Nem is sejtettük, hogy ennyivel drágább az étel, ha házhoz rendeljük

Legfontosabb

2023. február 8. – 07:02

Nem is sejtettük, hogy ennyivel drágább az étel, ha házhoz rendeljük
Házhoz szállítási ablak, illetve helyben fogyasztás az egyik tesztelt étteremben – Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Az ételrendelés nagyon kényelmes dolog. Sajnos az ajtóig el kell mászni, hogy átvegyük a kaját, de a lakásból azért ki sem kell tenni a lábunkat. De mennyivel fizetünk többet így? Tudjuk egyáltalán, mennyibe kerülne ugyanaz az étel, ha elslattyognánk a vendéglátóhelyre, ahonnan kihozták, és ott ennénk meg? Ennek próbált utánajárni a Telex, illetve megkerestük a Foodpandát és a Woltot is, hogy megtudjuk, mennyivel mentek feljebb az árak.

Nagyon megdrágult az ételrendelés is. Ezért kíváncsiak voltunk arra, mekkora különbség van Budapesten a rendelt és a helyben fogyasztott étel árai között. Nem tudni, mennyien vannak tisztában azzal, hogy ételrendelésnél rengeteg esetben nem ugyanazt az árat fizetjük egy burgerért vagy levesért, mint amikor ugyanazt az ételt ugyanabban az étteremben helyben fogyasztjuk el.

Sok vendéglátóhely dupla étlappal dolgozik, és sokszor annyival drágább a rendelés, hogy az árkülönbségnek csak részben lehet az az oka, hogy a kiszállított étel után magasabb áfát kell fizetni.

Amikor a Wolton vagy a Foodpandán böngészve nézegetjük egy-egy vendéglátóhely kínálatát, a legtöbb esetben eleve magasabb ára van ott az ételeknek, italoknak, mint az üzletben. És erre jön még rá a kiszállítási díj, illetve a rendszerhasználati vagy szolgáltatási díj. Az utóbbi kettőt az árkülönbségeket bemutató chartjainkon szervizdíjnak neveztük.

A cikk írásakor meghatároztunk öt fikciós, de teljesen hétköznapinak mondható élethelyzetet (esti hamburgeres vacsora, gyors kebabozás, salátázás stb.), és mindegyiknél megnéztünk két-két esetet konkrét ételekkel, hogy megtudjuk: mennyit fizetünk pontosan ugyanazokért az ételekért, ha rendeljük, vagy ha bemegyünk ugyanabba az étterembe, és helyben fogyasztjuk el. Előfordult, hogy nem volt jelentősen drágább a rendelés, sőt mutatunk majd kivételes esetet, amikor akár olcsóbbra is ki tud jönni a házhoz szállítás, de azért az az általános kép, hogy jobban a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha házhoz szállítást kérünk. Néhány esetben pedig letaglózóan nagy volt az árkülönbség, de hogy mennyivel kellett többet fizetni a rendelésnél, arról majd később.

Bár időnként hallani, hogy ha a Budán élők pesti éttermekből szeretnének rendelni, akkor sok esetben pusztán csak a kiszállítási díj ezer forint felett van, mi a cikkhez olyan éttermeket, kajáldákat válogattunk, amelyek viszonylag közel vannak a lakóhelyünkhöz, mert valójában a közeli helyek esetén életszerű az, hogy inkább átmegyünk a helyre, és ott esszük meg az ételt, mert úgy jóval olcsóbb. Ezért az általunk vizsgált esetekben többnyire nagyon alacsony szállítási díjakat szabott az ételrendelő portálok rendszere. Aki nagyobb távolságból, például külső kerületekből rendel, jóval magasabb plusz díjjal számolhat.

