Tényleg milliós fizetéseket szednek össze a katatüntetésekkel középpontba került futárok?

2022. július 27. – 15:56

Tényleg milliós fizetéseket szednek össze a katatüntetésekkel középpontba került futárok?
Fotó: Bődey János / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Igazi sportteljesítmény kell ahhoz, hogy egy futár elérje egy hónapban a 1,5 millió forintos bevételt, de a pénz ezeknek a futároknak sem jön össze folyamatosan minden hónapban, sőt, a tapasztalatok szerint általában ők is csak egyszer járnak ennek az összegnek a közelében – így reagált a Futárok a katáért csoport egyik alapítója, Polauf Donát a Telexnek arra, hogy a napokban a kormánymédia arról írt: nem értik, miért tüntetnek a futárok, hiszen a megélhetésük „nem is olyan rossz”.

Az Origo például azt írta: a teljes állásban dolgozó futárok havi bevétele 800 ezer forinttól 1,5 millió forintig terjedhet. A kormánymédia a saját értesülései alapján levezette, hogy egy biciklisfutár havi 800 ezret is kereshet, ha robogóval jár, akkor havi 1,2 milliót, ha pedig kocsival, akkor akár 1,5 milliót is.

Néhány ember képes csak erre

Polauf Donát szerint egy futár biztosan nem keres ennyi pénzt havi 160 órás munkával, ami átlagosan munkanaponként 8 órát jelent. Aki ezt az összeget esetleg eléri, az is csak nagyon sok munkával képes erre. „Ezek a futárok folyamatosan, négyszáz órában kint vannak az utcán, úgy, hogy minden pillanatban figyelniük kell. Egy másodperc alatt megtörténhet az a hiba, ami végzetes lehet” – utal a futár a közlekedési balesetekre. „Nagyon nehéz az, hogy az ember négyszáz órán keresztül folyamatosan koncentráljon. Ez tényleg olyan teljesítmény, amit sportemberek érnek el”.

Az országban Polauf szerint összesen körülbelül 30 ezer futár van, ebből Budapesten 10-15 ezren dolgoznak. Azt tippeli, a fővárosban ebből nagyjából öt olyan futár lehet, aki a 1,5 milliós havi bevételnek egyszer eljutott a közelébe. Ő maga két ilyen embert ismer.

Bevétel van, nem fix fizetés

És akkor mennyi az átlagkereset a futároknál? A futár szerint ha valaki az általánosnak tekintett 160 órát dolgozik főállásban, akkor a bére gyakran még az átlagkeresetet sem éri el – ami a KSH szerint májusban bruttó 495 ezer forint volt.

Egy futár bevétele több mindentől függ, például az olyan banálisnak tűnő körülménytől, hogy milyen az időjárás – ez is befolyásolhatja ugyanis, hogy mennyi a megrendelés. Vagy az, hogy mennyire gyorsak vagy lassúak maguk a futárok.

Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex
Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

„Bevételről beszélünk, nem fix fizetésről. Ha valaki autóval megy ki, nyilván nagyobb a bevétele is. De ebből lejön mindenféle költség. Autónál a benzin, a kocsi amortizációja, a különböző parkolási díjak, nem lehet ugyanis mindenhol ingyenesen megállni. Egy biciklis futárnál is elmegy 100 ezer forint minden hónapban a költségekre. Ha valaki 160 órát van kint, és ezt a 100 ezret levonjuk, akkor a bevétele nem éri el a bruttó magyar átlagkereset sem. Szóval amit az ember a végén a kezében tart, az nem annyi, mint amennyit írnak, hanem lényegesen kevesebb” – mondja a kormánylapban írt adatokról Polauf.

