A csökkenő kereslet miatt nehéz helyzetben van az édesipar, de az ostyainnováció nem állhat meg

2023. július 11. – 18:58

A csökkenő kereslet miatt nehéz helyzetben van az édesipar, de az ostyainnováció nem állhat meg
A Cadbury termékei a Mondelez International-csoporthoz tartozó Győri Keksz gyártósorán 2014. szeptember 19-én – Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

A kiskereskedelmi forgalom visszaesése mutatja, hogy a magyar lakosság kénytelen nagyon meghúzni a nadrágszíjat, kevesebbet fogyasztanak a családok. És mi az, amit meg lehet fogni a havi kiadásokból? Például a nassolást. Az édesipar ugyanakkor abban bízik, hogy a visszaesés megállhat.

Nincsen éppen könnyű helyzetben a hazai édesipar. Az iparág olyan kihívásokkal szembesül, mint az erősen csökkenő kiskereskedelmi forgalom, az új EPR-díj, a kevés munkaerő – mondta el Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke a szervezet idényindító kerekasztal-beszélgetésén.

A kiskereskedelmi forgalom közel 13 százalékos általános csökkenéséhez közelítő, 10 százalékot meghaladó visszaesés látható az édesiparban is. A szektort is sújtja az általános szakemberhiány, nehéz munkaerőt toborozni. Gondot jelentenek a magas kamatok, a KKV-finanszírozás, a pályázati kifizetések elmaradása is. Az EPR, vagyis a kiterjesztett gyártói felelősség bevezetése 5-6-szoros díjemelést jelent, mert a gyártóknak fizetni kell az élelmiszeripari csomagolóanyagok teljes hulladékkezelési életútja után. De hasonló nehézség a népegészségügyi termékadóval, vagyis a NETA-val járó pénzügyi teher és adminisztráció, illetve az adó egyes termékkörökben tapasztalható halmozódása.

Melegben együnk jégkrémet, ostyát!

Eközben a globális felmelegedés is átrendezi az édesipart.

A fogyasztáson belül a jégkrém, illetve a keksz és ostya nyer teret,

utóbbi termékkel foglalkozott részletesebben is az édesipari esemény.

A meleg időt jól viselő, útközben is könnyen fogyasztható, olykor már étkezést pótló ostya és nápolyi azért is népszerű termék, mert sok más édességhez képest alacsonyabb a cukor- és energiatartalma. Európában és Észak-Amerikában fogy a legtöbb ostya és keksz a világon, a Maximize Market Research jelentése szerint a két térség 2021-ben a teljes, 100,92 milliárd dolláros globális piac mintegy háromnegyedét adta.

A termékkategória piacmérete 2029-ig évente átlagosan 2,9 százalékkal bővülhet, így az évtized végére elérheti a 126,85 milliárd dollárt. Globálisan a következő cégek a legnagyobbak: Nestlé, Mars, Bahlsein, Hersheys, Streits, Cadbury.

Nagy szelet a piacból

A hazai piacon az ostya és a keksz termékkör 55 milliárd forintos piaca a teljes édesipar negyede, a fagylalt 56,5 milliárd forintos szelete után a második legnagyobb alszegmens – mondta Sánta Sándor.

Bár az év második felében a fogyasztás még tovább csökkenhet, a Magyar Édességgyártók Szövetsége reméli, hogy a negatív trend előbb-utóbb megáll. Mindenesetre a szövetség a terhek miatt észrevételeket tett, és díjcsökkentést, racionalizálást és az adminisztrációs teher mérséklését reméli.

Ezekre ugyanis szükség lenne, a hazai édességgyártók versenyképességének növeléséhez, a szektort fejlesztéseinek és újításainak folytatásához. Az alapanyagok és az energia stabilizálódó ára viszont már ma is pozitívum.

Bár az ostyák és a nápolyi szeletek gyártói folyamatosan fejlesztik kínálatukat, az ostya ugyanolyan, mint a szaloncukor, ahol a sok innováció mellett a klasszikus zselés azért őrzi a piacvezető helyét. Az ostyáknál ilyen nagy klasszikusok a kakaós-mogyorós nápolyik, a hagyományos tölcsérek és ostyarudak, ezek népszerűsége töretlen. Ugyanakkor az egyre egészségtudatosabb vásárlók találnak mára teljes kiőrlésű lisztekből, illetve alternatív összetevőkből készülő, vegán és gluténmentes termékeket is. De népszerűek a prémium kategóriás alapanyagok, extra csokoládék, pekándió, liofilizált gyümölcsök.

Ostyatörténelem

Az ostyában amúgy az a remek, hogy azt gyakorlatilag már mindenki feltalálta: a görögök, a rómaiak, a zsidók, a belgák és a közép-európaiak is.

Maga az ostya szó a latin hostiából (áldozat) ered, és a termék is a vallási szertartás világából került át az édesiparba.

