Mészáros Lőrinc és Keszthelyi Erik az online biztosításközvetítői piacra lép: utolérhető-e a Netrisk?
2024. január 30. – 19:17
A Hungarikum Biztosítási Alkusz új platformja január 30-án nagyon erős show-val rajtolt, méretes csillagszórók égtek a visszaszámláláskor, és az előadók nem fukarkodtak a szuperlatívuszokkal. Keszthelyi Erikről, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. elnök-vezérigazgatójáról olyan jelzőket hallhattunk, hogy „stratéga, örökmozgó, beskatulyázhatatlan, megállíthatatlan, forradalmár, a pihenés ismeretlen szó a szótárában”.
Nem ilyennek szoktuk látni a hazai vállalati megszólalók felvezetését, de természetesen ez a „szerénytelen energia” láthatóan meg is hozza a gyümölcsét. A Hungarikum felívelése valóban impozáns, tavaly már 22 milliárd forint körüli volt a forgalom. A Mészáros Lőrinc által is tulajdonolt társaság sorra kapta meg az állami cégek megbízásait, de mivel tényleg nagyon jó árakat szerzett a biztosítóktól, egyáltalán nem csak a NER-es cégek bízták meg a társaságot, így az szép sorban lehagyta a mintegy 200 cégből álló közvetítői piac szereplőit. Ugyanakkor abban a szűkebb szegmensben, ahol az online térben kell elérni a lakossági ügyfeleket, a 2 millió ügyféllel rendelkező Netrisk a piacvezető, amelynek akár 80 százalékos is lehet a részesedése. Őket behozni a vállalati szektorban első Hungarikumnak nem lesz gyerekjáték.
Keszthelyi Erik mindenesetre optimista. Mint mondta: „Magyarországon évente több mint 90 ezer új biztosítást kötnek, 2022 végén több mint 14,81 millió szerződés volt nyilvántartva. Bár a digitalizáció az elmúlt években az élet számos területén alapvető változásokat hozott, úgy látjuk, hogy a biztosítási szektornak még nagyon sokat kell fejlődnie.”
Nagy show, nagy célok, nagy támogatók
Azt már láttuk, hogy a Hungarikum miként vélekedik a vezetőjéről, de az igazság az, hogy ezt, legalábbis a megállíthatatlan jelzőt nagyjából megerősítik a versenytársak is. Ahogy a bejelentésre igyekeztem, sajtótájékoztatóra készültem, ehelyett a Várkert Bazárban vagy 500 jól öltözött szakmabeli, biztosítós, közvetítő, egyéb partner, fejlesztő várta a műsort.
Aztán jött az amerikai jellegű show, a fények, a LED-falak, a kisfilmek. Ugyanakkor azt az előtérben várakozó biztosítási vezetőkkel beszélgetve is le lehetett szűrni, hogy a szakma tényleg két embernek tulajdonítja azt, hogy az ágazat az utóbbi években felpezsdült (még ha ez egyáltalán nem csak pozitív konnotációban hangzott is el). Egyrészt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternek, aki különadóztat, kritizál, új szabályokat vezet be. Másrészt Keszthelyi Eriknek, aki kiáltványban szedi össze a szektor megújításáról megalkotott reformpontjait, aki új tanácsadói szövetséget szervez, milliárdokért fejleszt vagy éppen a BCG tanácsadócéggel alkot stratégiát. És most – régi ígéretét beteljesítve – elindult az online piacon is.
Ugyanakkor – vélte mindhárom egyedi beszélgetőpartnerünk – a hazai biztosításközvetítés piacvezetője most nagy fába vágta a fejszéjét, hiszen más dolog rengeteg intézménynek (nagyon sok állami, államközeli cégnek is) megtalálni a legjobb vállalati biztosítást és megint más a lakossági piacon kihívni a már bejáratott platformokat, elsősorban a Netrisk.hu-t. A vállalati szektor ugyanis könnyebben mozdítható meg, mint a rengeteg magánember.