Eddig ez kedvező modell volt

A Wolt, a Foodpanda és a Bolt egyenruháit viselő futárok maguk döntik el, mennyi műszakot vállalnak és mikor, fizetést a teljesített fuvarok alapján kapnak. Ehhez nem kellett más eddig, csak egy egyéni vállalkozói státusz. A katás jogviszony havi összköltsége évek óta 50 ezer forint volt, de diákoknak és a félállású futároknak 25 ezer forint. Ez a modell jó kereseti lehetőség volt azoknak, akik rugalmas munkaidőre vágytak, és mondjuk még túlórázni akartak a havi 160 óra felett.

Ezt változtatta meg a kormány most a frissen módosított katatörvénnyel. Egyelőre kérdés, mindez hogyan hat a futárszakma jövedelmezőségére. A törvény elfogadása óta mindenesetre folyamatosak a tüntetések, ezekből néhányat maguk a futárok szerveztek, amelyek aztán minden esetben rendőri igazoltatásba torkolltak. A céljuk továbbra is az, hogy módosítsák ezt a nemrégiben elfogadott katatörvényt, tolják el a bevezetésének határidejét januárra, és tervezzék újra a rezsicsökkentés csökkentését is.

Nem maradhatnak katások

Az Origo a fizetések mellett azt is állította: a két nagy cég, a Foodpanda és a Wolt is kidolgozott már egy jogi konstrukciót arra, hogy a futárok szeptembertől is katázhassanak. A lap információi szerint az lesz a megoldás, hogy a futárok ezentúl kizárólag az ennivalót megrendelő magánszemélyekkel állnak majd szerződéses kapcsolatban, a kiszállító céggel magával nem. Az új törvény értelmében ugyanis szeptembertől csak magánszemélyeknek dolgozhatnak majd a katások, a futárok nagy többsége pedig a cégének számláz.

Amikor a hétfői tüntetésen erről kérdeztük a futárokat, Polauf azt mondta, előtte pénteken beszéltek a cégekkel, és akkor még azt mondták nekik, nincs fix megoldásuk a helyzetre, dolgoznak az ügyön. Kedden megkérdeztük a két céget az ügyben.

Tiltakozó futárok a Margit hídon – Fotó: Bődey János / Telex
Tiltakozó futárok a Margit hídon – Fotó: Bődey János / Telex

A Foodpanda rövid válaszában azt írta, továbbra is a hatályos jogszabályok szerint fognak működni, és jelenleg vizsgálják a lehetőségeket. „Az esetleges változásokról először futárpartnereink felé fogunk majd kommunikálni, hogy egyéni helyzetük szerint meghozhassák a számukra legjobb döntést”.

A Wolt úgy válaszolt, a törvénymódosítás váratlanul érte őket, és „alaposan megvizsgálva a helyzetet, kikérve szakemberek véleményét, minden ellenkező híreszteléssel szemben arra jutottunk, hogy a katás adózási formában nem lesz lehetőség a továbbiakban a velünk való együttműködésre”. Így aztán az ő futárjaik nem maradhatnak katások – a cég szerint a legtöbben valószínűleg az általányadózásra fognak átállni. Azt is írják, a legtöbb futárjuk nem főállásúként dolgozik náluk, hanem havi 43 órában – köztük vannak például a diákok is.

Azt írják, a döntésben segítik őket, de elismerik: „többféle verzió lehetséges, kinek milyen változást jelent egy új adónem – lesznek olyanok, akiknek lényegesen kedvezőtlenebb lesz a helyzetük, de olyanok is, akik akár még jobban is járhatnak”.

Polauf mindehhez hozzátette, hogy a két cég magyarországi működése „világszínvonalú szolgáltatás, kisebb-nagyobb hibával”. A 490-590 forintos kiszállítási díjakkal azért tudtak ilyen olcsók lenni, mert katában adóztak.

„Más országban, ahol nincs ez a könnyített adózási forma, ott több ezer forintról beszélünk kiszállításonként. Nem tudom, erre a magyar emberek pénztárcája mennyire van felkészülve”.

Kövess minket Facebookon is!