Egyetlen ábrán, hogyan romlott le tavalyra a MÁV pontossága a legfontosabb fővonalakon
2024. február 5. – 10:09
Győr mellett Miskolc, Siófok, Vác és Debrecen irányába is jelentősen romlott a MÁV pontossága 2023-ban, míg érdemi javulás csak Pécs és Esztergom felé történt. Ebben a cikkben összeszedtük, hogyan változott az elmúlt öt évben a késések mennyisége és aránya az egyes vonalakon.
Öt év nyolc hónapot késtek a MÁV járatai tavaly, amivel sokéves negatív rekordot döntöttek meg – írtuk meg január végén a vasúttársaságtól kikért adatok alapján. Cikkünkből kiderült, hogy egy év alatt 26 százalékkal, 2018-hoz képest viszont több mint 40 százalékkal több késést hozott össze a MÁV 2023-ban.
Hogy részletesebb összképet kapjunk az országos helyzetről, külön kikértük a legfontosabb vasútvonalak egy részének adatait. Az ezeken produkált minden késést összeadva arra jutunk, hogy 2023-ban az előző évhez képest a nyolcból mindössze két vonalon sikerült pontosabban közlekedni, több városban radikálisan nőtt a késések mennyisége.
Az ábrán látszik, hogy tavaly nagyon durván romlottak a késési adatok Budapest és Miskolc, Debrecen, Győr, valamint Siófok között. Ha a Covid előtti utolsó, 2019-es adattal hasonlítjuk össze a tavalyit, akkor:
- Miskolcra több mint háromszorosára,
- Győrbe több mint háromszorosára,
- Siófokra majdnem háromszorosára,
- Székesfehérvárra pedig több mint kétszeresére nőtt a késések összideje.
Ebből a győri vonalnál a késések egy részét okozhatta, hogy azt az év második felében felújították. Debrecen felé évekig javult a helyzet, mostanra viszont a 2019-es szintnél is nagyobb mértékben romlott. Vácra sokáig egyre kevesebbet késett a vonat, ez tavaly megfordult, de még mindig nem késnek annyit, mint régen. Pécs felé évekig egyre kiszámíthatatlanabbul jártak a vonatok, tavaly ez érdemben javult.
Az egyetlen igazi sikertörténet a 2017 előtt felújított esztergomi vonal, ahol öt év alatt szinte évről évre egyre kevesebb késés történt.
Ezek az adatok viszont valamennyire félrevezetőek lehetnek, mert csak a késések percben kifejezett összegét mutatják és ezt nem hasonlítják össze azzal, hogy hány járat indult az adott vonalon, és azoknak mennyi lett volna a normális teljes menetideje. Ennek akkor van jelentősége, ha az adott vonalon az összehasonlításban szereplő időtartamban:
- érdemben kevesebb vagy több vonatot indítanak; vagy
- a pálya vagy a vonatok javulása/romlása miatt a hivatalos menetrend hosszabb vagy rövidebb lesz.
Megkértük ezért a MÁV-ot, hogy küldjék el nekünk az érintett vonalakon közlekedő személyvonatok teljes menetidejét. Ez alapján ugyanis ki tudtuk volna számolni, hogy melyik vonalon százalékosan mennyit késnek a vonatok.
Ezt az itt kiemelt vonatszakaszokra nem tudták elküldeni, csak az adott szakaszokat magukban foglaló vonalak összesített menetrendjét. Vagyis Vác helyett például a Szobig, Siófok helyett Murakeresztúrig, Debrecen helyett Záhonyig tartó vonalakon közlekedő összes vonat teljes menetidejét küldték el.
Ebből nem lehet precíz százalékos késést kiszámolni, viszont azt nagyon jól össze lehet hasonlítani, hogy az egyes években egymáshoz képest hogyan alakult a MÁV teljesítménye. Ezt a következő ábrán mutatjuk be:
A grafikon nagyon hasonló az előzőhöz, vagyis kimondhatjuk, hogy a fent látható romlásokat és javulásokat nem az okozta, hogy az egyik vonalon hirtelen háromszor annyi vonatot indítottak. Az elmúlt időszakban érdemi javulás itt is csak a pécsi és az esztergomi vonalon látszik, mindenhol máshol durván emelkedett a késések aránya a teljes menetidőhöz képest.
Arról, hogy mik a MÁV legnagyobb problémái, ebben a cikkünkben írtunk hosszabban.