Besnyő Márton, a Netrisk.hu ügyvezetője is erre utalt, mert mint mondta, az általa vezetett céget tavaly kétmillióan választották, ez nagyjából 80 százaléka a piaci tortának, ráadásul a cég immár nem is csak egy országban, vagyis itthon piacvezető, de 6-ban, Magyarország mellett Lengyelországban, Litvániában, Ausztriában, Csehországban. Szlovákiában, ami azért erős pozíció a biztosítókkal szemben.
Természetesen a Hungarikumnak is nagyon erős a tárgyalási pozíciója a vállalati szektorban betöltött szerepe miatt. A Keszthelyi Erik által röviden bemutatott szolgáltatás mindenesetre ígéretes, de azért az első nap még nehéz megítélni, hogy mennyire. Izgalmas elem például az, hogy a biztosítási évfordulóhoz közeledve a platform minden évben automatikusan megversenyezteti a felhasználók platformon kezelt biztosításait, hogy mindig a legkedvezőbbet kínálja fel számukra.
A nagy áttörés eléréséhez mindenesetre a biztositasipiac.hu esetében lesz banki partner, az MBH, és nagy médiakampány is várható Várkonyi Andrea médiacégével, az MBH bank kampányán is dolgozó Whitedog-gal.
Ráadásul maga a Hungarikum is Keszthelyi Erik és Mészáros Lőrinc közös cége, vagyis a felcsúti milliárdos elég sok oldalról lesz érdekelt a sikerben.
Legyőzhető-e a Netrisk?
De vajon megverhető-e a mai piacvezető, a Netrisk? Szakmabeliekkel beszélgetve, a Netrisk legnagyobb erősségének azt ítélték, hogy nagyon hamar elindult. Az ügyfelek már bepötyögték az adataikat, magukról, lakásról és autóról, élvezik, hogy az újabb és újabb vásárlásoknál minden előjön.
A Netrisk ügyfélmegtartó ereje tehát vélhetően erős, az ügyfelek lustasága, vagy szebb kifejezéssel, a tehetetlensége nagy erő és a Netrisk ügyesen a versenytársát a Biztositas.hu-t is meg tudta venni. Vagyis ma, aki esetleg újra is köt egy biztosítást, általában a Netrisken belül köti újra.
Egy új kihívónak, vagyis a friss indulónak az segítene, ha lenne valami olyan szabályozói könnyítés, mint a távközlésben a számhordozás, vagy a bankoknál az automatikus bankváltás, ami nagyban megkönnyítené a közvetítőváltást.
Az új portál mindenesetre kötelező felelősségbiztosítást, cascót, utasbiztosítást, lakásbiztosítást, illetve Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítást kínál a felhasználóknak. A biztositasipiac.hu azt ígéri, hogy az ügyfél számára az adott élethelyzetben a leginkább megfelelő biztosítás és nem a legolcsóbb megtalálását helyezi a középpontba. A felületen lehetőség van arra is, hogy a felhasználók áthozzák ide a máshol kötött biztosításaikat, így egy helyen láthatják és kezelhetik az összes biztosítási szerződésüket. Ehhez mindössze néhány alapadatot kell megadni.
Kedvcsinálóként az is elhangzott, hogy a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. stratégiai partnerségi megállapodást kötött a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel, a platformon megkötött minden szerződés után 250 forint megy a segélyszervezetnek.
Kétoldalú piacok, egy nagy nyertes
A konkrét szereplőktől eltávolodva, egy kicsit vizsgáljuk meg a kétoldalú piacok jellegzetességét, vagyis azt, hogy szinte teljesen természetesen csak egy, legfeljebb két szereplő dominanciája alakul ki. Biztos vannak olyan portálok, amelyek sikeresek a szállásközvetítésben, de azért az utasok és a szállásadók közé mégis a Booking.com áll be. A személyszállítók és az utasok közé globálisan az Uber tudott a legjobban befurakodni, itthon a Bolt. Az éhes emberek és az éttermek között Magyarországon a Wolt és a Foodora közvetít, ez legalább duopol helyzet. Ingatant sokfelé kereshetünk, de azért a legtöbben a legnagyobbat, az Ingatlan.com-ot használják, ahogy a globális autóbérlési piacon is nagyon domináns lett a Rentalcars.com.