Az alábbi konkrét esetekben abban a pillanatban, arra az adott szállítási távolságra vonatkozóan kerültek ennyibe a rendelések, máskor, máshova szállítva nyilván más összegek jöhetnek ki, nem beszélve az esetleges akciókról. Ettől függetlenül a mi hétköznapi példáink alapján is kirajzolódik egy kép arról, mennyivel drágább mulatság manapság a rendelés.

Burgerezés

Élethelyzet: Megbeszéltük a párunkkal, hogy este elmegyünk majd valahova vacsorázni, de aztán a hóesés miatt nem nagyon fűlött a fogunk a kimozduláshoz.

Megoldás: Rendeltünk két burgert, de nem sima sajtburit, hanem egy fokkal normálisabbat, szósszal, krumplival, üdítővel, ahogy kell.

Mit láttunk? Ha az általunk kiválasztott Mekiből házhoz szállíttatjuk, akkor ugyanaz az ételsor 27 százalékkal drágább, mint ha pár percet sétálnánk odáig, és helyben ennénk meg. Akkor 8389 helyett 6600-at fizetnénk. A Bamba Marhánál is hasonló különbséggel szembesültünk, ott már 30 százalékkal drágább a rendelés, majdnem 3000 forinttal kell többet fizetni.

Tehát a kétszemélyes burgerezés nagyjából negyedével-harmadával drágább a rendelésnél, azaz kis kerekítéssel számolhatunk úgy, hogy ugyanannyi pénzből egy hónapban rendelni háromszor tudunk, helyben fogyasztásnál viszont lemehetnénk egy negyedik vacsorára is.

Kebabozás

Élethelyzet: Nem nagyon volt itthon semmi, amit igazán kívánnánk, ráadásul még szöszölni kellett egy másnap leadandó munkával is.

Megoldás: Mire leslattyogtunk volna a legközelebbi kebabosig, kivártuk volna a sort, majd hazaértünk volna, máris ugrott minimum fél óránk. Ezért inkább rendeltünk, méghozzá egy kebabtálat egy üdítővel, meg nasinak egy sült tejberizst.

Mit láttunk? A Szeráj esetében 28 százalékkal fizettünk többet pontosan ugyanazokért az ételekért, az EKER-nél viszont ennél is drágább volt a rendelésünk: valamivel kevesebb mint 4000 forintot fizettünk helyben, ugyanonnan kiszállítással viszont ennek másfélszeresét, mintegy 6000 forintot.

Tehát ennél a menünél maradva, ha a drágábbik kebabostól minden héten rendelünk egyszer, akkor egy hónap alatt ugyanannyi pénzből kb. két plusz evésre lenne lehetőségünk helyben fogyasztásnál, összesen havi 6 alkalommal ehetnénk ott a 4 otthoni helyett.

Szombati magyaros menü gazdagon

Élethelyzet: A pénteki buli után semmi kedvünk nem volt kidugni az orrunkat a levegőre, viszont a másnaposság ellenére mégis éhesek voltunk.

Megoldás: Siralmas helyzetünk miatt a klasszikus magyaros menü mellett döntöttünk, finom húslevessel/gulyáslevessel, marhapörkölttel/rántott hússal, és természetesen az ilyenkor elmaradhatatlan somlóival. Mivel még este sem igazán volt kedvünk kikelni az ágyból, a maradék tökéletes volt vacsorára.

Mit láttunk? Két jól bevált éttermet választottunk, a VI. kerületi Jókai utcából Karcsitól, a budai Fő utcából pedig Ildikótól választottunk menüt a macskajajra. Az Ildikónál mintegy 20 százalékkal dobja meg a költségeket a rendelés, a Karcsinál viszont egy egészen furcsa helyzet állt elő.

Maguk az ételek többnyire csak egészen picit drágábbak rendelve, sőt olyan is volt (például a somlóinál), hogy olcsóbb kiszállítva. Viszont az étteremben szervizdíjat kell fizetni, a rendelésnél pedig a kiszállítás ingyenes volt az egyik házhoz szállítós cégnél, ezért nagyjából egálra jött ki a helyben fogyasztós és a házhoz szállítós verzió költsége is, sőt a rendelésnél 3 százalékkal még kevesebbet is kell fizetni. (A másik futáros cégnél, ahol volt szállítási díj, ott is csak 10 százalékkal volt drágább a rendeléses verzió.)