A keresztény liturgia a szent áldozásnál használ a bor mellett ostyát (Krisztus vére, illetve Krisztus teste), talán adná magát, hogy a borostyán növény is a „bor” az „ostyán” kifejezéseket vonta össze, de nem. A borostyán növénynév szláv eredetű, ahol brščan, bršćan és brštan alakokban ismert.

Fotó: Kovács Anikó / MTI
Fotó: Kovács Anikó / MTI

Ám az ostya nem a kereszténységgel jelent meg a világban, az ókori görögök is készítettek ostyát, vagyis lisztből és vízből lapos süteményeket (obelios) gyártottak, amelyeket két fémlap között, nyílt tűzön sütöttek. Hasonló módszerrel készítették a zsidók a pászkát.

A régi recepteket és módszereket aztán a középkorban belga, francia és holland cukrászok megbolondították, vagyis továbbfejlesztették.

A szertartásokhoz használt ostyák méretre vágása után maradó széleket a falánk papok és az őket segítő ministránsok csokoládéval vagy karamellel édesítve fogyasztották.

Hamarosan a vallási szertartásokhoz készülő ostya (wafer) mellett megjelent a nagyobb nedvességtartalmú és puhább, mély rácsmintázatú waffle (gofri) is.

Régiónk nagy újításai

Ám, amire igazán büszkék lehetünk, a középkor után az ostyák igazi, újkori újraéledése közép-európai történet, elsősorban két neves osztrák mester gyártott forradalmi jelentőséggel bíró édes ostyát, és mindkettőjük cége a mai napig működik.

A bécsi Oscar Pischinger az 1880-as években megalkotta, illetve saját magáról elnevezte az ostyából készült tortát, amely máig népszerű desszert Közép-Európában,

Josef Manner (1865–1947) osztrák cukrász pedig feltalálta a nápolyit, ami nevével ellentétben nem olasz találmány.

Manner az ostyás szelet töltelékéhez kiváló minőségű törökmogyorót használt, és ezt a Nápolyból érkező csemegét az új édesség népszerűsítéséhez külön kiemelte.

A hivatalos keresztapa azonban a német Bahlsen édességgyártó vállalat lett, amely 1940-ben forgalomba hozott, mogyoróízű ostyakekszének a Napolitaner nevet adta.

Magyarországon az 1900-as években jelent meg a nápolyi, így is hívták a terméket, de a környékünkön inkább a neves cseh és szlovák fürdőhelyeken lett népszerű az ostya, ahol a fürdőkben egy felmelegített, fürdés után fogyasztott termék, az oblátky lett ismert. A cseh, elsősorban Karlsbadban (Karlovy Varyban), a szlovák Pöstyénben (Piešťanyban) terjedt el, és itt az osztrák mogyorós és kakaós ízzel ellentétben inkább a mandulás, vaníliás ízek domináltak.

Mai gyártók és újdonságaik

Az édesipari kerekasztal-beszélgetésen több hazai gyártó is részt vett. Elhangzott, hogy a magyar piacon ma még állandó a fejlesztés, nemcsak új ízek, de új színek, formák, csomagolások, kiszerelések és technológiák jelennek meg a piacon.

Ha a belga tulajdonban álló Bakery World Hungary neve nem cseng ismerősen, az azért lehet, mert a cég fagylaltostyái, natúr, mártott és töltött ostyarudai, belga gofrijai, valamint újdonságként karamell és spekuláciusz kekszei különféle márkanévvel érhetők el a piacon – mondta Sárközi Márton ügyvezető igazgató.

A spekuláciusz talán nem mindenkinek ismerős, ez egy lapos, ropogós keksz, amelyet általában fahéjjal, szegfűszeggel és kardamommal fűszereznek.

Eredetileg Szent Miklós ünnepéhez, vagyis a Mikuláshoz kötődött, napjainkra azonban a termék már nagyrészt elveszítette vallásos vonatkozását.

Várhalmi István magyar cukrászmester, a hazai ostyatermékek egyik legismertebb innovátora arról mesélt, hogy a hazai Intercity vonatok étkezőkocsijaiba visszakerült egy hagyományos termék, a csokiroló, amely Utasellátó márkanévvel forog, de már régóta nem az egykori utasellátós sütőipari cég gyártja.

A családi vállalkozásból 42 év alatt meghatározó piaci szereplővé növekvő Urban Édesipari Kft. a két termelőcsarnokában a puszedlik és teasütemények mellett óránként 3 ezer kilogramm nápolyit készít. Idén a cég harmadik csarnokában is megkezdi a termelést, és a vödrös termékcímkéket is megújítja az egységes céglogó alatt – mondta Hullmann Viktória kereskedelmi igazgató.

Végül az ostyaszeletek alszegmensében nagyjából a hazai piac egynegyedét lefedő Mondelez Hungária Kft. márkamenedzsere, Nagyidai Krisztina azt mondta, hogy a cég legismertebb ostyás termékei, a Milka Waffelini termékek az eddigi alapízeken túl fehér csokis, kókuszos, vaníliás és karamellás ízekben is érkeznek, az idén 70 éves Sport szelet pedig hamarosan új csomagolást kap.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!