Tiborcz István volt üzlettársa korszerűsítheti 2,2 milliárdért a Hévíz-Balaton repteret

2024. március 4. – 12:41

Másolás

Vágólapra másolva

Két kormányközeli cég, a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV Építőpari Zrt., valamint a Paár Attila érdekeltségébe tartozó West Hungária Bau Kft. között dőlt el, hogy ki fejlesztheti tovább a Hévíz-Balaton Airport létesítményeit. Végül a WHB nyert nettó 2,2 milliárdos ajánlattal – írja az Átlátszó.

„Hévíz-Balaton Airport repülőtér infrastruktúra karbantartáshoz, fejlesztéséhez szükséges engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése, teljes körű hatósági engedélyeztetése és kivitelezése” – erre a komplex feladatra írt ki hirdetménnyel induló, tárgyalásos közbeszerzési eljárást az állami-önkormányzati Hévíz-Balaton Airport Kft. tavaly ősszel.

A kft. alapvetően három gazdasági társasággal számolt, de végül csak két cég nyújtott be megfelelő pályázatot: a kormányközeli ZÁÉV és a szintén kormányközeli WHB. Így őket kérték fel ajánlattételre.

A kiíró speciális feltételeket határozott meg, és mivel nem bontotta külön a tervezést és a kivitelezést, már a kiíráskor látni lehetett, hogy nem várható nagy verseny a megbízásért – írja a lap. Ahogy azt akkor az Átlátszó megírta: a nyertesnek nemcsak az utasforgalmi terminál, a gurulóút, a futópálya és egyéb helyiségek átalakítási és felújítási munkáit kell elvégeznie, de a tervezést is neki kell megoldania.

Ez pedig felvetette azt a kérdést, hogyan tudnak a közbeszerzésre jelentkező cégek felelős árajánlatot adni annak a munkának az elvégzésére, amelynek még a tervei sincsenek készen. Az Átlátszó közbeszerzési szakértője szerint ez árfelhajtó hatással bír, így nem igazán érthető, hogy a kiíró miért nem terveztette meg a munkákat a közbeszerzés megindítása előtt. A lap szerint azt, hogy végül mennyire drágán végzi el a munkálatokat a nyertes, nehéz lenne megmondani. Az viszont biztos, hogy

a tendert a két kormányközeli cég közül Paár Attila WHB-ja húzta be, miután olcsóbb, nettó 2,2 milliárdos ajánlatot adott a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV 2,3 milliárdos ajánlatánál.

A West Hungária Bau Építőipari Szolgáltató Kft. alvállalkozóként bevonja a Design Plan Zrt.-t, a Zone-Plan Tervező és Mérnöki Tanácsadó Kft.-t, valamint a Nyék Soft Tervező Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-t is.

A cégek feladata lesz a Sármellék és Zalavár külterületén elhelyezkedő, I. osztályba sorolt, nemzetközivé nyilvánított kereskedelmi repülőtér teljes körű fejlesztése.

A kivitelezési munkálatokat több ütemben, a repülőtér folyamatos működése mellett kell folytatniuk. A beruházás többek között érinti az utasforgalmi terminál tetőszigetelését, a világítás korszerűsítését, irodák kialakítását, fűtés-korszerűsítést, továbbá a gurulóút felújítását, a csapadékvíz-elvezetést, a köz- és térvilágítást, de a futópálya felújítását és korszerűsítését is.

A West Hungária Bau többségi tulajdonosa Tiborcz István volt üzlettársa, Paár Attila, aki korábban megvásárolta a miniszterelnöki vő tulajdonrészét az Eliosban.

A Forbes 2023-as listája szerint Paár 62,4 milliárd forintos vagyonával az ország 35. leggazdagabb embere.

Novemberben azt írtuk, hogy Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője az építési és közlekedési miniszter, azaz Lázár János bevonásával dolgozza majd ki a Hévíz-Balaton Airport fejlesztéséhez szükséges feladatok előkészítését és megvalósítását.

Ahogy azt akkor megírtuk, a sármelléki repülőteret üzemeltető Hévíz-Balaton Airport Kft. 90 százalékos részesedése 2020 végén került az állam tulajdonába. Az állam 114 millió forintért vette meg a cég 90 százalékos tulajdonrészét, míg Hévíz Város Önkormányzata megtartotta eddigi 10 százalékos részesedését a társaságban.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!