Nem véletlenül dominálnak a nagy oldalak, hiszen sokszor ők adják a legjobb árat.
Ezek a szolgáltatások ugyanis úgy működnek, mint a tőzsdék, a likviditás likviditást szül. Aki jó, mindenki annál keres, onnantól pedig a másik oldalnak kihagyhatatlan lesz. Az ilyen közvetítő tárgyalási pozíciója révén elérheti, hogy nála legyen a legolcsóbb a szállás, vagy az ügyfél számára a legkedvezőbb a fuvardíj. A monopolizációs trendet ideig-óráig mindig ellensúlyozhatják ugyan a versenyhatóságok, vagy választhatnak ennél drasztikusabb megoldást is a kormányok, mint Magyarország, amikor elzavarta az Ubert, de azért nehezen megállítható „az egy mindent visz” elve.
Igaz, ha valaki a szolgáltatásban is fejleszt, jogosan kap jutalmat az ügyfelektől. Vinnai Balázs, az IVSZ Digitális Vállalkozások Szövetségének elnöke, aki az MBH-nak is vezetője, az eseményen több példát is hozott erre: a zeneiparban lemezek, kazetták, CD-k korában idegesítő volt, hogy ha tetszik valakinek egy szám, akkor az egész lemezt meg kell vennie. Az Apple Music és a Spotirty ezen változtatott. A taxizásnál idegesítő volt, hogy az utcán kell vadászni autóra és nem látjuk, hogy mibe kerül majd a fuvar, az Uber és a Bolt mindent előre láttat.
Aki ugyanis jó, annak a know-how-ja, a mesterséges intelligencia megoldásai, a platform szaktudása versenyelőnyt jelent. Ezek a szereplők aztán a töredezett integrátori piacot előbb-utóbb uralják és marad egy legjobb. A pénzügyi piacon azért ilyen nagyon nagy monopólium nem alakult ki, banki és biztosítói termékeket is többen közvetítenek sikerrel.
A digitalizáció megállíthatatlan
Mindenesetre a szektorban nagyon felgyorsultak a változások, és Keszthelyi Erik és Vinnai Balázs szerint egy alapvetően konzervatív iparágban is lehet forradalmi változást elérni. Rengeteg adat áll ugyanis rendelkezésre, és ahogy a cégvezető mondta, ő nem a big datában, hanem a small datában hisz, vagyis azokban az egyedi adatokban, amelyekből személyre szabottan lehet segíteni az embereket. A biztosítási piac lényege ez, hatalmas mennyiségű adatból kell valószínűséget számolni, de személyre kell szabni a szolgáltatásokat.
„Brit kutatás” mindenre van, állítólag arra is, hogy az emberek ma már szívesebben mennek fogászhoz, mint bankfiókba vagy biztosítóhoz. Tehát ez az ágazat is áttevődik az online térbe, a biztosítók 77 százaléka azon dolgozik, hogy teljesen digitális legyen a szolgáltatása, 2023-ban 200 milliárd dollárt fektettek a cégek ebbe.
Skandináviában az autós biztosítási káresemények 82 százalékát már teljesen digitálisan jelentik be. Az Egyesült Államokban mobillal készített fényképpel lehet azonnali ajánlatot kapni autós biztosításra. Statisztikai modellek arra is készülnek, hogy mely ügyfeleknél jelent veszélyt a lemorzsolódás.
Keszthelyi Erik és csapata döbbenetesen gyors pályát futott be az elmúlt években, de az biztos, hogy a legnagyobb feladat elé most néz. Nagyon gyorsan nem lehet egy új portált felfuttatni, nem 3 hónap múlva lesz érdekes, hogy hol tart a biztositasipiac.hu, de hosszú évei sem lesznek arra, hogy bizonyítson.