BMW-vel járnál munkába? Simán! És elköltöznél ezért Debrecenbe?
2024. március 31. – 07:10
– És akkor kap mindenki egy saját BMW-t? – kérdezem.
– Nem – mondja a BMW toborzója – céges autót csak a vezetők kapnak, de mindenki más kedvezményesen, nagyjából a piaci ár feléért bérelhet a többféle BMW-t, vagy akár Minit. Ez azt jelenti, hogy egy 30-35 milliós, tök új autót megkapsz kábé havi 200 ezer forintért, amiben már biztosítás, minden benne van.
A BME főépületében, a Műegyetemi Állásbörzén vagyunk, ahol több mint száz cég van kint standdal, és próbálja meggyőzni a jövő mérnökeit, hogy éppen náluk érdemes elkezdeni dolgozni. Az egyik legnagyobb standja BMW-nek van, ami most épít új gyárat Debrecenben, ahol ősszel indul el a próbaüzem, jövőre pedig már gyártják majd a zsír új Neue Klasse elektromos autókat.
Autógyár nem minden nap nyílik Magyarországon, a BMW-nek pedig rögtön az induláshoz 1500 dolgozóra van szüksége, most éppen 60-70 különböző pozícióra keresnek embert. A cég minden alkalmat megragad a toborzásra, március végén néhány napon belül mutatták be magukat egy debreceni, egy nyíregyházi és egy budapesti állásbörzén. Ez utóbbira mentem el, mert nagyon érdekelt, mit ajánl egy debreceni cég egy Budapesten végzett egyetemistának.
Nem muszáj Debrecenbe költözni
Első kérdésem rögtön az volt, hogy muszáj-e Debrecenbe költözni azoknak, akik a BMW-nél akarnak dolgozni. Megdöbbenésemre azt mondták, hogy nem, az irodai állásoknál csak hetente három napot kell bent lenni, ami miatt szerintük a vezetők közül van, aki Budapestről ingázik majd. Igaz, ők a toborzók szerint a céges autó mellé üzemanyagkártyát is kapnak, amit én ugye nem biztos hogy azonnal kapnék, ha felvennének.
A BMW új gyára ilyen szempontból jó helyen, Debrecentől északnyugatra, az M35-ös autópálya mellett van. Ide autóval Nyíregyháza központjából 40 perc, Miskolcról 70 perc, Budapestről pedig kicsit több mint két óra eljutni, vagyis viszonylag könnyű dolga van annak, aki autóval ingázna.
A kérdés azért is aktuális, mert Debrecenben a BMW gyárával párhuzamosan a CATL és az Eve Power is akkumulátorgyárat épít, és még három másik akkuipari üzem is tervben van. Ezek összesen nagyságrendileg 15 ezer embert vettek fel, vagy vennének még fel a következő években, Lázár János szerint Debrecen lakossága néhány éven belül 50 ezerrel nőhet. Vagyis a cégek komoly versenyben vannak a dolgozókért, a dolgozók pedig a debreceni lakásokért és albérletekért.
Ez meg is látszik az árakon, Debrecenben az új lakások négyzetméterára másfél éve lépte át az egymillió forintot, az albérletek átlagára pedig nemrég a 200 ezret, amivel a város Budapest külső kerületeivel versenyez. Ez a gyárak üzembe helyezésével csak romlani fog, amivel – azt hinné az ember – a cégeknek is kezdenie kell valamit.
A BMW toborzói viszont nem látják ilyen borúsan a helyzetet, a cégnek önálló lakásépítési programja nincs, és bíznak benne, hogy a városban a következő években nő majd a bérlakások száma. Azokat, akik messzebbről költöznének oda, egy egyszeri összeggel támogatják, ami szerintük körülbelül egy albérlet kauciójára és néhány bútorra elég. Ők egyébként egyértelműen a kisebbséget jelentik, a gyár mostani dolgozóinak 80-90 százaléka a környékről származik, bár a toborzók elmesélték, hogy az egyik dolgozójuk Új-Zélandról jön haza, hogy a BMW-nél dolgozhasson. A debreceniek a helyi tömegközlekedési vállalat, a DKV menetrendszerű járataival tudnak kibuszozni a gyárhoz.
Saját kórház a dolgozóknak
A BMW a magyar közegészségügy állapotára is reagál azzal, hogy a gyár területén gyakorlatilag egy saját mini-kórházat építenek fel. Ebben az esetleges munkahelyi balesetek sérültjeinek ellátásán kívül ingyenes szűrővizsgálatokat nyújtanak a dolgozóknak, de még fizikoterápia és belgyógyászat is lesz.
A legfontosabb kérdésre az állásbörzén persze nem kaptam választ, vagyis a BMW toborzói hosszú unszolás után sem voltak hajlandóak elárulni, melyik pozícióban milyen fizetéseket lehet elérni. Annyit azért sikerült kihúznom egyikükből, hogy a fizetések a Budapest környéki cégekhez képest nem sokkal magasabbak, Debrecenben, és úgy általában Kelet-Magyarországon viszont kiemelkedőnek számítanak.
Megkérdeztem azt is, hogy ez elég lehet-e, hiszen oké, hogy már felvettek ezer embert, de a gyár elindulásához 1500 kell, és azt nem biztos, hogy meg tudják oldani a környékről. Ha pedig az albérletek már most majdnem annyiba kerülnek, mint Budapesten, valószínűleg nem sok embernek lesz kedve hasonló fizetésekért Debrecenbe költözni. Erre az egyik toborzó megjegyezte, hogy az 1500 csak az induláshoz kell, később sokkal több emberre lesz szükségük. Ezzel együtt nem aggódnak, szerintük összességében elég jó az ajánlatuk, és ráadásul HR-es szempontból sokkal könnyebb olyan cégnek toborozni, aminek a termékét mindenki ismeri, mint olyannak, ami csak más cégeknek dolgozik, így az emberek nem ismerik.
6 éve készülnek az indulásra
Azt még 2018-ban jelentették be, hogy Debrecen mellett építi fel új autógyárát a BMW, később az is kiderült, hogy itt hagyományos modelleket nem, csak elektromos autókat fognak gyártani. A BMW gyára tulajdonképpen egybe épül a kínai Eve Power akkumulátorgyárával, ami egyáltalán nem véletlen, hiszen az itt készített akkumulátorokat rögtön, még gyáron belül szerelik be az autókba. (Az Eve Power aksijaiba készülő katódot pedig egyszer várhatóan a Huayou ácsi katódgyárában fogják gyártani).
A BMW-nek a Debreceni Egyetem hét karával van együttműködési megállapodása, vagyis a cég szeretné, ha az ott tanuló legjobb diákok náluk helyezkednének el. Ezen kívül a duális képzésen keresztül középiskolások már a 11. osztályos koruktól tanulnak/dolgoznak a gyárban, ők lesznek később a BMW szakmunkásai.
A BMW gyárát, és a működéséhez szükséges infrastruktúra kiépítését a magyar állam több tízmilliárd forinttal támogatja. A kormánynak azért fontos, hogy ilyen üzemek épüljenek, mert az ezekben előállított termékeket nagyrészt exportálják, amivel pénz jön be az országba, így a magyar gazdaság le tudja építeni külső adósságát, és az ország pénzügyi helyzete stabilabb lesz. Emiatt a kormány az exportra termelő külföldi cégeket (főleg autógyárakat és akkumulátorgyárakat) minden lehetséges eszközzel támogat, míg a belső piacra szolgáltató külföldi cégeket (mint például a Spar és a többi kiskereskedő) rendszeresen támad és büntet.