Tehát mivel a hagyományos értelemben vett éttermeknél gyakran van a helyszínen szervizdíj, az sok esetben ellensúlyozza a kiszállítás pluszköltségeit, ezért az ilyen típusú helyeknél nem feltétlenül van jelentős különbség a két verzió árai között. Az önkiszolgálós helyeken azonban gyakran nincs szervizdíj helyben fogyasztásnál, ezért arányaiban még drágábbnak számít a rendelés.

Pizzázás

Élethelyzet: Átjöttek hozzánk egyik este Sanyiék, hogy majd elmegyünk valahova négyesben, de aztán a fránya eső miatt végül sorozatnézésbe fordult az este.

Megoldás: Rendeltünk 4 pizzát, ilyet-olyat-amolyat, hogy lehessen csereberélni.

Mit láttunk? A Bellozzónál 20 százalékkal kerül többe a rendeléses verzió, a Pizza Manufaktúra esetében pedig még zsebbe nyúlósabb a történet, 9000 forint helybeni végösszeg helyett több mint 12 500-ba került a rendelés.

Salátázás

Élethelyzet: Valahogy telítve éreztük magunkat, nem kívántunk pocakmenüt, meg a húst sem ebédidőben, inkább valami könnyebbet akartunk enni a munkahelyen.

Megoldás: Egy vega megoldást, illetve egy finom salátát választottunk, a salit félbe is tudtuk hagyni 10 percre, amikor erre volt szükség egy sürgős feladat miatt.

Mit láttunk? A Salad Boxnál másfélszer annyit kell fizetni ugyanazért a salátáért, ha házhoz hozatjuk. A Vega Citynél pedig

80 százalékkal drágább kiszállítva ugyanaz a rakott karfiol rizságyon.

Alig több mint 2000 forint helyett majdnem 3700-at kellett fizetni, ha nem akartunk kilépni a lakásból/irodából. Tehát ha minden héten egyszer megrendeljük ezt a Vega Cityből, akkor egy hónapban helyben fogyasztás esetén plusz háromszor tudunk ott enni, 4 rendelős alkalom kerül majdnem annyiba, mint 7 helyben evős.

Miért drágább a rendelés?

Több ok miatt lehet drágább a házhoz szállított étel. Egyrészt kiszállításnál 27, helyben fogyasztásnál viszont csak 5 százalék az áfateher. Másrészt az ételfutár cégek jutalékot kérnek a vállalkozásoktól a rendelések után. Ez nem tudni, mennyi, mert a Foodpanda és a Wolt is üzleti titokként kezeli, de piaci információk alapján például a G7 korábban azt írta, átlagosan az ételár 15 százaléka lehet. Frissítés: A cikk megjelenése után hozzánk eljutó információk alapján ez a jutalék bizonyos helyeken az ételek árának 25-30 százaléka is lehet.

Az árat kizárólag a vendéglátós határozza meg, nem kötelező a jutalék miatt megemelnie az árait, hiszen a kiszállításból akár lehet akkora plusz forgalom, hogy éppenséggel úgy dönt, nem hárítja át ezt a költséget a vásárlókra. Viszont érdemes azzal is tisztában lenni, hogy a kiszállító cégek zsebében nemcsak az applikációban szállítási díjként feltüntetett összeg landol, hanem az ételek után is jut így hozzájuk pénz.

Az utóbbi időben a jelentős üzemanyagár-növekedés a futárok költségeit is megdobta, hacsak nem biciklivel dolgoznak. És a kedvező adózási formaként korábban elérhető kata kivezetése is a kiszállítási költségek emelkedését okozhatta.

