Évekig csak égette a pénzt a Kifli.hu, de mostanra bejött a stratégiájuk

Legfontosabb

2024. január 21. – 07:17

Évekig csak égette a pénzt a Kifli.hu, de mostanra bejött a stratégiájuk
Forrás: Kifli.hu

Másolás

Vágólapra másolva

2019-ben jött be Magyarországra, 2020-ban a Covid idején lett nagyon ismert, és azóta is folyamatosan bővülő forgalommal működik a Kifli.hu élelmiszer-házhozszállító cég, amelynek autóit és futárjait egyre több helyen lehet látni Budapesten. A koronavírus-járvány idején azért került be a hírekbe, mert az elsők között volt a házhoz szállításban, mostanra piacvezető lett, és első ránézésre egy nagyon sikeres vállalkozás.

A cég hivatalos beszámolói szerint a bővülő forgalom ellenére az alapítás után sokáig veszteséges volt, 2021-ben és 2022-ben is ötmilliárd forint körüli mínuszt csinált. Ez 2021-ben 22 százalékos, 2022-ben 15 százalékos veszteséget jelent, amit nagyon kevés cég engedhet meg magának.

A helyzetet nem könnyítette meg, hogy 2022 szeptemberétől a futároknak megszüntették a katás adózás lehetőségét. A Kifli.hu akkor minden futárának felajánlotta, hogy dolgozhatnak katás adózás helyett alkalmazottként is, 350 futárukból 150 mégis otthagyta a céget. Azóta változott a helyzet, most épp 500-ról 600-ra növelnék a futáraik számát, ehhez pedig azt is belengették, hogy extrém sok munka esetén akár havi egymillió forintot lehet náluk keresni.

A cég brutális veszteségei és az ezzel párhuzamosan belengetett nettó egymilliós fizetések elég különleges üzleti stratégiának tűnnek, ezért megkerestük a Kifli.hu-t, hogy magyarázzák el, pontosan hogy képzelik el cégük jövőjét.

Sikerült eljutni a nyereségességig

A kontextushoz érdemes tudni, hogy az élelmiszer-házhozszállításhoz hasonló ágazatokban amúgy nem ritka, hogy cégek hosszú ideig veszteséggel üzemeljenek, hiszen az optimális működéshez hatalmas infrastruktúrát kell kiépíteni, ez pedig rengeteg pénzbe került. Ennek megfelelően például az Amazon is évekig égette a befektetők pénzét, amíg az első pozitív dollárt megtermelte, de a magyar Wolt és Foodora sem termelt még érdemi nyereséget. (Ez a két cég általában kábé nullára szokta kihozni az év végi elszámolást.) A kérdés az ehhez hasonló cégeknél az, hogy át tudnak-e fordulni a nyereségességbe, vagy egyszer elfogy a befektetők pénze, és csődbe mennek.

A Kifli.hu-nál az előbbi történt meg. A céget vezető Gabriel Makki szerint a korábbi évek beszámolóin látható gigantikus veszteség megtévesztő, mert egy ilyen vállalkozás elindítása után rengeteg pénz megy el befektetésekre: meg kell venniük az autókat, a működésükhöz szükséges szoftvert, ki kell építeniük a raktárukat, nulláról ki kell képezniük a sofőröket és a teljes személyzetet. Ezek olyan befektetések, amelyek csak évek után és a bővüléssel fizetődnek ki, ez pedig a legfrissebb, 2022-es céges beszámolóban még nem látszik.

Ezek a befektetések azonban tavalyra meghozták a gyümölcsüket, és a Kifli 2023 ősze óta nyereséges. Innentől tehát már csak a forgalom növelésének kérdése, hogy valamikor a korábbi beruházásaik költségeit is kitermeljék. Gabriel Makki szerint az élelmiszer-házhozszállítással foglalkozó cégek Európában jellemzően még veszteséggel működnek, most a legtöbb vállalat még a piacszerzésre fókuszál. A Kifli.hu anyacége viszont Csehországban már a Covid előtt nyereséges tudott lenni, és tavaly őszre a magyar alvállalat is eljutott ide.

Gabriel Makki – Fotó: Kifli.hu
Gabriel Makki – Fotó: Kifli.hu

A Kifli még 2022-ben lett piacvezető online kiskereskedelemben, ma naponta több mint 7000 rendelést visznek ki. Az induláskor még csak Budapest belső kerületeibe és az agglomerációba szállítottak ki, most viszont már Székesfehérvár és Veszprém környékére is.

