Közel 20 millió literrel kevesebbet tankoltak a magyarok idén az első negyedévben, mint tavaly
2024. április 17. – 14:19
A tavalyi év azonos időszakához képest 1,9 százalékkal kevesebbet tankoltak az autósok idén január és március között, derül ki a Magyar Ásványolaj Szövetség legfrissebb adataiból. Az összesítés szerint 2023. január és március között 896 millió liter üzemanyag fogyott összesen a magyar kutakon, az idei első negyedévben viszont alig haladta meg a 879 millió litert az összesen eltankolt benzin és dízel mennyisége. Tavaly az első negyedévben 95-ös benzinből 295 millió liter fölött tankoltak az autósok, idén január és március között viszont ez a szám nem sokkal kúszott 286 millió fölé. A sima dízelből 515 millió liternél is több fogyott a magyar benzinkutakon tavaly az első negyedévben, idén viszont az 500 milliót sem érte el ez a mennyiség.
Április elején féléves rekordra emelkedett a benzin ára, és a dízel dízel átlagára is átlépte a 650 forintos lélektani határt. December óta majdnem száz forintot drágult a benzin és a dízel, és vannak arra utaló jelek, hogy a következő hónapokban tovább drágulnak majd, és elérhetik akár a 700 forintos literenkénti árat is. Korábban összegyűjtöttük, mik azok a tényezők, amik miatt drága a benzin, és miért lesz hamarosan még drágább.
A drága üzemanyagok miatt Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter behívta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség vezetőit, majd a Világgazdaságnak azt mondta, a kormány türelme kezd elfogyni a magas üzemanyagárak miatt.
Grád Ottó, a Szövetség főtitkára a Telex kérdésre elmondta, hogy az elsősorban személyautókban használt benzin esetében tovább folytatódott az évek óta megfigyelhető átrendeződés, amelyben az árak alakulásától függetlenül egyre többen tankolnak rendszeresen a drágább, de nagyobb teljesítményű és több adalékot tartalmazó prémium üzemanyagok közül.
Így lehetséges, hogy az első negyedévben nem volt visszaesés a benzin összesített kiskereskedelmi értékesítésében a szövetség tagvállalataihoz tartozó kutakon. A gázolajra vonatkozó adatokat azzal kommentálta a főtitkár, hogy ez részben a nemzetközi fuvarozás, valamint a hazai vállalkozások és az intézményi fogyasztók igényeinek csökkenésével függ össze. A felsoroltak mellett fontos tényező lehet az is, hogy a fogyasztók egy része igyekezett decemberre időzíteni az üzemanyag vásárlást, hiszen 2024. januárjától literenként bruttó 41 forinttal nőtt a jövedéki adó.