A helyben fogyasztás költségeit pedig növelheti például az, hogy adott esetben több munkavállalóra van szükség a kiszolgáláshoz.

Az egyik cég futárja vár a Nyugati téren a szemerkélő esőben – Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex
Az egyik cég futárja vár a Nyugati téren a szemerkélő esőben – Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex

A korábbiaknál jóval többet költünk rendelt ételre

Megkérdeztük a két legnagyobb hazai kiszállítós céget, a Foodpandát és a Woltot arról, mennyivel emelkedett az étel és a kiszállítás ára az elmúlt egy évben. És kíváncsiak voltunk arra is, növelték-e az elmúlt időszakban a vendéglátóhelyektől beszedett jutalék arányát.

A Foodpanda azt írta a Telexnek, hogy náluk a kosárérték (amiben nincs benne a szállítási díj és az esetleges borravaló) az elmúlt 12 hónapban közel 20 százalékkal emelkedett, ami szerintük „elmarad a decemberben publikált 24,5 százalékos éves inflációs adatoktól”. Ez igaz, hiszen a 2022. decemberi infláció az előző decemberhez képest 24,5 százalék volt, viszont a fogyasztói árak 2022-ben összességében átlagosan 14,5 százalékkal nőttek, ezen belül a legnagyobb mértékben, 26 százalékkal, az élelmiszerek drágultak ugyan, de a szolgáltatásoké csupán 7 százalékkal emelkedett.

Közölték azt is, hogy „az egyes vendéglátóhelyekkel kötött szerződésekben rögzített jutalékok az elmúlt évben nem növekedtek”. És a partnereiknek nincs fix költségük (például havidíj). „Kizárólag abban az esetben van költségük, ha rendelés történik a rendszerünkön keresztül.”

A Wolt nem közölt adatot arról, hogy mekkora növekedés van az ételek árában, de azt írták: „Az elmúlt egy évben a bizonytalan makrogazdasági helyzet, a magasabb energia- és alapanyagköltségek és a növekvő infláció miatt a vendéglátóhelyek nagy része kénytelen volt emelni az árait, ez alól a Wolton keresztül házhozszállítást kínáló éttermek sem jelentenek kivételt.”

Azt írták, a vendéglátóhelyek jutalékait a cég 2018-as indulása óta nem emelték. Kiszállítási díjakat legutóbb tavaly nyáron emeltek, átlagosan 10 százalékkal. (A kiszállítási díjak a településtől, Budapesten belül a kerülettől, és a távolságtól függően változnak.) Mindkét cégnél van már a kiszállítási díjon felül egy 100 forint körüli rendszerhasználati díj vagy szolgáltatási díj, az ok, amiért ezt bevezették a Wolt szerint

„a gazdasági helyzetből adódó költségnövekedés”.

Emellett a Woltnál decemberben bevezettek a vásárlók számára egy havidíjas előfizetéses szolgáltatást, „amely korlátlan számú rendeléshez biztosít házhozszállítási díj nélküli kiszállítást, és a díja már havonta átlagosan több mint két rendelés után megtérül” – írták. Ez a szolgáltatás Budapest mellett négy további városban is elérhető már (Debrecen, Győr, Pécs, Szeged). Az ingyenes kiszállítási lehetőség a cég honlapján lévő információk alapján maximum 4 kilométeres távolságig van, és pár ezer forintos minimális kosárérték mellett vehető igénybe.

Disclaimer: A fenti fikciós példákban szereplő ételeket a valóságban nem rendeltük meg, viszont mindegyik internetes rendelést egészen a fizetési lépésig vittünk, és minden egyes fenti étteremben személyesen győződtünk meg az étlap alapján a helyben fogyasztásra vonatkozó árakról, költségekről. Az árak az adatok rögzítése – 2023. január utolsó és február első hete – óta megváltozhattak.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!