Különböző foglalkoztatás

A Kiflihez hasonló, online kiszállítással foglalkozó cégek az egész világon különböző foglalkoztatási modellekkel kísérleteznek, és ez nálunk sincs másképp. A Foodora és a Wolt például csak alvállalkozókkal dolgozik, így a futáraik többsége átalányadót fizető egyéni vállalkozó, vagy közvetítő cégek alkalmazottja.

A Kiflinél ennél rugalmasabbak: az autóik mind sajátok, de a futáraik között vannak:

  • egyéni vállalkozók;
  • alvállalkozók munkavállalói;
  • és saját alkalmazottak is.

Az egyéni vállalkozás és az alkalmazotti státusz között mindenki aszerint választhat, hogy mennyit akar dolgozni, és hogyan akar adózni. Ezeket leszámítva azonban a bérezés elég hasonló: a futárok előre megadott idősávokban foglalhatnak maguknak úgynevezett túrákat. Egy-egy túrában a távolságtól és a rendelés nagyságától függően körülbelül 12 helyszínre visznek ki rendelést. Munka közben pedig van egy, a túráért járó alapbérük, amit sikeresen kiszállított csomagonként teljesítménybér egészít ki.

A futároknak ezen kívül egy szigorú jutalom- és büntetésrendszerhez is igazodni kell: ha jó vásárlói visszajelzést kapnak, akkor nő a fizetésük, ha panasz van rájuk, akkor csökken. Ezen kívül fontos az is, hogy az esti és hétvégi körökért az alaphoz képest plusz fizetés jár, a késésekért viszont szintén pénzlevonást kapnak.

A futárok aztán maguknak választhatnak, hogy mikor és mennyi kört vállalnak: van, aki másik munka után délutánonként csak egy ilyen kört visz el, mások viszont bizonyos időszakokban végigmelózzák a napot és négyet is tolnak. A legtöbben viszont 2-3 kört visznek el egy nap, általában ennyi fér bele egy munkanapba.

Pontosság és egyedi termékek

A Kifli üzleti stratégiája egyértelműen az, hogy minőségi szolgáltatást próbálnak meg nyújtani a diszkontoknál valamivel magasabb áron. Ez az árkülönbség termékenként különbözik, általában nagyon kicsi, de vásárlóként bele lehet futni olyanba, hogy a Kifli néhány különlegesebb terméket másfélszer annyiért árul, mint a sima boltok.

A Kifli.hu egyre sokasodó vásárlóit ez a jelek szerint nem nagyon zavarja, hajlandóak többet fizetni vagy a Kifli szélesebb választékáért, vagy elégedettebbek a kiszállítással. Sokak szerint amúgy ez utóbbi a döntő: a Kiflinél ugyanis negyedórás vagy egyórás időablakot lehet megadni a kiszállításra, amit a cég futárai a legtöbbször be is tudnak tartani.

Megkérdeztük erről Gabriel Makkit, aki szerint a kulcs a jó szervezés. A címeket és a kiszállítási helyszíneket egy szoftver segítségével kombinálják össze, a szállítási időt a pontosság és a hatékonyság mérlegelésével visszafelé tervezik. Ebben a fókusz azon van, hogy az egymás után tolódó csúszásokat elkerüljék, aminek része, hogy minden megrendelésre hagynak egy kis puffert, és az is, hogy megpróbálják az autóforgalmat a lehető legjobban becsülni.

A Kifli most többek között azzal akar vonzóbb lenni a vásárlóknak, hogy a lehető legtöbb egyedi terméket árulnak. Makki szerint például korábban nem tudtak versenyezni a legjobb hentesekkel, most már viszont az ő prémium minőségű húsaik is elérhetőek Kiflin.

Az élelmiszer-házhozszállítás előtt amúgy vannak még érdekes kihívások, az egyik ilyen például a betétdíjas termékek visszaváltása. Ez azért fontos kérdés, mert ha valaki például csak házhoz szállítással vásárol be, akkor ő biztos nem akar majd csak a betétdíjas üvegekkel és dobozokkal elsétálni a legközelebbi boltba. Makki szerint ezt a Kifli futárjai fizikailag már most is meg tudnák tenni, de a rendszert a törvényi szabályozáshoz kell igazítani, amelyet hagyományos élelmiszerboltokra találtak ki. A Kiflinél most egy olyan megoldáson dolgoznak, ami a visszaváltási rendszert üzemeltető Mol-leányvállalatnak, a Mohu-nak is megfelel. Remélik, hogy ez belátható időn belül megvalósul.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!