A GVH elnöke szerint a magas inflációról a multik nyereségéhsége is tehet

2023. december 28. – 11:25

Másolás

Vágólapra másolva

Interjút készített a Magyar Nemzet Rigó Csaba Balázzsal, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnökével, aki azt mondta: a magas inflációról a multik megnövekedett nyereségéhsége is tehet, az online árfigyelő rendszer jövőre is folytatódik, és úgy gondolja, az egész világon megérzik majd a TikTok felhasználói, hogy a cég ellen fellépett a magyar versenyhatóság – írja a portál.

Rigó Csaba Balázs szerint „egyes kereskedelmi szereplők, köztük az elmúlt években a magyar piacon százmilliárdos profitot termelő nemzetközi multicégek a költségeik emelkedésénél nagyobb mértékben, indokolatlanul növelték bizonyos alapvető élelmiszerek árát”, ez is okozta a magas inflációt 2023-ban. Az élelmiszer-inflációval kapcsolatban azt mondta, hogy „megfigyelhető volt az is, hogy a boltok a hatósági áras élelmiszereken elszenvedett veszteségeiket más, kedvelt élelmiszerekre terítették szét”. Ez egyébként kétségkívül így van, az OECD szerint ráadásul a vizsgált országok közül Magyarországon volt a legnagyobb a cégek – és nem csak a multik – profitnövekedése, infláció egyéb okairól azonban Rigó Csaba Balázs nem beszélt az interjúban.

Az elnök beszélt az árfigyelő rendszerről is, ami szerinte „nem csodafegyver”, de hatékony eszköz a vásárló kezében, és „a teljes ellátási láncban árcsökkenést indított el”. A rendszer 2024-ben is marad, fejlesztések is lesznek, a fogyasztók javaslatai alapján újabb termékkategóriákkal bővül. Szerinte viszont „az infláció ilyen mértékű mérséklődéséhez ugyanakkor az árfigyelő mellett több más tényező is hozzájárult: a jól időzített kormányzati intézkedések, a jegybank erőfeszítései, a GVH célzott vizsgálatai és az árfigyelő együtt nagyobb versenyt kényszerítettek ki”. Arról már nem beszélt, hogy mik ezek a „jól időzített kormányzati intézkedések”.

Rigó kitért a Booking-botrányra és arra is, hogy ennek hatására törvényt módosíthatnak, a GVH szerint többek között szükséges „a szálláshelyfoglalási oldalak szerződési feltételeinek szigorítása, szükséges a tisztességtelen, illetve az árversenyt akadályozó szerződéses gyakorlat tiltása”.

Részletesen kifejtette azt is, hogy a TikTokkal kapcsolatos ügyüknek „egyértelműen globális hatása is lesz, amelyet világszerte érzékelnek majd a felhasználók”. A GVH úgy látta, hogy a platform nem megfelelően tájékoztatja a felhasználókat, és főként a kiskorú felhasználókkal kapcsolatban azonosítottak „komoly kockázatokat”, fogalmazott. Példának a GVH hatására felhozta, hogy a TikTok 20 százalékos reklámkorlát önkéntes alkalmazására adta a fejét, illetve hogy létrehoz egy online adatvédelmi központot.

Az elnök elmondta, hogy „ a GVH tavasszal tagságot nyert az úgynevezett magas szintű nemzetközi munkacsoportban is, amely az Európai Bizottságot segíti a digitális piacokról szóló jogszabály betartásában”, és szerinte „a tagság lehetőséget ad arra, hogy szakembereink bátran kiálljanak a keresztény és a magyar értékek mellett, alakítsák az európai joggyakorlatot, védjék a gyermekeket és a családokat”.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!