrétumok nélkül azt írták, hogy a Budapest–Belgrád projekt magyarországi szakaszán a vállalkozói konzorcium „ütemezetten és folyamatosan végez kivitelezési munkálatokat”. A biztosító- és vonatbefolyásoló rendszerről azt írták: a vállalkozói konzorcium „a teljes vasútvonal működőképes, az Európai Unió műszaki előírásainak megfelelő rendszerének kiépítésére vállalt kötelezettséget”.

Ez első blikkre ellentmond a Telex információinak, alaposan elolvasva azonban feltűnhet, hogy se azt nem cáfolták, hogy Mészárosék részben innen vonultak át a Budapest-Győr fővonalra, se azt, hogy a kínaiaknak technológiai problémáik vannak. Sőt, a biztosítóberendezésekkel kapcsolatban csak azt állították: a vállalkozók az EU-s előírásoknak megfelelő rendszer kiépítésére vállaltak kötelezettséget. Lázár Jánosák mindenesetre azt mondták: a vállalkozójuk a hatályos szerződés szerint végzi a felújítást.

Teltek-múltak a hónapok az egymással párhuzamos valóságokban, aztán május 8-án Budapestre látogatott Hszi Csin-ping kínai kommunista pártfőtitkár, tárgyalt Orbán Viktorral, és május 9-én elkezdtek megjelenni a Budapest-Belgrádról szóló hírek a kínai állami médiában.

Először a China Global Television Network fent említett cikke, amely szerint a kínaiak szeptemberben állították le az építkezést, és most újrakezdik azt. Majd május 10-én a szintén állami kontroll alatt álló China Focus írt ugyanerről Facebook-oldalán:

A híreknek két lehetséges magyarázata van. Vagy elhitte a kínai állami média a Telex által terjesztett fake newst, vagy végig igazat írtunk, a minisztérium pedig a reakciójában nem bontotta ki az igazság minden részletét.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!